• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat haalt Valentino uit de Zoolander-stunt?

Wat haalt Valentino uit de Zoolander-stunt?

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |OPINIE

Paris Fashion Week voelt alweer mijlen ver weg, terwijl het slechts twee weken geleden is. De snelheid van de mode-industrie is daar debet aan. Maar er is een ding waar men niet over uitgepraat raakt: de Zoolander-stunt bij de show van Valentino.

Bij het zien van Ben Stiller en Owen Wilson, die ‘hun looks showden’ op de catwalk van Valentino, was iedereen binnen en buiten de mode-industrie uitzinnig van enthousiasme. Er is altijd een synergie geweest tussen de mode-industrie en de filmindustrie. Over het algemeen krijgt de mode-industrie de mogelijkheid om kleding in films te laten zien, worden samenwerkingen gesloten om films te promoten; kijk maar naar de hoeveelheid modenamen die zijn betrokken bij de nieuwe Cinderella-film. Daarnaast heeft mode altijd een groot belang gehad als het gaat om rode loper-evenementen. Maar de filmindustrie stapte zelden in de mode-arena zoals ze deden bij de lancering van de film ‘Zoolander 2’.

Wat leverde de Valentino-stunt op voor Valentino?

Nadat een vriendin mij sms’te en vroeg of ik Derek en Hansel, de Zoolander-personages van Stiller en Wilson had gezien, realiseerde ik me dat de catwalkshow de aandacht van de massa had getrokken. Iemand die niet geïnteresseerd is in mode, die waarschijnlijk niet eens weet wanneer fashion week plaats vindt. Ik vroeg haar of ze wist welke designer het was en ze antwoordde simpelweg met ‘was het niet gewoon een promotiestunt om de volgende Zoolander-film te promoten’. Mijn vriendin had geen idee wie de ontwerper was, ze dacht dat het een scene was uit een nieuwe film, en ze had er geen idee van dat een Italiaans modehuis betrokken was bij de stunt.

Leidde de Zoolander-stunt af van de herfst-wintercollectie van Valentino?

Wat haalde Valentino nu eigenlijk uit de deelname van Zoolander aan hun show? Niemand praatte meer over de prachtige collectie die het gevoel van tijdloze beauty oproep, mensen berichtten niets over de grote finale van de collectie met demi-couture jurken. Alle social media hits gingen over de Zoolander ‘walk’, waarin hashtags #zoolander en #zoolander2 die dag wereldwijd trending waren op Twitter, terwijl #valentino niet eens in de top tien kwam.

De meeste tweets en Instagrams, zelfs die van grote modemagazines als Vogue en Elle, noemden Valentino niet eens in hun enthousiasme over Zoolander. Ook op het Instagram-account van Ben Stiller werd geen woord over Valentino gerept, maar slechts ‘Kennelijk zijn Derek en Hansel het eens geworden in #Zoolander2”.

Ik denk dat je kunt stellen dat het mooi is om te zien hoe de mode-industrie om zichzelf kan lachen, want soms nemen we alles een beetje te serieus. Maar omdat het een Valentino-show was, een modehuis dat bekend staat om het vakmanschap en uitmuntende ontwerpen, is het moeilijker om de hele PR-stunt te accepteren. De afleiding is groter dan toepasselijk voor het karakter van het modehuis.

Gelukkig is er niet alleen slecht nieuws: de reden dat Zoolander 2 de Valentino show crashte is kennelijk dat de nieuwe film gedraaid wordt in Rome (waar Valentino gevestigd is) en waarschijnlijk zal het modehuis een rol spelen in de comedy. Dus heeft de slimme PR-stunt een averechts effect op Valentino of is het onderdeel van een langere PR-actie, waarbij ingezet wordt op de lancering van een grote blockbuster en de publiciteit zal blijven toenemen? Is het aan het einde van de dag niet een kwestie van ‘alle publiciteit is goede publiciteit’?

Tekst: Danielle Wightman-Stone voor FashionUnited.uk

Vertaling en bewerking: Anne Buis

Valentino
Zoolander