• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Texturen en vrouwelijkheid bij de Paris Fashion Week

Texturen en vrouwelijkheid bij de Paris Fashion Week

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |REVIEW

Na modeweken in New York, Londen en Milaan was het de afgelopen week de beurt aan de Paris Fashion Week. Met 92 shows sloot Parijs de ‘maand van de mode’ af. Bij de start was het al duidelijk: mode is de toekomst. Anne Hidalgo, de burgemeester van de Franse hoofdstad liet bij de aanvang al weten dat er 57 miljoen euro in de modesector wordt gepompt. De focus moet liggen op jong talent, dat de grote bekende modehuizen een nieuw elan moet bezorgen.

“Als de modeweek in Parijs een graadmeter is, dan is het momenteel vrij koud in de modewereld,” schrijft de Volkskrant. Zo hebben winkeliers en inkopers moeite om hun ingekochte waar kwijt te raken, en zuchten ontwerpers over de hoge werkdruk vanuit de grote concerns. Bezoekers van de shows klagen dat de shows weinig uitdaging meer bieden en dat er een overkill aan shows is. De focus op cijfers en de bijkomende werkdruk van bovenaf resulteert in snel in elkaar gezette collecties, die draagbaar en commercieel zijn. Er is nauwelijks tijd voor een uitspatting. Maar de draagbare collecties slaan aan. Pionier was Hedi Slimane voor Saint Laurent, die in 2012 de eerste stap maakte. De draagbare collectie – destijds een schok in modeland - resulteerde voor een omzetgroei van 353 miljoen euro in 2011 naar 707 miljoen euro in 2014. En dus is het niet gek dat de grote modehuizen op zoek gaan naar een nieuwe look, die draagbaar en commercieel is.

Paris Fashion Week: ’Nieuwe’ namen bij oude modehuizen

Na comeback van John Galliano tijdens de couture-show in Londen waren alle ogen gericht op de confectielijn van Maison Margiela in Parijs. Menig modecriticus twijfelde vooraf over de samensmelting van de flamboyante stijl van Galliano en het ingetogen Maison Margiela, maar het modehuis werd in ere gehouden met grote jassen, rafelige afwerkingen en zichtbare voeringen in een rok. De kniebroeken, strakke vrouwelijke silhouetten en de opvallende make-up waren overduidelijk van Galliano’s hand. De ontwerper liet zijn modellen gebukt over de catwalk lopen en liet zichzelf niet zien.

Bij Hermès debuteerde ontwerpster Nadège Vanhee-Cybulski, die het stokje overnam van Christophe Lemaire. Eerder werkte ze voor The Row en Céline, bekend om hun ingetogen chic-attitude. Bij Hermès liet Vanhee-Cybulski een nieuwe vrouwelijke stijl zien, die opvallend is voor het luxe en klassieke modehuis. Met dekenachtige mantels, capes die met leren riempjes werd vastgesnoerd en quilted leren jacks werd er een ode gebracht aan het klassieke, luxe Hermès, dat in 1837 begon als zadelfabrikant. De wollen rokken en de semi-aansluitende jurken in ivoor en donkerblauwe crêpe lieten echter duidelijk de vrouwelijke focus van de nieuwe ontwerpster zien.

Hoewel Nicolas Ghesquière al zijn derde seizoen als hoofdontwerper bij Louis Vuitton in gaat, kopten de media deze week dat de ontwerper ‘eindelijk geland was’. De combinatie tussen erfgoed en futurisme was gevonden, schreef Suzy Menkes voor de Vogue. Ambachtelijke details werden gemixt met gestroomlijnde silhouetten, waarbij de zomen deden denken aan de speelse belijning van een kwal. De meeste ontwerpen waren simpele tops en rokken, maar wel voorzien van intrigerende texturen, zoals sculptuurachtige breisels met zilveren gloed.

Paris Fashion Week: een rok over de broek mag weer

De laagjestrend werd al gespot tijdens de fashionweeks voor mannenmode en ook Giorgio Armani waagde zich er in Milaan al aan: de rok wordt over de broek gedragen. In Parijs stuurden Chanel, Vivienne Westwood, Loewe en Kenzo hun modellen in rok-broek-combinatie de catwalk op.

Dries van Noten gaf daar een bijzondere twist aan; hij combineerde stoere combatbroeken met romantische lange omslagrokken, die opbolden bij het lopen op de catwalk. De ontwerpen werden voorzien van bont, brokaat, borduursels en schootjes, maar ook romantische en exotische, Aziatische motieven, glitter- en schittereffecten. De glamoureuze en rijke collectie bleef spannend door de stoere inval.

Vrouwelijkheid en bont op Paris Fashion Week

Een ander nieuw geluid kwam van Stella McCartney. Zij toonde een vrouwelijke collectie; clean, elegant en nonchalant. Opvallend waren de lange asymmetrische truien met col die opvallend open gesneden waren. Daarnaast waren er groene bustiers, broeken die tot onder de borsten reikten en zomerse jurken met een paisleymotief. De oversized jassen waren uitgevoerd in nepbont (Fur Free Fur; de ontwerpster is fervent dierenrechtenactivist).

Dior’s Raf Simons stuurde zijn modellen echter wel met echt vossenbont de catwalk op. Hoewel de klassieke lange Dior-jassen niet ontbraken in zijn collectie, ging de aandacht uit naar ontwerpen waarin dierendessins uitvergroot werden en jurkjes met caleidoscopische dessins. Opvallend waren de lakleren laarzen met plexiglas hak, die tot ver onder de zomen van de jurkjes doken.

Eveneens vrouwelijk was de collectie van Chloe, waarin krachtige silhouetten en elegante plooivallen gecombineerd werden met een antiek kleurenpalet. Vooral de jumpsuits gecombineerd met stoere boots maakten indruk.

De collectie van Saint Laurent was typisch Hedi Slimane; rock & roll met een grote draagbaarheidsfactor. Vernieuwend waren de extra korte tulerokjes, die gecombineerd werden met stoere leren jackjes.

Structuren krijgen de aandacht bij Iris van Herpen en Issey Miyake

Iris van Herpen experimenteerde met dunne roestvrij stalen stof, die over een jas, mouwloze top of regenjas werd gecomponeerd. De brede transparante taillebanden met vervormend effect maakten de modellen nog slanker dan ze al waren.

Ook Issey Miyake speelde met spannende structuren, zo koos hij voor kleurige reliëf-stoffen (die deden denken aan noppenfolie) in ruime silhouetten. Terwijl de modellen ronddraaiden, ontvouwden bundeltjes rond de heupen zich tot wijde rokken.

PFW: op de koffie bij Chanel en Zoolander bij Valentino

Een aantal modehuizen maakt een waar spektakel van hun catwalkshows. Chanel was traditiegetrouw een van de grootst opgezette shows van de Paris Fashion Week. Waar eerder een supermarkt en een bloementuin werden nagebouwd in het Grand Palais, koos Karl Lagerfeld dit keer voor een Franse brasserie, compleet met gedekte tafels en model-obers koffie en croissants serveerden. De modellen toonden jassen vol veren, jurken met sleep en slanke joggingbroeken onder glitterrokjes, voorzien van opvallende texturen en reliëfs met het nodige glim- en glanswerk.

Valentino viel op door acteurs Ben Stiller en Owen Wilson (ter promotie van hun nieuwe film Zoolander) de catwalk op te sturen, wat voor grote hilariteit zorgde onder het publiek.

Foto's: New York Times, Style.com

Paris Fashion Week