• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Zalando maakt Instagram foto's shoppable

Fashion

Zalando maakt Instagram foto's shoppable

Door May-Anne Oltmans

26 okt. 2015

Online modegigant Zalando speelt slim in op de populariteit van Instagram, en koppelt foto´s van klanten sinds kort aan producten.

In de app van Zalando, die op dit moment alleen beschikbaar is voor iOS, kunnen klanten nu een selectie foto´s zien die op Instagram zijn geplaatst met de #zalandostyle en #shareyourstyle. De Duitse webshop koppelt de foto´s met behulp van beeldherkenning vervolgens aan de producten die worden gedragen op de foto, indien deze op voorraad zijn. In sommige gevallen maakt het bedrijf ook verwijzingen naar producten die erg lijken op de kledingstukken in de foto´s. Wanneer de producten op een foto niet langer beschikbaar zijn, verdwijnt de Instagram foto uit het overzicht. Welk programma wordt gebruikt voor het herkennen van beeld, heeft het bedrijf niet bekend gemaakt.

“Na urenlang brainstormen werd het voor ons duidelijk dat onze klanten van Instagram houden omdat het persoonlijkheid combineert met beelden van goede kwaliteit, waarbij mode in een context wordt geplaatst. Wie draagt wat? Hoe kan ik nieuwe items combineren met mijn huidige favorieten? Daarnaast zijn we erachter gekomen dat consumenten gefrustreerd raken wanneer ze iets zien dat ze mooi vinden maar het niet tegelijk kunnen kopen,” schrijft Marcel Daake, mobile product manager bij Zalando, op de blog van de e-tailer. Tot slot gelooft Daake dat het nieuwe onderdeel van de Zalando app klanten aanmoedigt tot het plaatsen van foto´s, wat weer zorgt dat het bedrijf op sociale media wordt genoemd.