• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • ‘Wonderkind en ‘Lagerfelds lieveling’: Maak kennis met ontwerper Lucas Meyer-Leclère

‘Wonderkind en ‘Lagerfelds lieveling’: Maak kennis met ontwerper Lucas Meyer-Leclère

Door Barbara Russ

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |Interview

Lucas Meyer-Leclère. Bild: Mariam Medvedeva

De Duitse krant Tagesspiegel noemt hem 'wunderkind' en de Berliner Zeitung 'Lagerfelds lieveling'. We hebben het over Lucas Meyer-Leclère, de ontwerper die de Berlin Fashion Week al enkele seizoenen op zijn kop zet met kunst- en dansvoorstellingen. FashionUnited sprak met hem over het ontstaan van zijn label, zijn plannen om de gegenereerde buzz om te zetten in een commercieel succesvolle modelijn en zijn ervaringen met de Berlin Fashion Week en de Fashion Council Germany.

Wat is het verhaal van uw label?

Sinds mijn 10e was het mijn droom om met Karl Lagerfeld te werken. Op 17-jarige leeftijd verhuisde ik naar Londen en begon ik mijn studie aan St Martins. In 2006 had Chanel daar een show die Paris-London heette. Ik nam contact met ze op en hield vol tot ze me accepteerden als stagiaire.

Ik heb daar een geweldige tijd doorgebracht met het ontwerpen van stoffen. Het was de eerste keer dat het management van de textielafdeling een creatieve assistent aannam. Ik heb met de hand geschilderd op tweed en veel van mijn inspiraties en kunstwerken zijn in de collectie terechtgekomen. En het was fantastisch om alle ambachtslieden en leveranciers te ontmoeten, en toen hadden we van die gigantische shows. Het was echt heel leuk. Dus ik werd aangenomen en ik ben er ongeveer drie, vier jaar gebleven. Maar uiteindelijk ging ik terug om mijn studie af te maken.

Show van Lucas Meyer-Leclère tijdens Berlin Fashion Week. Credit: Ines Bahr

Toen ik 24 was, kreeg ik een baan in Italië, bij de stoffenfabriek Isa, waarvan ik vind dat het Chanel's beste leveringsbedrijf was. Het was in the middle of nowhere in de buurt van Como. Ik reisde door Europa en ontmoette de mensen die verantwoordelijk waren voor de stoffen van alle grote merken, zoals onder andere Dior, Burberry en Raf Simons. Ik leerde Italiaans, wat erg leuk en nuttig is voor de modewereld. En via deze baan ontmoette ik Sandra Choi, de creatief directeur van Jimmy Choo, en we werkten samen aan de accessoirelijn in Londen.

Maar ik miste het om mijn eigen visie te uiten en niet alleen voor andere merken te ontwerpen. Dus verhuisde ik naar Berlijn, deed wat kunst- en danssamenwerkingen en vond uiteindelijk mijn weg terug naar de mode. En toen kwam het voorstel om mijn eerste show te doen op de Berlin Fashion Week. En zo is het begonnen.

Waar werkt u op dit moment aan?

Ik heb de ontwerpen voor het komende seizoen klaar en ben bezig met de ontwikkeling van milieuvriendelijke stoffen en kledingstukken van hoge kwaliteit in Italië. Ik heb ook een nieuwe zakenpartner, Gianandrea Cataneo uit Milaan, en we hebben het bedrijf geherstructureerd om te kunnen groeien. Gianandrea heeft in de jaren negentig het merk Alessandro Dell'Acqua opgebouwd en het is geweldig om van zijn ervaring en steun te kunnen profiteren. Tot nu toe hebben we veel aandacht getrokken met onze shows en we zetten dit om in een levensvatbare handel met een focus op tailoring.

Bent u op zoek naar wholesalepartners?

We zijn in gesprek. Aan de ene kant bied ik wat ik noem "couture-à-porter", met een beperkt aantal unieke, handgemaakte one-off stukken. Aan de andere kant komt er een prêt-à-porter lijn, die natuurlijk altijd duurzaam moet zijn en beschikbaar voor een breder publiek. Ik werk ook aan een aantal samenwerkingen, wat spannend is omdat het altijd goed is om met andere creatieven en andere merken samen te werken en onze krachten, hoop en visies te delen.

Hoe zou u uw stijl omschrijven, of beter gezegd uw modefilosofie?

Nou, dat zijn twee verschillende dingen. Mijn stijl is gericht op tailoring met een twist. En het is genderoverschrijdend.

Wat mijn filosofie betreft, geloof ik in mode als middel voor positieve verandering. Ook al is luxe weggelegd voor weinigen, het kan tolerantie en inclusiviteit bijbrengen door het samen creëren van werelden en inspiratie. Voor mij is het altijd een cyclus: iedereen inspireert elkaar. We doen dit allemaal samen, of we nu verschillen of overeenkomsten hebben.

Show van Lucas Meyer-Leclère tijdens Berlin Fashion Week.Credit: Ines Bahr

Hoe zit het met duurzaamheid?

