• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Top 10 meest populaire modemerken van 2015

Top 10 meest populaire modemerken van 2015

Door Yenthe Stuurman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

De Instagram-posts van Victoria Secret, de fanbase van Adidas op Facebook en de Google Search-hits van Zara. Maar welk merk is nu het populairste? Van betaalbare merken tot luxe labels; FashionUnited legde de populairiteit van modemerken onder de loep. FashionUnited presenteert: de Top 10 meest populaire modemerken van 2015.


Geen tijd om het hele artikel te lezen, maar wel benieuwd naar de top 10? Klik hier voor de 10-seconden-versie: de interactieve grafiek geeft het antwoord.

FashionUnited berekende de scores op basis van de social mediakanalen Instagram, Twitter, Facebook en Pinterest. Niet alleen het aantal volgers, maar ook het aantal gebruikte hashtags en de Google Search-resultaten telde mee in de berekening. De uiteindelijke score is gebaseerd op de kracht van het social mediakanaal, waarbij Instagram en Twitter minder zwaar mee telden dan Facebook volgers, tweets en re-tweets, Instagram-hashtags en Google Search.

1. Nike
Het populairste modemerk op dit moment is het sportmerk Nike. Het Amerikaanse bedrijf werd in 1964 onder de naam ‘Blue Ribbon Sports’ opgericht door Bill Bowerman en Phil Knight. Op 30 mei 1971 veranderde de naam in Nike Inc., vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning. Nike domineert al jaren in de mode-industrie met het ontwerpen, ontwikkelen en vervaardigen van sportschoenen, -kleding en accessoires. De producten van het merk worden overal ter wereld verkocht. De hoge score van Nike is te danken aan het grote aantal volgers op social media. Op Instagram heeft het merk ruim 30 miljoen volgers, op Twitter zijn dat er meer dan 11 miljoen volgers en op Facebook 75 miljoen volgers. Opvallend is dat Nike’s score op Instagram-hashtags, ruim 3 keer zo hoog is dan de nummer 2, Zara, met 37 miljoen tags. Tevens is het merk meer dan 2 miljoen keer is gere-tweet, wat bijna 10 keer zoveel is als Zara.

Beeld: Facebook Nike

2. Zara
De Spaanse kledingretailer Zara staat op nummer twee. In 1975 richtte Amancio Ortega het merk samen met Rosalía Mera op. De eerste winkel werd gevestigd in Galacia in Spanje. Tegenwoordig is Zara één van de grootste modebedrijven van de wereld en is het merk uitgebreid met een Home-collectie. Het bedrijf valt onder moederbedrijf Inditex, waar ook ketens als Bershka en Pull & Bear onder vallen. Wereldwijd heeft Inditex meer dan 6.900 winkels. Met bijna 8 miljoen Instagram volgers en bijna 1 miljoen volgers op Twitter doet Zara het op social media slechter dan H&M, nummer 3 in de lijst. Het Spaanse modemerk heeft toch een tweede plaats kunnen behalen door de grote hoeveelheid Google Search-resultaten; er meer dan 160 miljoen keer gezocht naar Zara, dat is 5 miljoen keer vaker dan er naar H&M werd gezocht.

Beeld: Facebook Zara

3. H&M
De nummer 3 in de lijst van populairste modemerken op dit moment is H&M. Het bedrijf van Zweedse afkomst opende haar eerste winkel in Västerås en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 6 verschillende merken en 3.900 winkels wereldwijd. Het designteam van H&M creëert duurzame mode met een betaalbare prijs en voor een brede doelgroep, en werkt regelmatig samen met high-end designers. Het bedrijf heeft haar derde positie te danken aan haar Pinterest volgers, dat zijn er namelijk 181.000 volgers. Dat is meer dan 5 keer zo veel dan Adidas. Al doet H&M het minder goed op social media dan de nummer 4; het aantal searches van H&M ligt met 154 miljoen ruim 2 keer hoger dan die van Adidas.

Beeld: Facebook H&M

4. Adidas
Het Duitse sportmerk Adidas staat op de vierde plaats. Het merk werd opgericht door de Adolf (Adi) Dassler. In 1920 begon hij samen met zijn broer Rudolf met het produceren van schoenen, maar inmiddels is Adidas een wereldwijd sportmerk met kleding, schoenen en accessoires. Adidas is onderdeel van de Adidas Group, die ook het merk Reebok bezit. Adidas wordt wereldwijd verkocht in eigen winkels, maar wordt ook verkocht in sportzaken. Hoewel Victoria’s Secret (nummer 5) een stuk groter is op andere social mediakanalen, doet Adidas het beter op Facebook. Het merk heeft, met ruim 80 miljoen volgers, veruit de meeste Facebook-volgers; bijna 2 keer zoveel als Victoria’s Secret. Daarnaast wordt Adidas meer dan 6 keer zo vaak gebruikt als hashtag op Instagram dan Victoria’s Secret.

