Start-up Collectique breidt verder uit in Vlaanderen
bezig met laden...
Collectique, een nieuwe Antwerpse mode-start-up, breidt verder uit in België. Kledingwinkels als Virgul in Brugge, Traxx in Londerzeel en Er was eens in Ronse, en modemerken als HNST jeans, Janue, Studio Ama en Pure by Luce sloten zich onlangs aan bij het platform, zo vertelt oprichtster Claire Tobback tegenover FashionUnited.
Tobback zette Collectique in mei van dit jaar op poten. Het platform biedt een zogenaamde ‘Fit & Collect service’, waarbij de werelden van online en offline met elkaar worden verbonden. Concreet schakelt Collectique bestaande fysieke modezaken in als paspunt voor online bestellingen van verschillende merken. Online shoppers bestellen de items in de webshop van het merk via de Fit & Collect-verzendoptie, waarna ze deze in de winkel kunnen passen, ophalen en eventueel laten terugsturen door de winkelier.
Inmiddels zijn zo’n twintig winkels actief met Collectique’s service. Reacties tot nu toe zijn positief, zo vertelt Tobback via de telefoon. “Het slaat aan bij winkeliers, want ze krijgen met de service nieuwe klanten over de vloer. Die klanten nemen naast hun bestellingen wellicht ook items uit de winkel mee.” Behalve die winkeliers, kunnen ook modemerken zich aanmelden bij Collectique. “Het unieke is dat ze zelf mogen bepalen met wie ze samenwerken. Er zijn bijvoorbeeld merken die vanwege hun doelgroep liever alleen met high-end winkels samenwerken, of alleen met duurzame zaken. Andersom mogen winkeliers ook voorkeuren hebben,” vertelt Tobback.
Volgens Tobback is er geen concurrentie tussen de merken en winkels die zich bij Collectique aansluiten. “Ze zijn een aanvulling op elkaar.” Winkeliers kunnen zich gratis aanmelden bij Collectique. Op basis van gesprekken in de winkel bepaalt Tobback voor welke merken de zaak interessant zou kunnen zijn. Eenmaal actief, rekent Collectique 2,95 euro per bestelling aan de webshop.
Beeld: Collectique