• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Populariteit gebreide sneakers stuwt wolprijs

Populariteit gebreide sneakers stuwt wolprijs

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Wat Nike, Adidas, Balenciaga en Acne Studios met elkaar gemeen hebben? Ze brachten het afgelopen jaar allemaal een gebreide sneaker uit. En ze zijn niet de enigen - knitted sneakers waren de afgelopen tijd niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De populariteit van dit type schoen heeft er zelfs sterk aan bijgedragen dat de wolprijs met maar liefst 30 procent is gestegen in 2017, blijkt uit data van non-profit organisatie Australian Wool Innovation Limited (AWI).

De kiloprijs van wol bedroeg deze week 18,17 Australische dollar (11,86 euro): een recordhoogte, stelt het AWI. “Het kan alleen nog maar verder stijgen, een daling is onmogelijk,” aldus Stuart McCullough, CEO van AWI, in een interview met Bloomberg. Volgens de CEO willen steeds meer consumenten producten kopen die gemaakt zijn van natuurlijke in plaats van synthetische stoffen. Sneakermerken hebben hier slim op ingespeeld door te werken met wol, denkt McCullough.

Met name Chinese consumenten zijn dol op wol, getuige het feit dat 78 procent van de Australische wolexport naar dit land voert. Italië volgt op de tweede plaats. Wolconsumptie is met 1 kilo per capita het hoogste in China, Europa en Canada. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten gaat het om een gewicht van 300 gram, en volgens McCullough liggen in dit land dan ook nog veel mogelijkheden voor verdere groei.

Beeld: Adidas Futurecraft, via Adidas Facebook

Adidas
Australian Wool Innovation
Nike
Sneakers
wol