• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat verdient New York aan New York Fashion Week FW17?

Wat verdient New York aan New York Fashion Week FW17?

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

New York Fashion Week is weer van start gegaan en dat betekent dat de stad acht dagen in het teken staat van mode. Voor het mode-evenement reizen duizenden bezoekers af naar de Amerikaanse stad, van journalisten tot inkopers, en modellen tot producenten.

De New Yorkse modeweek vindt plaats van 9 tot en met 16 februari. Er zullen zeker 150.000 bezoekers naar de stad toekomen. Zulke bezoekersaantallen zorgen voor veel business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als New York Fashion Week de stad nu eigenlijk op?

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Lees: Cijfers: wat verdient New York aan New York Fashion Week FW17?

Opvallend is dat veel grote gebeurtenissen invloed hebben gehad op de mode-industrie en daarmee ook op het halfjaarlijkse evenement in New York. De mode-industrie kampt met moeilijke marktomstandigheden, de seizoenen staan ter discussie, Donald Trump ruziet over de economie en dan is er nog de Brexit. In de afgelopen maanden kondigden verschillende modelabels aan om hun catwalkshow te verplaatsen. De see-now-buy-now catwalkshow van Tommy Hilfiger is bijvoorbeeld verplaatst naar Los Angeles.Ook slaat modemerk DKNY de catwalkshow tijdens New York Fashion Week over, en kiest voor showroom afspraken. Hugo Boss gaf alleen tijdens de mannenmodeweek acte de présence, en kondigde eerder al aan geen vrouwencollectie te showen. Verder verplaatst Vera Wang haar show naar Parijs, evenals Rodarte.

Daarentegen wordt er reikhalzend uitgekeken naar de show van Calvin Klein, de eerste van chief creative officer Raf Simons, die de mannen- en vrouwencollecties combineert op de catwalk. Een andere ‘nieuwkomer’ in New York is het Franse Zadig & Voltaire, die ter ere van het twintigjarige bestaan een uitstap maakt naar de Amerikaanse metropool.

Wat voor gevolgen hebben deze gebeurtenissen en beslissingen voor de omzet van New York Fashion Week? FashionUnited zocht het uit. Er werd gekeken naar het aantal bezoekers, de gemiddelde omzet en uitgaven per bezoeker. Daarin werden de kosten van overnachtingen, restaurants, btw en toeristenbelasting meegenomen, evenals een vennootschapsbelasting en externe uitgaven.

New York Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 150.000
  • Totale omzet: 598 miljoen dollar (540 miljoen euro)
  • Gemeentelijke omzet: 68 miljoen dollar (61,5 miljoen euro)
  • Totale bedrijfsomzet: 530 miljoen dollar (497,7 miljoen euro)
  • Retailomzet: 119 miljoen dollar (107,8 miljoen euro)
  • Omzet restaurants: 148 miljoen dollar (133,5 miljoen euro)
  • Omzet uit accommodaties:132 miljoen dollar (119,6 miljoen euro)
  • Omzet showlocaties: 199 miljoen dollar (179,8 miljoen euro)
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 2.660 dollar (2.404 euro)

New York verdient 598 miljoen dollar aan New York Fashion Week

Tijdens New York Fashion Week wordt er zo’n 598 miljoen dollar (540 miljoen euro) omgezet. Het aantal bezoekers blijft gelijk met 150.000. Die bezoekers geven gemiddeld 2.660 dollar uit, oftewel 2.404 euro per persoon (dit bedrag wordt berekend door de uitgaven aan restaurants, retail en accommodaties op te tellen en te delen door het aantal bezoekers).

De meeste omzet tijdens de New Yorkse modeweek wordt gegenereerd door bedrijven. Zij zetten een bedrag van 530 miljoen dollar (497,7 miljoen euro) om. Showlocaties doen ook goede zaken tijdens het evenement met een omzet van 199 miljoen dollar (179,8 miljoen euro). Daarnaast geven bezoekers ook veel geld uit aan restaurants, waarbij er zo’n 148 miljoen dollar (133,5 miljoen euro) wordt omgezet. Accommodaties (hotels bijvoorbeeld) genereren een omzet van 132 miljoen dollar (179,8 miljoen euro). Ook retailers pikken een graantje mee; de retail zet zo’n 119 miljoen dollar (107,8 miljoen euro) om.

Meer totaalomzet voor New York Fashion Week

Uit de geupdate research van FashionUnited blijkt dat er meer omzet wordt gegenereerd dan bij de vorige editie van New York Fashion Week; toen was het mode-evenement nog goed voor een omzet van 574 miljoen dollar (514 miljoen euro). Dat is opvallend gezien de ontwikkelingen binnen de mode-industrie en de verschuivingen binnen de agenda van het mode-evenement zelf. Nog steeds is de New Yorkse modeweek de fashionweek waarbij de meeste omzet wordt gegenereerd, met een jaarlijkse omzet van zo’n 900 miljoen dollar (842,7 miljoen euro). Bedrijven zien de omzet met zo’n 89 miljoen dollar stijgen (83,3 miljoen euro) ten opzichte van de vorige editie in juli. De gemeente New York zal slechts 4 miljoen dollar (3,7 miljoen euro) meer omzetten. Verder wordt er 29 miljoen dollar (27 miljoen euro) meer uitgegeven aan accommodaties. Restaurants zullen echter nagenoeg hetzelfde omzetten, en de retailomzet daalt zelfs met 30 miljoen dollar (28 miljoen euro). Bezoekers geven gemiddeld 175 dollar (164 euro) meer uit dan in juli.

New York Fashion Week genereert meeste omzet wereldwijd

FashionUnited zette tevens op een rij hoe de fashionweeks wereldwijd scoren. Bekijk in deze interactieve grafiek de Top 20 van Fashionweeks met de meeste business.

Deze update over New York Fashion Week FW17 en de economische impact op de stad is geverifieerd met de gemeente van New york City en NYCEDU.

Beeld: Jonathan Simkhai september 2016 / NYFW Facebook, Marchesa, september 2016 / NYFW Facebook, Maison the Faux, Scotch & Soda

New York Fashion Week
NYFW