• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Abercrombie & Fitch sluit flagshipstores

Abercrombie & Fitch sluit flagshipstores

Door Wendela van den Broek

31 mei 2019

Retail

Abercrombie & Fitch maakte na de onthulling van teleurstellende resultaten voor het eerste kwartaal van het lopende boekjaar eerder deze week bekend dat het van plan is wereldwijd diverse flagshipstores te sluiten. Het bedrijf hoopt zo de kosten te drukken en tegemoet te komen aan de behoefte van consumenten aan een kleinere, intieme winkelervaring. Dat liet het bedrijf afgelopen woensdag in een conference call met analisten weten.

Flagshipstores te duur

De Amerikaanse eigenaar van de merken Abercrombie & Fitch, Abercrombie Kids en Hollister sloot al eerder flagshipstores in dure locaties in Kopenhagen en Hongkong. Het is van plan om voor het einde van dit boekjaar de Hollister flagshipstore in de New Yorkse wijk Soho en de Abercrombie & Fitch winkel in Milaan te sluiten. Ook zal de flagshipstore in Fukouoka in Japan in de eerste helft van 2021 zijn deuren sluiten. Van de overgebleven vijftien flagshipstores zullen er nog een aantal opgeheven worden.

Volgens CFO Scott Lipesky zullen de winkels gestaag worden gesloten. Er zal methodisch op jaarbasis naar gekeken worden, en er zullen ook een aantal ‘op de juiste locatie in de juiste winkelbuurten’ behouden worden, aldus Lipesky in een conference call. Door de hoeveelheid dure winkels te beperken wil de groep zo de operationele marge verdubbelen van 2,9 procent dit boekjaar naar bijna 6 procent in boekjaar 2020.

Behoefte aan intieme winkelervaring

In de afgelopen jaren heeft de groep al ruim 30 winkels met zo’n 30 procent verkleind. Volgens Lipesky is het bedoeling dat 85 winkels verkleind en verbouwd worden. De motivatie hiervoor komt niet alleen voort uit financiële overwegingen; klanten hebben behoefte aan kleinere winkels met een intieme winkelervaring. Dat meldde CEO Fran Horowitz eerder dit jaar al in een conference call. Het bedrijf wil hierop inspelen door de grote toeristische trekpleisters van weleer te verbouwen en de lokale consumenten daarmee aan te spreken.

Op woensdag kelderde de koers van Abercrombie & Fitch met 25 procent na onthulling van een vergelijkbare omzetstijging van slechts 1 procent in het eerste kwartaal. Analisten hadden een gemiddelde stijging van 1,4 procent verwacht. De omzet steeg naar 734 miljoen dollar (659 miljoen euro) vergeleken met 730,9 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Beeld: Abercrombie & Fitch/Facebook