91,1 procent van Belgische modewarenhuizen behoort tot keten

Onderzoeksbureau Locatus heeft zich verdiept in de filialisering in België. Naar aanleiding van het onderzoek heeft het bedrijf bekendgemaakt dat 23,3 procent van alle Belgische winkels deel uitmaakt van een keten.

Volgens Locatus zullen veel consumenten gevoelsmatig denken dat dit percentage erg laag ligt, omdat winkelstraten tegenwoordig lijken te worden gedomineerd door ketens. Wanneer echter wordt gekeken naar de winkeloppervlakte, blijkt dat 52 procent in handen is van ketens. Het komt erop neer dat winkelketens dus minder winkels hebben met een grotere oppervlakte.

Het onderzoeksbureau heeft ook gekeken naar de filialisering per branche, en hieruit is gebleken dat vooral in de modebranche veel ketens voorkomen. Maar liefst 91,1 procent van de modewarenhuizen is onderdeel van een keten. Ook textielsupers (89,5 procent), supermarkten (89 procent) en drogisterijen (86,4 procent) blijken een hoge filialiseringsgraad te hebben.

Wel spreekt Locatus van een verandering, omdat de filialisering voor 2012 met ongeveer 1 procentpunt toenam en dat percentage in de jaren daarna is gedaald tot 0,5 tot 0,6 procentpunt per jaar.

Wanneer wordt gekeken naar de afkomst van de ketens die in Europa het beste zijn vertegenwoordigd, blijkt Frankrijk op nummer één te staan met een aandeel van 16,1 procent. Ook Amerikaanse (15 procent) en Italiaanse (14,4 procent) ketens blijken erg internationaal te opereren.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN