28 procent van de Belgen draagt online bestelde kleding zonder het te wassen
bezig met laden...
Wanneer een pakket met online gekochte kleding wordt bezorgd, zijn veel consumenten zo benieuwd naar hun aankoop dat ze niet letten op hygiëne. Uit onderzoek van Flipit, een Belgische website die kortingscode´s verzamelt, blijkt dat 28 procent van de Belgen een nieuwe outfit aantrekt zonder deze eerst te wassen.
“Sommigen hebben wellicht het milieu of de energierekening in het achterhoofd, maar veelal willen mensen hun nieuwe kleding simpelweg zo snel mogelijk dragen,” vertelt Flipit-woordvoerder Rosalyn van Houwelingen.
Flipit heeft voor het onderzoek 600 Vlamingen en 450 Walen ondervraagd. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat slechts 25 procent van de consumenten ondergoed eerst over hun eigen ondergoed heen past. Het merendeel van de ondervraagden kiest ervoor om ondergoed op de blote huid te passen. 10 procent van de ondervraagde mannen heeft zelfs weleens ondergoed teruggestuurd nadat zij het naakt hadden gepast. Vrouwen blijken in dit opzicht een stuk hygiënischer: onder deze groep heeft 4 procent ooit ondergoed geretourneerd dat ze naakt hadden gepast. “Online is de verkoper bij een hygiëne product zoals ondergoed of badkleding niet verplicht de retournering te accepteren als de verzegeling van de verpakking is gebroken,” voegt Van Houwelingen wel toe.
“De wet zegt dat een kledingstuk alleen teruggestuurd mag worden in een staat waarin de ondernemer het kan doorverkopen aan een ander. Na een kwaliteitscontrole proces kan kleding opnieuw worden verpakt en verkocht,” aldus Van Houwelingen. Dat e-tailers niet altijd even zorgvuldig omgaan met geretourneerde kleding die opnieuw moet worden verstuurd, blijkt wel. 7 procent van de vrouwen en 4 procent van de mannen gaf aan dat zij ooit een kledingstuk kregen thuisbezorgd dat al was gedragen.