• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

3 inkooptips van trendwatcher David Shah voor herfst/winter 2017

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

De behoefte van de klant wordt steeds moeilijker te doorgronden, stelt trendforecaster David Shah. “We zien namelijk radicale verschillen tussen leeftijdsgroepen,” vertelt hij op de Modefabriek tijdens zijn trendtalk over millennials, oftewel de nieuwe generatie shoppers. Deze generatie winkelt aanzienlijk anders dan de oudere generatie, die van de boomers, en dat komt volgens Shah niet alleen door de bedreiging van e-tailing.

Millennials hebben niet zoveel geduld als de boomers,” legt Shah uit. “Zij willen kleding het liefst meteen na de fashionweeks kunnen kopen, ze willen alles nu meteen.” Dat resulteert volgens de trendspecialist met name in problemen voor kleinere retailers, die niet meekunnen met de see now, buy now-strategieën van grote namen als Tommy Hilfiger en Burberry. “Wat moeten die retailers doen om zowel de oudere generatie als de nieuwe, die beiden zo anders winkelen, te bedienen?” Men zal een balans moeten vinden tussen het leveren van fast fashion en tegelijkertijd het blijven aanbieden van kwaliteit, zegt hij. “Want dit probleem zal op korte termijn niet zomaar weggaan.”

Hoewel trends volgens Shah daarmee niet meer helemaal van deze tijd zijn, geeft hij toch exclusief aan FashionUnited-lezers drie tips voor het herfst/winterseizoen van 2017/2018.

1. Functionaliteit

“Een belangrijke trend voor het FW17 seizoen is eigenlijk heel typisch voor de Nederlandse markt. Consumenten verlangen namelijk naar functionele en praktische kleding. Het gaat daarbij niet alleen om camouflage, military en workwear, maar een combinatie van alle drie. Daarbij zijn khaki en kleuren in hout-tonen erg belangrijk. Afgelopen zomer zagen we al veel oker en allerlei van dat soort neutrale houtkleuren komen ook straks weer terug. Met name khaki, omdat dit het functionele karakter van camouflage en military vertegenwoordigt.”

2. Felle kleuren

“Tegenover het pragmatische van khaki, staat komend herfst- en winterseizoen iets totaal anders. Millennials willen niet langer alleen maar authentiek zijn, maar juist opvallen door voor iets anders te kiezen. Daarom zien we voor FW17 dat kleuren, met name fellere kleuren, een belangrijke motor zijn. Ik geloof heel erg in groen. Niet het khaki waar we het al over hadden, maar de diepe en fellere kleuren groen. Ook met roze kun je de komende herfst en winter niet verkeerd gaan. Het cosmetische roze van vorige winter blijven we dan ook terugzien. Dus, als je niet helemaal weet wat je met de styling moet doen, ga dan in de richting van kleuren.”

3. Het nieuwe normaal

“Een laatste tip om te kunnen voldoen aan de wensen van de millennials, is om eens iets anders te doen. Anders is het nieuwe normaal in het nieuwe modeseizoen, want we hebben de afgelopen tijd al te veel aan normaal uitgegeven. Ik adviseer retailers dan ook dapper te zijn en te durven iets unieks aan te bieden. Dat betekent dat winkels tot een bestemming worden gemaakt, waar consumenten een ervaring beleven. Praat met je klanten, help ze en laat ze zich welkom voelen. Ze willen zich speciaal voelen.”

Beeld: Myrthe de Graaf voor FashionUnited

David Shah
Modefabriek
Trendwatcher