• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Vijf lingerietrends om in de gaten te houden

Vijf lingerietrends om in de gaten te houden

Door Robyn Turk

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

New York - Diversiteit zorgt binnen de lingeriebranche voor een grote verschuiving in de wensen van de consument. Zij zoeken naar meer opties binnen de lingeriemarkt, met interesses die meer aangepast zijn op comfort en functionaliteit. In dit nieuwe consumentenklimaat komen lingeriemerken erachter dat flirterige silhouetten niet langer een pluspunt zijn. De verkoopcijfers van Victoria’s Secret daalden met vijf procent afgelopen december.

Hoe kunnen lingeriemerken bijblijven? Retail-onderzoeksbureau Edited heeft de vijf belangrijkste trends uit 2018 gedeeld waar aanbieders zich op moeten focussen om hun lingerie aanbod af te stemmen op de smaak van de consument.

Empowerment thema’s

Shoppers keerden zich af van bekende merken, ten voordele van nieuwkomers met sterke standpunten die met een empowerment boodschap het verhaal van lingerie veranderen. Merken als THINX, met een missie om vrouwen in ontwikkelingslanden te helpen, en Everlane, dat een body positief standpunt promoot, boeken succes. Deze merken zien ook dat vrouwen comfort boven sexappeal verkiezen. Dat betekent dat beuggeloze beha’s meer in trek zijn, het item zag afgelopen jaar zijn verkoop met veertien procent plussen. Haar minder comfortabele zusje, de push-up beha, kende slechts een groei van tien procent.

Duurzaamheid

Ongeacht wat je verkoopt, duurzaamheid staat op de eerste plaats bij consumenten. Shoppers merken het op wanneer merken een ethische houding aannemen. Volgens Edited maakt duurzame lingerie slechts 2,4 procent uit van alle duurzame kleding. Reformation merkte dit op en lanceerde vorig jaar haar eerste ondergoedcollectie gemaakt van duurzame materialen als tencel, gerecycleerd kant en ecologisch mesh.

Nude tinten

Everlane schreef in haar nieuwsbrief vorig jaar: ‘Ondergoed zou voor jou gemaakt moeten zijn, maar wordt al eeuwen ontworpen met iemand anders in gedachten.’ Consumenten zoeken naar ondergoed dat logisch is voor hen en vaak zijn dat beha’s in nude tinten die gelijk zijn aan hun huidskleur en niet gezien worden onder kleding. Aanbieders zouden zich moeten focussen op het aanbieden van nude ondergoed in verschillende nudetinten voor alle - diverse - huidskleuren. Vorig jaar was er een stijging van 52 procent in huidskleurtinten in vergelijking met 2016.

Maat inclusiviteit

Net als duurzaamheid, is ook maat inclusiviteit een belangrijk sleutelwoord. Merken als Universal Standard brengen het gebrek aan voldoende maatopties voor vrouwen binnen de kledingindustrie onder de aandacht. Lingerie zal moeten volgen. Er was een groei van zes procent in plus size ondergoed in 2018, met hipsters en hoge slips als meest populaire fits. Asos had hier een voortrekkersrol in, aangezien de Asos Curve lingerie collectie maten van 90E tot 100L bevatte. Bovendien bood het merk acht verschillende huidskleurige opties aan.

Shapewear

Een bestaande trend die blijft. Er is nog steeds veel vraag naar favoriete shapewear items, zoals high waisted broekjes en corrigerende slips. Het aantal items in de shapewearmarkt steeg in 2018 met 143 procent vergeleken met het jaar daarvoor.

Het origineel van dit artikel verscheen 25 januari op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: Gertie de Boey.

Beeld: Love Stories SS19 (1), Edited (2 - 4) en Naomi Modde SuperBra (5)

asos curve
Diversiteit
Edited
Everlane
Lingerie
lingerietrends
Nude
nudetinten
Plus Size
Reformation
Shapewear