• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Superfox: Festivalcollectie voor rock-n-roll groupies

Superfox: Festivalcollectie voor rock-n-roll groupies

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

"Het is eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen hobby,” zegt Laurence Morel, mede-eigenaar en creatief directeur van Superfox, lachend aan de telefoon. Morel - voorheen werkzaam bij Chanel en Essentiel - en haar partner, John Noseda - medeoprichter van Wecandance festival - hebben met het oog op het Belgische festivalseizoen hun eerste capsulecollectie in België gelanceerd.

Waar staat Superfox voor?
“De naam Superfox is afgeleid van het Engelse woord foxy, Het zijn voornamelijk vrouwen die voor zichzelf staan, die zich niets aantrekken van wat andere mensen van haar denken en trouw blijven aan wie ze zijn. We richten ons op een redelijk jonge doelgroep, namelijk meiden vanaf achttien jaar oud tot een jaar of vijfentwintig. Het zijn jonge vrouwen die graag naar muziek luisteren, in mode geïnteresseerd zijn en met regelmaat verschillende festivals afstruinen.”

Hoe ziet de collectie eruit?
“Mijn man en ik hebben een achtergrond in muziek en mode. Noseda is medeoprichter van Wecandance festival, Kitsch Club en Magic en ik heb een aantal jaar gewerkt Chanel en Essentiel. Hierdoor hebben we een rock-n-roll geïnspireerde collectie gemaakt. Voor ons een logische stap. De collectie is heel klein, namelijk vijf t-shirts, een sweater en een bedrukt vintage Levi’s spijkerjasje met de tekst ‘heartbreaker’ op de rug. De kledinglijn bestaat uit basic, witte en zwarte T-shirts en sweaters met quotes van songteksten of uitspraken van artiesten. Alle kledingstukken worden van katoen gemaakt en de prijzen liggen tussen de 35 en 85 euro. De naam van de eerste collectie is ‘I’m with the band’, naar het gelijknamige boek van groupie Pamela Des Barres. Zij heeft ooit gezegd: ‘Girls get their hearts broken all the time. I figured, if I was going to het my heart broken, I’d rather it be broken by someone like Mick Jagger or Keith Moon.’ De collectie is een soort ode aan de groupie. Ze kent haar klassiekers en bevindt zich onder populaire rockers. Het is fascinerend dat die vrouwen vaak zelf ook legendes werden in de rockgeschiedenis. Zij zijn vaak de inspiratie voor veel rocksongs geweest. Noseda en ik vinden deze verhalen fantastisch en baseren onze eerste collectie daar op.”

“De campagnebeelden van onze capsulecollectie zijn in Los Angeles gemaakt toen wij daar op vakantie waren. Wij hadden de kleding in onze koffers meegenomen en een model via Instagram gevonden. We werden op het festival Coachella geïnspireerd door de festival vibe die haar hing. Dat was eigenlijk ook heel erg rock-n-roll. We zijn overal zelf heen gereden en hebben alles zelf gedaan. Van fotografie tot styling en make-up. Gewoon de straat op, gaan en kijken waar dat toe leidt. Dat willen we altijd op die manier blijven doen. Dus niet extern iemand inhuren om een campagne voor ons te laten maken.

Jullie maken nu kleding voor het bovenlijf. Zijn jullie van plan kleding voor het hele lichaam te maken?
“Nee, ik denk het niet. Het zal waarschijnlijk alleen bij T-shirts en sweaters blijven. We kiezen voor elke collectie een bepaald soort mensen die naar festivals gaan en daar maken wij een collectie voor, deze keer dus groupies. De volgende collectie, in het najaar, zou zomaar op het bohemian geïnspireerd kunnen zijn. Of op iemand die ons inspireert.”

Waar ligt de toekomst van Superfox?
“Het idee voor deze kledinglijn kwam voort uit een hobby. Daarom wordt de kleding voorlopig ook door iemand die wij in België kennen gemaakt. Er zijn ook niet heel veel stuks van elk ontwerp beschikbaar. Wij hadden ook nooit gedacht dat zoveel mensen het merk zouden oppikken en er zo enthousiast over zouden zijn. Dus aan het einde van de zomer moeten mijn man en ik maar eens rond de tafel gaan zitten om de verkoop, de productieaantallen en mogelijkheden eventuele uitbreidingen te bekijken. Daar hebben wij tot nu toe nog helemaal niet over nagedacht. Wij willen eerst kijken hoe het aanslaat en dat is tot dusver positief. Dus voorlopig houden we het even klein en focussen we ons op België. De ultieme droom is natuurlijk dat onze ontwerpen internationaal gedragen worden.”

Superfox maakt twee collecties per jaar: een zomer- en najaarscollectie. De eerste capsulecollectie is nu online verkrijgbaar via www.superfox.be en sinds maandag ook offline in de nieuwe pop-up store Jackie-Jane in Knokke ter hoogte van het Driehoeksplein.

johnnoseda
laurencemorel
Superfox