• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Top 10 meest populaire modemerken H1 2016

Top 10 meest populaire modemerken H1 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Als een merk populair wil zijn, moet het Instagram hebben veroverd, een grote schare Facebook-fans hebben verzameld, en tweets moeten in grote getallen worden geretweet. Welk modemerk was het populairste in de eerste helft van 2016? Welke merken zagen het aantal volgers toenemen en welke merken moesten de Top 10 verlaten? De analisten van FashionUnited zochten het uit.

Aan het eind van 2015 berekende FashionUnited al een Top 10 van grote modemerken op basis van bereik en populariteit. In deze geüpdatete lijst van het eerste halfjaar van 2016 is het bereik van ieder wereldwijd modemerk berekend op basis van hun social mediavolgers op Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest, evenals Instagram mentions en hastags.

Wel geïnteresseerd in de Top 10 maar geen tijd om het complete artikel te lezen? Bekijk dan de interactieve grafiek .

FashionUnited heeft de formule aangepast, omdat bepaalde social mediakanalen inmiddels meer invloed hebben gekregen dan andere. Instagram is Facebook inmiddels voorbij gestreefd als meest belangrijke social mediakanaal en dat zorgt voor een verschuiving in de lijst. Daarnaast zijn de mentions op Twitter en Google Search-resultaten niet meer meegerekend, vanwege het ontbreken van beschikbare en inaccurate data. Hierdoor valt de score voor H1 2016 lager uit dan de score in 2015.

FashionUnited’s Top 10 Meest populaire merken H1 2016

Ondanks de nieuwe formule is een merk dat er nog steeds met kop en schouders bovenuit steekt: Nike. Niet alleen groeiden het aantal volgers en influencers in het eerst halfjaar in 2016, maar ook het aantal Instagram-volgers verdubbelde van 30 miljoen naar 79 miljoen.

Concurrent Adidas zag het aantal nieuwe volgers op Instagram ook flink toenemen. Een halfjaar geleden waren er nog 24,7 miljoen volgers op het social mediakanaal, maar een half jaar later is dat aantal gestegen naar 35,2 miljoen volgers. Dat komt neer op een stijging van 11,5 miljoen volgers in 6 maanden. Maar er zijn meer merken die hun populariteit zagen stijgen dankzij een groeiend aantal Instagram-volgers. Victoria’s Secret verwelkomde 14,4 miljoen nieuwe volgers.

Er staan maar liefst 6 luxelabels in de ‘Top 10 Meest populaire merken H1 2016’ van FashionUnited. Veel luxemerken zagen hun populariteit toenemen, vooral op Instagram. Louis Vuitton kreeg er 3,5 miljoen volgers bij en Gucci 2,8 miljoen. Prada viel eveneens op door een grote toename van volgers op Instagram; in zes maanden tijd kwamen er maar liefst 2,5 miljoen volgers bij. Momenteel staat het Italiaanse luxelabel op de negende plaats, terwijl dat een halfjaar geleden nog de dertiende positie innam en daarmee buiten de Top 10 viel. Anders labels die terug te vinden waren in de Top 10 zijn Chanel (4), Dior (5) en Gucci (6). Bij Chanel viel juist op Twitter op; het Franse modehuis zag het aantal volgers toenemen van 10 miljoen naar 12,2 miljoen in het eerste halfjaar van 2016.

Zara deed het een stuk minder goed dan een halfjaar geleden. Het Inditex-merk stond aan het eind van 2015 nog op de tweede plaats, maar viel terug naar de tiende plek. Converse daalde ook en viel zelfs helemaal buiten de Top 10. Een halfjaar geleden stond het merk nog op de zesde positie, nu is Converse op de dertiende plaats geëindigd.

FashionUnited zocht ook uit welke vijf merken het populairst zijn per social media kanaal. Dat kunt u bekijken in de grafiek hieronder.

Beeld: Nike, Adidas, Facebook Victoria’s Secret, Facebook Prada

Eerder deze maand publiceerde FashionUnited ook een artikel over de: Top 10 rijkste mensen uit de modewereld H1 2016.

populaire modemerken
Top 10