• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Roos Vandekerckhove trekt de stekker uit label

Roos Vandekerckhove trekt de stekker uit label

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

"Aan alle goede dingen komt een einde," zo maakt Roos Vandekerckhove, via de Facebookpagina van het merk, bekend dat ze de stekker uit het modelabel Roos Vanderkerckhove trekt. Voor 2015 wordt geen nieuwe collectie in de winkels verwacht.

"Met de drie bazen hebben wij unaniem besloten te stoppen met het modelabel. We hebben andere prioriteiten," zegt Hanne Debaere, mede-eigenaar van Roos Vandekerckhove, tegen FashionUnited. In de pop-up store aan de Léon Lepagestraat in Brussel wordt de collectie met kortingen tot 31 januari 2015 verkocht.

Vankerckhove hield het graag simpel

De Gentse ontwerpster lanceerde haar merk in 2007 en verkocht voornamelijk sjaals. Ze coördineerde alle zaken vanuit haar atelier in Sint-Denijs-Westrem en de productie van de collecties vond plaats in Europa om de ecologische voetafdruk te beperken. Daardoor maakte ze het zichzelf niet gemakkelijk. “Mijn zaak moet rendabel zijn. Mensen zijn veeleisend geworden. Fouten worden niet langer getolereerd,” zei ze tegen De Standaard.

Het merk was een van de eerste Belgische modelabels die de focus op breien en haken had gelegd. De ontwerpster vond het leuk om veel verschillende dingen te doen. Daarom volgde de Gentse workshops in weven, leerde ze hoeden maken bij Christophe Coppens, en voegde ze in 2013 tassen aan haar label toe. Een seizoen later kwamen daar ook schoenen bij. Voor de wintercollectie 2014 ging ze werken met andere materialen. In een eerder interview met FashionUnited vertelde de Gentse ontwerpster dat lederwaar een perfecte toevoeging aan haar label was, omdat het een contrast met het breigoed vormde. "Werken met leer vergt veel concentratie, dus dat is een interessante uitdaging."

Op 24 januari 2014 opende de Gentse ontwerpster haar eerste pop-up store aan de Aalmoezeneerstraat in Antwerpen in samenwerking met vintagewinkel Showroom 144 uit Brussel. Hierna volgde een pop-up store in Gent en Brussel. Ook besloot Vandekerckhove vanaf januari 2014 meer aandacht te besteden aan details. De Gentse vond het belangrijk zich te focussen op de kwaliteit van haar kleding en concentreerde zich op het vinden van de perfecte knopen, zoeken naar soepeler leer en de thema's, waarmee ze werkte, beter uit te werken. De ontwerpster was van mening dat het beter is te concentreren op een klein aantal dingen en dat een beperkte collectie soms ook voldoende is. Daarom verkocht ze in het voorjaar van 2014 alleen truien en tops. Vandekerckhove hield het graag simpel. De Gentse ontwerpster werkte graag verder op ontwerpen uit eerdere collecties. Ze vond het onnodig ieder seizoen nieuwe modellen te ontwerpen. Om haar collecties toch telkens weer een geheel te maken, paste de ontwerpster kleuren en materialen aan.

popupstore
roosvandekerckhove
vandekerckhove