• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nog weinig merken zijn transparant over productie

Nog weinig merken zijn transparant over productie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Het instorten van de Rana Plaza fabriek in Bangladesh, inmiddels vier jaar geleden, heeft maar weinig labels bewogen om meer openheid van zaken te geven over hun productieproces. Dat blijkt uit de Fashion Revolution Transparency Index 2017 van Fashion Revolution, die de 100 grootste modemerken onder de loep nam.

In de Transparency Index 2017 werden de 100 grootste merken beoordeeld op 5 verschillende punten: beleid en verplichtingen, bestuur, traceerbaarheid, know, show & fix en spotlight issues. Per onderdeel werden de merken beoordeeld, waarbij er maximaal 100 punten per onderdeel uitgedeeld konden worden. De onderdelen traceerbaarheid en know, show & fix wogen het zwaarste in de beoordeling.

Opvallend was dat zelfs de hoogst scorende merken nog niet eens de helft van het te behalen aantal punten binnen sleepte. De merken Reebok, Adidas, Marks & Spencer, H&M, Banana Republic, Gap, Old Navy en Puma kwamen relatief als beste uit de bus bij de index. In de Index zijn het totaal aantal punten omgerekend naar percentages. 32 van de 100 van de grootste modebedrijven scoorden daarbij tussen de 0 en 10 procent. De minst transparante bedrijven zijn onder meer Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren, Michael Kors, Miu Miu, Prada, Urban Outfitters, Lacoste, Forever21, Chanel, Dior en S.Oliver. Zeker 25 modebedrijven scoorden een percentage van 11 tot 20 procent, zoals Benetton, TK Maxx, Zalando, Louis Vuitton en Mango.

Er vielen 23 bedrijven in de categorie 21 tot 30 procent. Daar werden onder meer de bedrijven Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Gucci, YSL, Hugo Boss, Topshop, Primark en Hudson’s Bay in geranked. Merken die relatief ‘goed’ scoorden met een percentage van 31 tot 40 procent waren onder meer het Nederlandse C&A, Esprit, Zara, Nike, Levi Strauss & Co en Asos.

“De merken hebben nog een lange weg te gaan,” stelt Fashion Revolution. “Deze bedrijven ondernemen meer actie om een transparant beleid te realiseren en zijn beter controleerbaar. Gemiddeld scoorden de bedrijven 49 van 250 punten, minder dan 20 procent van het totale aantal te behalen punten.”

Fashion Revolution Transparency Index: aantal transparante bedrijven neemt toe

Hoewel er nog weinig bedrijven zijn die transparant zijn, lijken het er wel steeds meer te worden. Uit de Index blijkt dat 32 bedrijven waaronder Asos, Benetton, C&A, Esprit, Gap, Marks & Spencer, North Face en Timberland, inzicht geven in gegevens van de fabrieken waarvan zij gebruik maken. In 2016 waren dit er slechts vijf.

“Als je kleding koopt heb je het recht te weten of je meebetaalt aan uitbuiting, schending van de mensenrechten en milieuvervuiling. Wat gebeurt er allemaal tijdens de productie dat het daglicht niet kan verdragen?,” stelt Jos Cozijnsen, coördinator van de Nederlandse tak van Fashion Revolution. “Feitelijk zouden de kledingbedrijven de hele productieketen van katoenplantage tot kassa transparant moeten maken. Kledingbedrijven; laat maar eens zien wat je bijdraagt aan een betere situatie voor kledingarbeiders en milieubescherming. Duurzame merken laten dit al zien door openheid te bieden over hun productieprocessen.“

Een goede score zegt overigens niet alles, bepleit Fashion Revolution. “Goed scorende bedrijven kunnen door onder andere overproductie nog steeds een negatieve impact hebben op het milieu,” wijst de organisatie. De kledingindustrie is tot op de dag van vandaag de op één na meest vervuilende industrie ter wereld vanwege de CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen, water, vervoer en de hoeveelheid aan productie.

De internationale organisatie Fashion Revolution vraagt om meer transparantie in de kledingindustrie, over zowel de arbeidsomstandigheden als de milieu-impact, dan kunnen bedrijven, regeringen, maatschappelijke organisaties en consumenten hierop actie ondernemen. Van 24 tot en met 30 april wordt de Fashion Revolution Week georganiseerd, waarbij in meer dan 100 landen activiteiten worden georganiseerd om bewustwording te creëren en een transparante kledingindustrie te realiseren. Fashion Revolution Netherlands organiseert 24 april de Fashion Revolution Talks in het World Fashion Centre Amsterdam en start de campagne #WhoMadeMyClothes.

In tegenstelling tot andere fast fashion concurrenten als H&M, dat onlangs haar ‘Close the Loop’ campagne lanceerde om openlijk te communiceren over haar duurzame werk, was Primark zwijgzamer wanneer het ging over de duurzame initiatieven die werden opgezet. Dat wil zeggen: tot nu. Tegelijk met de lancering van het Sustainable Cotton Programme, waarvoor Primark samenwerkt met CottonConnect en de Self-Employed Women’s Association (SEWA) om meer dan 11.000 vrouwelijke katoenboeren uit India te ondersteunen, heeft de kledingketen besloten meer naar buiten te treden over de maatregelen die worden genomen op weg naar duurzamere mode.

Lees verder: Case study: Primark's duurzaamheid onder de loep

Beeld: Rosa van Ederen/Fashion Revolution

Fashion Transparency Index