• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • OnePiece #SocialCurrency: volgers zijn nu geld waard

OnePiece #SocialCurrency: volgers zijn nu geld waard

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Sociale media zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, en veel bedrijven spelen hier steeds slimmer op in. Van een Instagram-campagne waarbij klanten worden opgeroepen om selfies te posen tot het gebruiken van Facebook om klanten sneller te woord te staan: ook modemerken hebben sociale media omarmd als een belangrijk marketinginstrument. OnePiece, het Noorse merk dat vooral bekend staat om hun jumpsuits, lanceert vandaag een campagne waarbij klanten het aantal volgers en vrienden op sociale media kunnen inwisselen voor korting: #SocialCurrency Online. FashionUnited sprak met Thomas Adams, mede-oprichter en CEO van OnePiece.

Volgers zijn geld waard bij de OnePiece #SocialCurrency campagne

“Het aantal volgers dat iemand heeft op Facebook, Instagram, Twitter, Tumblr, Vine, Pinterest en Youtube wordt voor deze campagne bij elkaar opgeteld, en vervolgens geldt dat elke 500 volgers gelijk staan aan 1 euro of dollar. Als mensen een bericht plaatsen met de hashtag SocialCurrency op Facebook en Twitter kunnen ze nog eens 20 euro extra verdienen. Zo kunnen mensen in onze webshop korting krijgen tot een bedrag van 170 euro,” legt Adams uit.Voor de wereldwijde campagne werkt OnePiece samen met Brandambassadors.com: een online platform voor mensen die actief zijn als ambassadeur voor een merk. Adams: “We werken samen met Brandambassadors.com omdat ze een heel groot bereik hebben. Op dit moment zijn ruim 1.500 ambassadeurs met gezamenlijk meer dan 120 miljoen volgers bij de site aangesloten. Deze ambassadeurs kunnen kortingscodes creëren en delen, waarvoor zij een commissie ontvangen. Daarnaast kunnen mensen extra korting verdienen door mee te doen aan wedstrijden zoals bungeejumpen of een foto maken op een gekke plaats.”

OnePiece is volgens Adams het eerste kledingmerk dat sociale media op deze manier inzet bij het binden en behouden van klanten. “We zijn een jong merk, en sociale media zijn het middel bij uitstek om onze doelgroep te bereiken,” vindt Adams. Het bewijs hiervoor werd geleverd door het grote succes dat de #SocialCurrency campagne in 2014 al oogste in de pop-up store van OnePiece in New York City. Gedurende de twee maanden dat de tijdelijke winkel open was, kreeg het internetplatform ´The PieceKeepers´ dat werd opgericht voor de campagne 20 miljoen nieuwe volgers bij. In totaal werd de pagina, die overigens nog steeds bestaat, 1,5 miljard keer bekeken. “Als je geen enorm marketing budget beschikbaar hebt, moet je nu eenmaal creatief zijn,” zegt Adams.

Het maximale kortingsbedrag verschilt tussen de campagne in New York en de campagne die vandaag van start gaat. In New York kon een maximale korting van 500 dollar ingewisseld worden, terwijl de limiet nu is vastgesteld op 170 euro of dollar. Adams licht toe: “Het gaat bij deze campagne om een wereldwijde actie waarbij mensen vanuit hun luie stoel iets bij ons kunnen bestellen, terwijl er vorig jaar een winkel was waar mensen speciaal naartoe moesten komen. Bovendien kun je voor 170 euro bijna elk product in de webshop kopen.” Adams weet niet precies hoeveel klanten korting hebben geclaimd, maar in totaal heeft OnePiece in de New Yorkse pop-up store 40.000 euro aan korting gegeven.

Het verhaal achter OnePiece

Het idee voor de inmiddels beroemde OnePiece jumpsuit ontstond op een luie zondag. Samen met Henrik Nørstrud en Knut Gresvig startte Adams in 2007 met de online verkoop van sweatvesten en joggingbroeken. Twee jaar later onstond het idee voor hun jumpsuit: een pak van een joggingbroek en een sweatvest die aan elkaar vastzitten en van voren opengeritst kan worden. “Toen we begonnen met ons merk hadden we geen logo of merknaam: het enige wat we hadden was ons startkapitaal en een Facebookpagina,” vertelt Adams over de oprichting van het bedrijf. Inmiddels is het ongeveer acht jaar geleden dat OnePiece´s jumpsuit het licht zag en geloven de drie ondernemers nog net zo sterk in de kracht van sociale media als in het begin.

“We hebben ons succes voor een groot deel te danken aan de kracht van het internet. Een bekende Noorse blogger schreef over onze jumpsuit, en vanaf dat moment werd ons product populair onder het grote publiek,” aldus Adams. “In onze begindagen verkochten we nog niet eens tien jumpsuits per dag, maar na een maand waren dat er al honderd. Een jaar na het lanceren van de jumpsuit, had zelfs 2 procent van de Noorse bevolking er een,” vertelt Adams over het succes van het merk. Toen de drie ondernemers het idee kregen dat de Noorse markt verzadigd begon te raken, breidden ze hun bedrijf uit naar Zweden, waarop uiteindelijk de rest van Europa en de wereld volgden. Inmiddels mag het merk beroemdheden als Justin Bieber, Gigi Hadid en Richard Branson tot hun klantenkring rekenen, en heeft het merk meer dan 1.1 miljoen likes op Facebook en ruim 142.000 volgers op Instagram.

Een OnePiece voor Obama?

Tegelijk met de start van de #SocialCurrency Online campagne lanceert OnePiece vandaag de nieuwe herfst/wintercollectie. De collectie bevat variaties op de klassieke jumpsuit, zoals een transparant exemplaar voor in de regen en een variant waar stukken leer in verwerkt zijn. Die uniekheid in combinatie met hoge kwaliteit is wat OnePiece volgens Adams onderscheidt van andere merken die jumpsuits verkopen. De toekomst ziet de ondernemer rooskleurig in: “We willen verder gaan met het maken van goede producten die ook bijzonder zijn. Daarnaast vormen sweaters en joggingbroeken nu nog 30 procent van onze totale verkoop, maar hopen we dit in de nabije toekomst tot 50 procent te kunnen verhogen.” Een andere ambitie die Adams koestert is om op een dag president Obama in een OnePiece jumpsuit te zien. “We zouden voor de president uiteraard een speciale editie maken. Dat zou hem wel staan, toch?”.

OnePiece heeft op dit moment tien concept stores en meer dan 1.000 verkooppunten in ruim 100 landen wereldwijd. Prijzen van jumpsuits variëren van 119 euro voor het klassieke model tot ongeveer 199 euro voor een limited edition model.

Foto´s: OnePiece, www.boxpark.co.uk

OnePiece