• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Waarom Lanvin verkopen? Twee hypotheses

Waarom Lanvin verkopen? Twee hypotheses

Door Herve Dewintre

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |ACHTERGROND

Elk jaar wordt het gerucht sterker. Je kunt zelfs stellen dat er inmiddels in elke modehoofdstad over wordt gesproken, behalve in Parijs waar het onderwerp taboe is. Achter de schermen zouden onderhandelingen gaande zijn over het oudste Franse modehuis, dat dateert uit 1889. Vorige week kwam weer een mogelijke overname ter sprake, maar mevrouw Shan-Lan Wang, met 75 procent van het kapitaal grootaandeelhouder van Lanvin, zwijgt als het graf.

Het gerucht over een op handen zijnde verkoop van Lanvin werd aangewakkerd door verklaringen van een woordvoerder van het Franse modehuis, die een dubbelzinnige uitspraak deed tegen het Amerikaanse WWD: “Mevrouw Wang heeft, zoals zo vaak de afgelopen jaren, aanbiedingen gekregen voor de overname van Lanvin, maar ze heeft daar niet op gereageerd.” Meer was niet nodig om de geruchtenmachine weer op gang te krijgen. “Dit jaar gaat er iets te gebeuren” verklaart een bron die door WWD betrouwbaar wordt genoemd.

In 2001, toen zij het modehuis kocht van L’Oréal, nam mevrouw Wang Alber Elbaz in dienst. Lanvin begon toen net aan een derde verliesgevend decennium. Het duo Wang-Elbaz verrichtte een krachttoer door het bedrijf na zes jaar weer zwarte cijfers te laten schrijven. Sinds 2007 (toen mevrouw Wang de parfum- en cosmeticalijnen van Lanvin voor 22 miljoen euro aan Inter Parfums verkocht, om zich op prêt-à-porter en accessoires te kunnen richten) volgen positieve resultaten elkaar op en stijgen de verkopen.

Waarom Lanvin verkopen? Twee hypotheses

WWD vermeldt een omzet van 250 miljoen euro en een winst van twee cijfers. Het huis telt wereldwijd 400 verkooppunten (waarvan 32 eigen winkels), en laat meer dan 70 procent van zijn prêt-à-porter in Frankrijk vervaardigen. Waarom dan verkopen?

Twee hypotheses. De eerste is dat mevrouw Wang logischerwijs meer moet investeren om Lanvin internationaal verder te brengen, maar ook om zich geleidelijk op het zeer winstgevende terrein van de lederwaren te gaan richten. In 2013, toen het gerucht al de ronde deed op de Parijse beurs, verklaarde een bankier in het Journal du Dimanche: “Tot nu toe heeft Shaw-Lan Wang de controle over Lanvin nooit willen verliezen, maar is ze erin geslaagd om cashinjecties te beperken door haar kapitaal open te stellen, door in Japan en Korea licenties te verlenen op lijnen van het merk, of door activa te verkopen.” Tot nog toe heeft zij dat kunnen doen door de Zwitserse ondernemer Ralph Bartel, die sinds 2012 25 procent van het kapitaal (17,5 miljoen euro) bezit, toegang te verlenen tot het kapitaal. Een beheerste en geslaagde maatregel.

Lanvin in de verkoop?

De tweede mogelijkheid is minder technisch, maar even beslissend. Karl Lagerfeld heeft niet het eeuwige leven. En hoewel het geen plezierig onderwerp is, is iedereen in Parijs het erover eens dat het modehuis aan de rue Cambon maar één persoon op het oog heeft voor de opvolging van Karl: Alber Elbaz, de enige artistiek directeur aan wie de broers Wertheimer de artistieke leiding van het imperium met de dubbele C willen toevertrouwen. Lanvin is nu een subliem bedrijf, maar wat zal ervan worden als Elbaz vertrekt? Niemand kan zich voorstellen dat deze vraag de francofiele Taiwanese miljardaire niet bezighoudt.

In het Palais Galliera is sinds een paar weken een expositie te zien over het werk van Jeanne Lanvin. Parijzenaars bewonderen de ongekende bedrevenheid en onuitputtelijke inventiviteit van de oprichtster en naamgeefster van het huis. Alber Elbaz bleek tijdens de vernissage geroerd over de stijl, allure en tijdloosheid van de ontwerpen. Maar op de expositie is geen enkel ontwerp van Elbaz te zien. Dat was, zo verklaarde de curator, een keuze van de artistiek directeur zelf, wiens enige bijdrage - voor zover bekend - bestond uit een speciaal voor de gelegenheid in de ateliers van het huis gemaakte reproductie van een negatief van de ‘Concerto’ jurk, een ontwerp uit 1934. Een nobele en elegante manier om te laten zien dat het modehuis Lanvin alles kan doorstaan, zelfs het vertrek van zijn creatieve genie?

Van onze correspondent in Parijs Hervé Dewintre voor FashionUnited.fr

ALBER ELBAZ
Karl Lagerfeld
Lanvin
shan-lan wang