• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 55 Belgische modemerken laten stem horen en schrijven openbare brief aan regering

Retail

55 Belgische modemerken laten stem horen en schrijven openbare brief aan regering

Door Sylvana Lijbaart

28 apr. 2021

Nadat Mode Unie en Creamoda aan de bel trokken bij de overheid, trekken Belgische modemerken nu zelf aan de bel door een openbare brief naar de Ministers te sturen, zo luidt het persbericht.

De openbare brief is gestuurd door Peter Perquy (CEO van Duror Fashion Group) en Mimi Lamote (CEO Mayerline) en is ondertekend door 53 Belgische modemerken.

“De modesector zit nu al voor het derde seizoen op rij in een zware storm. Door de herhaaldelijke sluiting van niet-essentiële winkels tijdens de vorige seizoenen en door beperkende maatregelen die dit seizoen nog verstrengd zijn, dreigt bij meer en meer mode-detailhandels het faillissement. Enerzijds worden we geconfronteerd met een zeer groot cashflow-probleem, anderzijds is -mede door de lange sluiting van de horeca- de ‘traffic’ naar en in winkels dermate teruggevallen dat elke modewinkel opnieuw te maken krijgt met grote stocks die snel aan waarde verliezen”, luidt de openbare brief.

Perquy laat telefonisch aan FashionUnited weten dat bewustwording van de problematiek in de modesector het hoofddoel van deze openbare brief is: “Na contact met de Mode Unie en Creamoda hebben we met deze sectorverenigingen afgesproken een brief te sturen vanuit de modesector zelf. Het is volgens mij goed om niet alleen de sectorverenigingen te laten spreken. Ik vind het belangrijk dat wij de beleidsmakers er ook op wijzen dat het geen loze woorden zijn die de sectorverenigingen verspreiden. Bedrijven en CEO’s zien de cashflow heel snel dalen. We moeten ondersteund worden.” Perquy legt uit dat het moeilijk te begrijpen lijkt dat de modesector om hulp vraagt, omdat zij -onder het mom van maatregelen- toch open konden blijven. “De modesector is dan wel open, maar structureel een verlies van min 60 procent. Dat is niet langer houdbaar. Bovendien zitten we nog met het probleem in de voorraden. De elektronicasector moest bijvoorbeeld ook sluiten, maar zij hebben minder problemen met de voorraad, omdat hun producten over 6 maanden nog hetzelfde waard zijn. In de modesector is dat niet zo. Dat is de reden waarom zij vinden dat de sector niet met alle retailsectoren op een hoop gegooid moet worden.”

Belgische modemerken schrijven openbare brief aan regering: bewustwording is het hoofddoel

Perquy en Lamote pleiten -namens alle andere modemerken- voor extra steunmaatregelen. De maatregelen luiden als volgt: verlenging van de tijdelijke werkloosheidsmaatregel, het dubbel overbruggingsrecht moet toegekend worden aan modeboetieks, verhoogde fiscale aftrek van de overstocks die zijn opgebouwd ten gevolge van de maatregelen en het gradueel maken van het Vlaams Beschermingsmechanisme.

“Het is voor ons moeilijk in te schatten wat de overheid kan doen. De overheid heeft al wel maatregelen genomen, waar we enigszins blij mee moeten zijn. Anderzijds moeten we de overheid er ook op wijzen dat er een groot probleem zal ontstaan in de modesector wanneer er nu niks zal veranderen. Ik heb er vertrouwen in dat de overheid de opkomende problemen in het vizier heeft en er alles aan zal doen om de modesector te ondersteunen”, aldus Perquy telefonisch. De CEO van Duror Fashion Group verwacht dat er aantal maatregelen in vervulling zullen gaan. “Ik hoop natuurlijk dat ze er allemaal zullen komen, maar dat is in deze tijd moeilijk te voorspellen”, zo sluit Perquy telefonisch af.

Beeld: Mayerline