(advertentie)
(advertentie)

Online consumenten trekken zich weinig aan van duurzaamheid. Dat concludeert het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in een recente studie. Dat het laten thuisbezorgen van online aankopen door de vele ritten weinig duurzaam is, houdt e-commerce shoppers volgens het onderzoek niet wakker, schrijft Belga.

Volgens het VIL kiezen de consumenten van tegenwoordig resoluut voor thuisbezorging, zonder wakker te liggen van de milieu-impact. “Slechts één op de drie e-shoppers geeft aan zijn pakje te willen ophalen in een winkel of bij een afhaalpunt. Er is geen bereidheid extra te betalen voor een aantoonbaar duurzamere levering,” aldus het instituut. Uit uitgevoerde simulaties blijken afhaalpunten veel duurzamer. “Als 75 procent van de leveringen via afhaalpunten zou gebeuren, zou de kosten- en milieuafdruk van de ‘last mile’ dalen met 60 tot 80 procent.”

Uit de studie blijkt bovendien dat de online consument minder belang hecht aan de leveringstermijn dan gedacht. Zo’n 80 procent van de leveringen blijkt niet dringend, wat overigens niet leidt tot ecologische winst.

De huidige e-commercepraktijken zijn volgens het VIL op langere termijn ecologisch en financieel gezien onhoudbaar. Het instituut pleit daarom voor een slimmere prijssturing. Het bundelen van verschillende leveringen kan daarbij volgens het VIL interessant zijn, net als het uitschakelen van de motor tijdens de bezorging of de inzet van alternatieve, duurzamere vervoersmiddelen.