Beeld: Facebook Adidas

5. Victoria’s Secret
Het Amerikaanse merk Victoria’s Secret werd in 1977 opgericht door Roy Raymond in San Francisco. In 1982 verkocht Raymond het bedrijf aan The Limited. De jaarlijkse modeshow van Victoria’s Secret wordt over de hele wereld uitgezonden en de modellen die de show lopen worden ’Angels’ genoemd. Met ruim 31 miljoen volgers op Instagram scoort het merk hoger dan nummer 1 Nike, maar het lingeriemerk is op de vijfde plek beland omdat het minder hoog scoort Instagram-hashtags.

Beeld: Facebook Victoria’s Secret

6. Macy’s

Op de zesde plaats staat de Amerikaanse warenhuisketen Macy’s, die in 1858 werd opgericht. In de Verenigde Staten heeft Macy’s ongeveer 900 winkels. Het bedrijf gebruikt de naam Macy’s, maar heeft ook warenhuizen en websites onder de namen Bloomingdale’s en Bluemercury. Op social media scoort Macy’s een stuk lager dan voorgaande merken. Het warenhuis heeft maar 460.000 volgers op Instagram, dat is bijna 20 keer zo weinig als Forever 21. Op Google Searches scoort het warenhuis wel hoog. Er is ruim 112 miljoen keer gezocht op Macy’s, tegenover 88 miljoen Google Searches van Forever 21.

Beeld: Facebook Macy’s

7. Forever 21
De Amerikaanse kledingketen Forever 21 is momenteel een van de meest bekende fast fashionwinkels, vooral door de goedkope kleding. Het merk werd opgericht in 1984 en het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Los Angeles, maar het Europese hoofdkantoor staat in Breda. Daarnaast is ook het Europese distributie centrum van het merk gelegen in Nederland, namelijk in Bergen op Zoom. Vandaag de dag heeft de multinational al meer dan 600 winkels verdeeld over 131 landen. De eerste vestiging van Forever 21 in Nederland werd in 2014 geopend aan het Rokin in Amsterdam. Op Twitter heeft Forever 21 ruim 2 miljoen volgers, wat 2 keer zoveel is dan Macy’s. Dat is echter maar 1 miljoen volgers minder dan Michael Kors op nummer 8. Toch staat Forever 21 een plaats hoger dan Kors, omdat het merk 2 keer zoveel Google Searches heeft.

Beeld: Facebook Forever 21

8. Michael Kors
Michael Kors is een ontwerper van luxe accessoires en ready-to-wear kleding. Het gelijknamige bedrijf Micheal Kors werd in 1981 opgericht. In Nederland zijn er 3 Michael Kors-winkels, wereldwijd ruim 100 vestigingen. Het merk wordt ook verkocht in ruim 1.200 andere luxe winkels wereldwijd. Michael Kors heeft de achtste plaats behaald omdat het merk vaak wordt gere-tweet, ruim 600.000 keer en een veelgebruike Instagram-hashtag is, meer dan 16 miljoen. Dat is ruim 3 keer zoveel als Mango, de nummer 9 van deze lijst.

Beeld: Facebook Michael Kors

9. Mango
Op nummer 9 staat nog een Spaanse retailer; Mango. Het merk werd opgericht door de broers Isac en Nahman Andic en de eerste winkel werd in 1984 geopend op de Paseo de Garcia in Barcelona. In 1995 ontstond de website van Mango en 5 jaar later opende het merk haar eerste online winkel. Mango verkoopt heren, dames en kinderkleding, schoenen en accessoires en heeft bijna 2.000 winkels in 104 landen, waarvan er 1.200 fillialen in Europa gevestigd zijn. Mango staat op de negende plaats, één plek onder Michael Kors, omdat het merk het minder goed doet op social media. In 2015 is er wel veel gezocht naar het merk; bijna 2 keer zo vaak als nummer 10 Louis Vuitton.

Beeld: Facebook Mango

10. Louis Vuitton
Het laatste modemerk in de top 10 van populairste modemerken is Louis Vuitton. Dit Franse merk werd in 1854 opgericht door de gelijknamige ontwerper. Hij overleed in 1892 en het modebedrijf werd overgedragen aan zijn zoon Georges. Luxelabel Louis Vuitton heeft inmiddels meer dan 400 fysieke winkels en is te vinden in bijna alle belangrijke modesteden ter wereld. Op social media doet het merk het heel goed. Louis Vuitton heeft ruim 2 keer zoveel volgers op Facebook dan het Spaanse Mango, namelijk 18 miljoen. Daarnaast wordt Louis Vuitton ook 19 miljoen keer in Instagram-hashtags genoemd, dat is 4 keer zoveel dan Mango.

Beeld: Facebook Louis Vuitton


Millenials
Modemerken
populaire modemerken
populariteit
Social Media
top 10 meest populaire