Politieke statements en sprookjes op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam
bezig met laden...
Avelon en Edwin Oudshoorn openden het catwalk programma van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam (MBFWA). Eric Frenken, ontwerper voor Avelon, vierde het vijfjarige jubileum van het merk en vond inspiratie in 'de vrijheid van rondtrekkende nomaden en andere outsiders zonder vaste woon- en verblijfplaats'. Dit vertaalde zich in grof gebreide truien in een reeks van aardetinten zoals bordeaux, donkerbruin en licht grijs. Loszittende wollen broeken, oversized jurken en jassen met grafische prints vormen de basis voor de collectie. Tussendoor waren er meer vrouwelijke silhouetten met tailles benadrukt door riemen, gecombineerd met een transparante of cut out blouse.
Na Avelon was het de buurt aan Edwin Oudshoorn. Dit keer geen bloemen en paradijselijke sferen, maar puin en rook. De ontwerper showde zijn couture collectie 'Return to home', een creatieve interpretatie van zijn persoonlijke ervaringen en waarin de essentie van overleven werd gepresenteerd. Door de oorlog beïnvloede jaren veertig, liepen modellen in zijde sjaals, kokerrokken met uitwaaierende plissé-details en wollen pakken in grijs- en taupetinten die het vrouwelijke silhouet accentueerden. Deze sobere tinten werden al gauw vervangen door lange avondjurken in een regenboog van levendige kleuren rood, koraal en geel. De avondjurken zijn voorzien van huidkleurige stof, die lijkt te versmelten met de huid, waardoor applicaties op het lichaam lijken geborduurd.
Vrijdag was de dag van de politieke statements
Lisa Konno presenteerde haar eerste collectie tijdens MBFWA, genaamd 'For the Workers'. Het doel van haar collectie was om het bewustzijn van duurzaamheid binnen de industrie en het prijskaartje dat aan de fast-fashion hangt, te vergroten. Aan de hand van oude en afgedankte stoffen, waar Konno prints van foto's uit Bangladesh op had gezet, maakte de jonge ontwerpster dit statement. Het statement vertaalde zich in zwaar gebreide stoffen, hoge tailles, zwierende kimono's gecombineerd met gebreide broeken en losse culottes met transparante coltrui bloesjes.
De ontwerper die ook een politiek statement maakte was de Marokkaans-Nederlandse Aziz Bekkaoui. Hij showde voor de tweede keer in Amsterdam na het jarenlang tonen van collecties in Parijs. Bekkaoui's collectie voor de herfst en winter heeft de naam 'United hearts now!'. Kleuren als wit, zwart, groen en rood werden veelvuldig gebruikt én hij verwerkte het patroon van de Palestijnse vlag in rugtassen, sjaals en maillots. De ontwerper maakte ook gebruik van motieven die ooit uit andere werelddelen naar Europa werden geïmporteerd om hier 'klassiek' te worden, zoals jacquard en het pied de poulepatroon. De dessins werden in sjaals, rugtassen en handschoenen verwerkt. Volgens Bekkaoui ontmoet glamour en activisme elkaar.
Maison the Faux besloot alles om te draaien. Het Nederlandse modehuis, een initiatief van Joris Suk, Hans Jacht en Tessa de Boer, nam het publiek mee backstage en presenteerde een omgekeerde catwalk situatie, met het publiek tussen de kledingrekken en modellen die de collectie voor volgende winter showden aan een ruimte zonder publiek. Hoewel het concept het publieke afleidde van de collecties, vielen de gedurfde en schreeuwerige geometrische patronen op oversizede silhouetten toch op. Éen stuk dat opviel was een grote, enkellange bontjas, met op de rug in grote letters 'Faux'.
De Nederlandse tweelingzusjes Truus en Riet, de ontwerpers voor Spijkers & Spijkers, hebben zich voor hun nieuwe collectie laten inspireren door een wereld van insecten. Sterk beïnvloed door Franz Kafka's 'Metamorphosis' en het verhaal 'Erik in het kleine insectenboek', heeft het ontwerpersduo hun inspiratie vertaald naar hun eigen beeldtaal; grafisch, elektronisch, robotachtig en heldere kleuren. De kever was dominant in de collectie en werd terug gezien als motief op crêpe blouses, opgeblazen op een wollen trui of verwerkt in shirts en nonchalante truien. Elegante zijden jurken met cirkel rokken en contrasterende riemen sierden de catwalk.
Tony Cohen showde zijn nieuwe collectie op zaterdagavond. Kernwoorden zijn: eerlijk, neutraal en transparant. Deze woorden vertaalde zich letterlijk naar de kleding. De collectie is transparant, volgt het lichaam van de vrouw en is puur. Materialen als kant, leer en wol en de kleuren zwart, grijs, donkerblauw met verschillende tinten rood zijn dominant in de nieuwe collectie. Voor beide collecties ligt de focus op draagbaarheid, afwerking, texturen en comfort.
De jonge ontwerpster Evana Kuik showde haar derde mannencollectie voor haar merk Evan Menswear. Kuik nam het publiek mee naar een wereld vol prints en illustraties. De nadruk lag op contrast in materiaalgebruik, zoals een plastic met fluwelen regenjas. De jonge ontwerpster maakte gebruik van materialen als meubelstoffen, gewaxte stoffen, fluweel, tweed, wol, bont, neopreen en plastic.
Theatrale en Scandinavische sprookjes op MBFWA
Na Evan Menswear was het de beurt aan Esther Dorhout Mees. De ontwerpster nam het publiek met haar nieuwe collectie mee in een theatraal sprookje. De naam van show was 'Stages'. Dorhout Mees heeft zich laten inspireren door urban fotografie met de nadruk op vervallen theaters. Dat de ontwerpster gefascineerd raakte door de fluweel rode gordijnen uit theaters is terug te zien in haar collectie. Kostuums, korsetten en de vormen van het theater vormen de basis voor de collectie. De materialen variëren van zijde en satijn tot cashmère, wol en fluweel. Tailles die worden benadrukt, overdreven schouders en schoenen gebaseerd op de ballet spitzen zijn terug te zien in de drieëntwintig looks.
De eer was aan Claes Iversen om de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam af te sluiten. Het werd een warme collectie vol rijke materialen, geïnspireerd op Iversen's Scandinavische roots en Russische folklore. De collectie II by Claes Iversen is de tweede prêt-à-portercollectie van de ontwerper, aangevuld met een tiental couturestukken. Iversen liet weten dat de Noorse mythologie gecombineerd met IJlandse saga's en sprookjes het uitgangspunt was. Ook was de 'Russian Collection' van Yves Saint Laurent uit 1976 een bron van inspiratie voor deze collectie van Iversen. Warme herfstkleuren als mosterdgroen, roesttinten, diep donkerblauw en bordeauxrood vormen het kleurenpalet voor de collectie. De Noorse mythologie en saga's kwamen naar voren door ingebreide motieven en een vosmotief in een bonded sweater. De show werd afgesloten met couturestukken, waarbij de folklore-elementen verder zijn uitgewerkt door extra patchwork en pipings.
Foto's: Peter Stigter en Simon Trell