Superfox: Festivalcollectie voor rock-n-roll groupies
bezig met laden...
"Het is eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen hobby,” zegt Laurence Morel, mede-eigenaar en creatief directeur van Superfox, lachend aan de telefoon. Morel - voorheen werkzaam bij Chanel en Essentiel - en haar partner, John Noseda - medeoprichter van Wecandance festival - hebben met het oog op het Belgische festivalseizoen hun eerste capsulecollectie in België gelanceerd.
Waar staat Superfox voor?
“De naam Superfox is afgeleid van het Engelse woord foxy, Het zijn
voornamelijk vrouwen die voor zichzelf staan, die zich niets aantrekken van
wat andere mensen van haar denken en trouw blijven aan wie ze zijn. We
richten ons op een redelijk jonge doelgroep, namelijk meiden vanaf achttien
jaar oud tot een jaar of vijfentwintig. Het zijn jonge vrouwen die graag
naar muziek luisteren, in mode geïnteresseerd zijn en met regelmaat
verschillende festivals afstruinen.”
Hoe ziet de collectie eruit?
“Mijn man en ik hebben een achtergrond in muziek en mode. Noseda is
medeoprichter van Wecandance festival, Kitsch Club en Magic en ik heb een
aantal jaar gewerkt Chanel en Essentiel. Hierdoor hebben we een rock-n-roll
geïnspireerde collectie gemaakt. Voor ons een logische stap. De collectie
is heel klein, namelijk vijf t-shirts, een sweater en een bedrukt vintage
Levi’s spijkerjasje met de tekst ‘heartbreaker’ op de rug. De kledinglijn
bestaat uit basic, witte en zwarte T-shirts en sweaters met quotes van
songteksten of uitspraken van artiesten. Alle kledingstukken worden van
katoen gemaakt en de prijzen liggen tussen de 35 en 85 euro. De naam van de
eerste collectie is ‘I’m with the band’, naar het gelijknamige boek van
groupie Pamela Des Barres. Zij heeft ooit gezegd: ‘Girls get their
hearts broken all the time. I figured, if I was going to het my heart
broken, I’d rather it be broken by someone like Mick Jagger or Keith
Moon.’ De collectie is een soort ode aan de groupie. Ze kent haar
klassiekers en bevindt zich onder populaire rockers. Het is fascinerend dat
die vrouwen vaak zelf ook legendes werden in de rockgeschiedenis. Zij zijn
vaak de inspiratie voor veel rocksongs geweest. Noseda en ik vinden deze
verhalen fantastisch en baseren onze eerste collectie daar op.”
“De campagnebeelden van onze capsulecollectie zijn in Los Angeles gemaakt toen wij daar op vakantie waren. Wij hadden de kleding in onze koffers meegenomen en een model via Instagram gevonden. We werden op het festival Coachella geïnspireerd door de festival vibe die haar hing. Dat was eigenlijk ook heel erg rock-n-roll. We zijn overal zelf heen gereden en hebben alles zelf gedaan. Van fotografie tot styling en make-up. Gewoon de straat op, gaan en kijken waar dat toe leidt. Dat willen we altijd op die manier blijven doen. Dus niet extern iemand inhuren om een campagne voor ons te laten maken.
Jullie maken nu kleding voor het bovenlijf. Zijn jullie van plan
kleding voor het hele lichaam te maken?
“Nee, ik denk het niet. Het zal waarschijnlijk alleen bij T-shirts en
sweaters blijven. We kiezen voor elke collectie een bepaald soort mensen
die naar festivals gaan en daar maken wij een collectie voor, deze keer dus
groupies. De volgende collectie, in het najaar, zou zomaar op het bohemian
geïnspireerd kunnen zijn. Of op iemand die ons inspireert.”
Waar ligt de toekomst van Superfox?
“Het idee voor deze kledinglijn kwam voort uit een hobby. Daarom wordt de
kleding voorlopig ook door iemand die wij in België kennen gemaakt. Er zijn
ook niet heel veel stuks van elk ontwerp beschikbaar. Wij hadden ook nooit
gedacht dat zoveel mensen het merk zouden oppikken en er zo enthousiast
over zouden zijn. Dus aan het einde van de zomer moeten mijn man en ik maar
eens rond de tafel gaan zitten om de verkoop, de productieaantallen en
mogelijkheden eventuele uitbreidingen te bekijken. Daar hebben wij tot nu
toe nog helemaal niet over nagedacht. Wij willen eerst kijken hoe het
aanslaat en dat is tot dusver positief. Dus voorlopig houden we het even
klein en focussen we ons op België. De ultieme droom is natuurlijk dat onze
ontwerpen internationaal gedragen worden.”
Superfox maakt twee collecties per jaar: een zomer- en najaarscollectie. De eerste capsulecollectie is nu online verkrijgbaar via www.superfox.be en sinds maandag ook offline in de nieuwe pop-up store Jackie-Jane in Knokke ter hoogte van het Driehoeksplein.