Duurzaamheid is heel belangrijk voor me. Het is niet alleen een trend. Ik denk dat het de enige manier is waarop je creatief kunt zijn als je jezelf nog steeds wilt kunnen aankijken. En het mooie is dat het nieuwe uitdagingen creëert. Het dwingt ons om buiten de gebaande paden te denken. Natuurlijk heeft de industrie veel tijd nodig om te veranderen, maar er gebeuren nu al veel positieve veranderingen. Ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden die dit in de toekomst zal creëren.

Hoe komt u aan uw materialen?

Ik werk op verschillende manieren. Een daarvan is het aanpassen van bestaande stukken. En dan werk ik graag met restanten, wat ik erg leuk vind vanwege mijn eerdere ervaring met textiel. Ik weet hoe ik moet spelen met verschillende afwerkingen of wassingen om een echt uniek gevoel en een unieke look te krijgen, en dat maakt het echt speciaal.

Deze producten zijn echter maar beperkt geschikt voor de groothandel. Daarom maak ik ook mijn eigen stoffen in Italië met duurzaam garen en gerecycled polyester. Ik zoek hiervoor altijd naar interessante samenwerkingsverbanden en het was geweldig om vorig seizoen samen te werken met Art Design, die mijn tekeningen reproduceerden met milieuvriendelijke methode voor thermisch spuiten. Ze schilderen veel met de hand en zijn echt geweldig. De helft van de personalisaties op de catwalk in Parijs zijn door hen gemaakt en bijna niemand weet dat. Het is geweldig om te zien dat Italië echt het duurzame discours aanzwengelt.

Toen ik vijftien jaar geleden stoffen ontwierp, had alleen Stella McCartney toegang tot textiel gemaakt van bamboe. Nu zijn ze overal. Werken met duurzame toeleveringsbedrijven is voor ons een stap vooruit.

Wie zou uw droomklant zijn?

Ik heb geen droomklant in de detailhandel. Het zijn eerder partnerschappen die in de loop van de tijd groeien en met hen zijn we op de goede weg. Ik ben echter wel benieuwd hoe een nieuwe versie van Colette eruit zou kunnen zien. En ik zou graag de volgende David Bowie kleden, wie dat ook mag zijn. Wat de realiteit betreft, zou het leuk zijn om kleding te bedenken voor Lil-Nas X of Willow Smith voor op het podium en voor elke dag. Sam Smith vind ik ook fantastisch.

Close-up van de show van Lucas Meyer-Leclère tijdens Berlin Fashion Week.Credits: Ines Bahr

U heeft twee voorbeelden gekozen die niet meer bestaan. Is uw ideale modewinkel verleden tijd?

Nee, absoluut niet. Omdat mode van nature iets is dat vooruitgaat. Ik ben bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in de toekomst van digitale mode. We overwegen dit aspect omdat ik denk dat het relevant is voor een breder publiek. Toen ik 15 was, kon je voor 15 euro een cliparmband van Dior krijgen. En zo bereikte John Galliano meer mensen en democratiseerde hij de mode. Mensen realiseerden zich dat je kon sparen om bijvoorbeeld een tas te kopen. En ik heb het gevoel dat de metaverse dat doet voor mensen die hun avatar aankleden.

De manier waarop ik het zie is dat de uitvinding van de roltrap de trap niet heeft afgeschaft. Dus twee dingen kunnen tegelijkertijd bestaan en hetzelfde bevorderen, in digitale en analoge vorm, het zijn twee kanten van dezelfde medaille die elkaar kunnen duwen en samen kunnen groeien.

Doen jullie in februari weer mee aan de Berlin Fashion Week?

Ja, de show is bevestigd voor februari.

Wat krijgen we te zien?

Een compleet andere benadering dan wat we tot nu toe hebben gedaan. De focus ligt op een complete garderobe Made in Italy voor van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. En heel veel kleding. Het gaat erom te definiëren waar het kleermakersambacht van het merk om draait. De pasvorm, de draagbaarheid, het vakmanschap. En natuurlijk het materiaal. Wat het betekent om kleding van ons te dragen. Waarom het een verschil maakt.

Wat vind u van de impact van de Berlin Fashion Week en het werk van de Fashion Council?

Ik denk dat de laatste show geweldig was dankzij de steun van de Council. Ik heb veel plezier gehad. Het was geweldig om weer creatief samen te werken met Claudia Hoffman. Ze pushte me om uit mijn comfortzone te komen en mijn 'Spoken Words' op het podium te brengen. Het was ook leuk om een aantal van mijn vrienden van het Staatsballet te choreograferen. Het voelde goed als geheel. Alles viel echt op zijn plaats.

De Fashion Council doet veel in Berlijn om een hele week rond de shows te creëren, en ik ben echt dankbaar dat ik daar deel van mag uitmaken. Met zoveel steun van de Senaat voor de Fashion Week zijn er veel mogelijkheden voor een mooie toekomst in Berlijn.

Ik zou graag een programma als NewGen tot leven zien komen in Londen, dat zoveel interessante ontwerpers heeft voortgebracht en ondersteund. Een ondersteuning op lange termijn die echt een verschil zou maken om mensen hier te verankeren en vertrouwen op te bouwen, zodat het terugkomt op de kwaliteit van de Berlin Fashion Week. Christiane Arp werkt daar veel, dus we zijn in goede handen.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Lucas Meyer-Leclère