The Empty Shop: waar kleding een tweede leven krijgt
bezig met laden...
De uitdrukking ´een kast vol kleding, maar niets om aan te trekken´ zal voor velen herkenbaar zijn. Toch is het zonde dat veel mensen niets doen met kleding die vaak lange tijd ongebruikt in de kast hangt. Met The Empty Shop Antwerpen hoopt Fenna Bouve deze kleding een tweede leven te geven. “Veel mensen hebben een kast waarin veel mooie kledingstukken hangen, maar zij geven deze niet weg uit gemakzucht of omdat weggeven niet altijd wordt gezien als iets feestelijks. Met The Empty Shop willen we laten zien hoe leuk het is om iets te geven én om te krijgen,” vertelt Bouve aan FashionUnited.
The Empty Shop Antwerpen verkoopt tweedehandskleding voor het goede doel
Het idee achter The Empty Shop is simpel: de tijdelijke winkel is helemaal leeg, en zal elke dag worden gevuld met kleding die mensen kunnen doneren van 1 tot 12 december. De kledingstukken die aan het eind van de dag niet zijn verkocht, worden tijdelijk opgeslagen in een magazijn zodat de winkel de volgende dag weer leeg is voor een nieuwe lading kleding. De verkoop zal plaatsvinden van 15 tot 20 december, en de kledingstukken die hierna nog niet zijn verkocht worden later verkocht in De Kringwinkels in Antwerpen. Al deze kledingstukken kunnen worden herkend aan het label van The Empty Shop dat in in het kledingstuk zal worden genaaid. Alle opbrengsten gaan naar Kamiano: een organisatie die daklozen en minderbedeelden helpt. “Het is de bedoeling dat het echt een high end boetiek wordt,” vertelt Bouve, die communicatieverantwoordelijke is bij De Kringwinkel. Betekent dit dat mensen alleen bepaalde kledingstukken mogen doneren? “Nee hoor, we zijn blij met elke donatie en zullen daarom geen enkel kledingstuk weigeren. Het begrip high end verwijst niet zozeer naar de kleding maar naar de ervaring,” licht Bouve toe. Zo wordt de winkel, die wordt gevestigd in de lounge van een hostel, ingericht door AE Architecten en zorgen stylisten ervoor dat alle kleding er netjes bijhangt. Zowel het hostel als het architectenbureau werken belangeloos mee aan The Empty Shop. Hoe de uiteindelijke winkel er precies uit zal komen te zien, weet Bouve nu nog niet precies.
Ook de Antwerpse modeacademie helpt mee
Het idee van The Empty Shop is niet helemaal nieuw: de eerste lege winkel werd in 2013 opgezet in São Paulo, en inmiddels zijn er ook edities geweest in onder andere Barcelona, Medellín en Manchester. “Ik was zelf nog nooit bij een Empty Shop geweest, maar las vorig jaar voor het eerst over het initiatief op de website van The Empty Project,” legt Bouve uit. “Ik hoop dat we met het project veel mensen kunnen helpen en tegelijkertijd de afvalberg kunnen verkleinen.” De reacties die ze tot nu toe heeft gekregen op The Empty Shop zijn uitsluitend positief. Zo besloten de modeacademie en de Sint Lucas academie hun steentje bij te dragen aan The Empty Shop. Studenten van de academies zullen in samenwerking 250 sjaals maken en bedrukken die zullen worden verkocht in The Empty Shop. Bouve is erg blij dat deze partners meehelpen The Empty Shop tot een succes te maken: “Ik schat dat De Kringwinkel in totaal een paar duizend euro kwijt is aan praktische zaken, zoals de productie van de kledinglabels en het afdrukken van flyers. Dankzij de hulp van onze partners, hebben we de kosten gelukkig redelijk laag kunnen houden. Het zou ook niet passend zijn om vele duizenden euro´s uit te geven aan een project dat juist geld moet opleveren voor een goed doel,” vindt Bouve.
The Empty Shop is gericht op een kapitaalkrachtige, modebewuste doelgroep
Hoewel The Empty Shop wordt georganiseerd vanuit De Kringwinkel benadrukt Bouve dat het project moet worden gezien als iets dat op zichzelf staat. “The Empty Shop moet een kapitaalkrachtig en modebewust publiek trekken: dat is heel anders dan de klanten die normaal bij onze kringloopwinkels komen,” legt de communicatiedeskundige uit. Daarnaast hoopt ze dat de originaliteit van het concept mensen die normaal nooit kleding doneren aanmoedigt dat nu wel te doen. Bouve kan op dit moment nog niet inschatten hoeveel kleding zal worden gedoneerd, maar ze hoopt dat het in ieder geval genoeg is voor een opbrengst van 10.000 euro. Gelukkig hebben verschillende merken al laten weten dat zij in ieder geval wat zullen doneren. Zo zullen bezoekers van The Empty Shop in ieder geval kleding tegenkomen van Atelier Assemblé en Aymara. Daarnaast hebben de drie H&M´s die in Antwerpen zijn gevestigd toegezegd dat zij kleding zullen doneren die klanten hebben ingeleverd voor het Close The Loop recycleprogramma.
“De eerste editie is een experiment”
Het duurt nog twee weken voordat The Empty Shop zijn deuren opent, maar Bouve geeft toe dat ze het nu al spannend vindt. “We hebben gelukkig veel leuke reacties ontvangen, maar je weet toch niet hoe het uiteindelijk loopt,” verklaart ze. Op de websites van de andere Empty Shops heeft Bouve gezien dat een belangrijk ingrediënt voor succes het creëren van buzz is: “Als mensen over je praten, zul je waarschijnlijk veel publiek trekken.” Medewerkers van De Kringwinkel hebben dan ook zoveel mogelijk vrienden en familieleden op de hoogte gesteld van The Empty Shop, want volgens Bouve werkt mond-tot-mondreclame nog altijd het beste. “Maar het is ook niet ons doel om duizenden mensen te trekken hoor: met een honderdtal per dag zijn we al tevreden.” Bouve omschrijft de eerste editie van The Empty Shop als een experiment: “Als het dit jaar slaagt, kunnen we het in de toekomst hopelijk herhalen met nog meer partners.”