Winonah de Jong debuteert met kledinglijn in Milaan
bezig met laden...
Winonah de Jong staat voor veel Nederlanders misschien vooral bekend als ´de vrouw van´, maar de echtgenote van middenvelder Nigel de Jong is veel meer dan dat. De Jong presenteerde vorige week de eerste capsulecollectie van haar modelabel Winonah tijdens de Fashion Week in haar woonplaats Milaan. De capsulecollectie bestaat onder andere uit jurken, shorts en tops die kunnen worden omschreven als chique maar speels. Wit, lime groen en lichtblauw komen veel voor, en voor de avondkleding is gekozen voor onder andere zwart en donkerblauw. Verder zorgen borduursels van gerecycled plastic voor een trendy uitstraling. “Het was heel bizar. Achteraf vroeg ik me een paar keer af: heb ik dit echt gedaan?” vertelt De Jong.
Winonah de Jong presenteert eerste kledingcollectie in Milaan
Het definitieve besluit om een eigen kledinglijn op te richten kwam ongeveer een jaar geleden, maar de Jong heeft naar eigen zeggen al haar hele leven gespeeld met het idee. De verhuizing naar Milaan in 2012 heeft een belangrijke rol gespeeld, want dit heeft De Jong de kans gegeven om in de Italiaanse modestad een groep mensen om zich heen te verzamelen om haar bij te staan bij de oprichting van Winonah. Met dit team prijst ze zich gelukkig: “Ik heb samengewerkt met een klein ontwerp team dat de kledingstukken precies zo heeft geschetst zoals ik ze in gedachten had. Het maken van de kleding wordt gedaan door Maison M, waar een aantal naaisters ervoor zorgt dat alles goed valt, en ik heb ook nog twee personen in dienst die zich bezighouden met sales .” Hoewel De Jong wordt bijgestaan door een technisch team, ziet ze zichzelf wel degelijk als ontwerpster. “Alle ideeën voor de kledingstukken zijn bedacht door mij en letterlijk op papier gezet door de mensen met wie ik samenwerk.”
Voor de blog Styled by Winonah, die De Jong twee jaar geleden oprichtte, heeft ze inmiddels geen tijd meer. “Het oprichten van een modelabel kost zoveel tijd, en omdat ik het wel goed wil doen, heb ik besloten om me volledig daarop te gaan richten,” aldus De Jong. Styled By Winonah zal in de toekomst gebruikt worden om fans op de hoogte te houden van al het nieuws rond Winonah. Daarnaast zal begin volgend jaar een webshop online komen. De Jong omschrijft zichzelf als vastberaden en noemt dit een kwaliteit die haar tijdens het ontwerpproces goed van pas is gekomen: “Ik wist van tevoren precies wat ik wilde, en daarom duurde het maken van de moodboards maar een paar dagen. Begin juni zijn we begonnen met het maken van schetsen, en daarna kon de productie beginnen.” Met het eindresultaat is De Jong meer dan tevreden, omdat het volgens haar precies laat zien waar ze voor staat als ontwerpster. “Ik heb bewust gekozen voor een capsulecollectie, omdat je dan met een beperkt aantal items je DNA als ontwerper duidelijk kan laten zien. Daarnaast vallen details ook meer op in een kleinere collectie,” vindt De Jong. De collectie die ze in Milaan heeft gepresenteerd beschrijft ze zelf als ´clean , tijdloos, vrouwelijk en van hoge kwaliteit´. De reacties die ze tot nu toe heeft gehad zijn louter positief. “De leukste reactie die ik heb gehad, was van een journalist die oprecht geëmotioneerd was na het zien van de collectie. Dat was zo mooi om te zien.”
Een debuut als ontwerpster
Ondanks dat de presentatie van haar eerste collectie achter de rug is, zit De Jong alles behalve stil. De ontwerpster, die aan het ROC van Amsterdam een opleiding retail management met een specialisatie voor textiel volgde, is alweer druk aan het nadenken over de herfst/wintercollectie van Winonah die in februari af moet zijn. Daarnaast houdt ze zich momenteel bezig met het benaderen van retailers die haar merk kunnen gaan verkopen. Namen van retailers met wie de onderneemster in gesprek is, wil ze nog niet geven. “Ik krijg er al veel vragen over, maar iedereen moet nog even geduld hebben,” zegt ze lachend. Als alles volgens plan verloopt, zal Winonah vanaf volgend voorjaar te koop zijn bij retailers in onder andere Italië, Nederland, België en de Verenigde Staten en in een eigen webshop. Wat in ieder geval vaststaat, is dat De Jong er alles aan zal doen om te zorgen dat haar merk een succes wordt. “Ik bemoei me werkelijk overal mee, en houd me naast het creatieve gedeelte ook bezig met de zakelijke kant van de onderneming,” aldus De Jong. Niet slecht voor een vrouw die een paar jaar geleden voornamelijk bekend was dankzij haar man. “Mensen die mij nog niet kenden hebben nu meer respect voor me gekregen, omdat ik met het opzetten van Winonah mijn eigen droom najaag. Toch neem ik het mensen niet kwalijk als ze me vooral zien als Nigel´s vrouw, want ik sta volledig achter hem, en hij achter mij. Ik kan wel vertellen dat de situatie de laatste tijd ook vaak omgedraaid is: dan belt er een journalist voor een interview met mij, en noemen ze Nigel “de man van.”