• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nieuwe naam voor London Collections: Men

Nieuwe naam voor London Collections: Men

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

De naam ‘ London Collection: Men’ dekt de lading niet meer en daarom krijgt het mannenmode-event een andere naam. Vanaf januari 2017 zal het evenement worden omgedoopt tot ‘London Fashion Week Men’. Dat meldt WWD.

“Het is de negende editie van London Collections: Men. De modeweken veranderen en onze business begint met het showen voor consumenten, we moeten de deur openen voor meer consumenten gerichte content. Over zes maanden zal ‘London Collections: Men’ de titel ‘London Fashion Week Men’s’ aannemen om zich beter te verbinden aan een consumentenpubliek,” zegt Dylan Jones, voorzitter van het evenement en editor van de Britse GQ, tijdens de opening van de mannenmodeweek tegen WWD.

Volgens de organisatie was de nieuwe naam hard nodig omdat de mannenmodeweek steeds consument gerichter wordt. Ook is London Collection Men’s , dat ooit met twee dagen begon, inmiddels uitgegroeid tot een vierdaags mode-evenement. De titel was voornamelijk gekoppeld aan de industrie en met de nieuwe insteek werd het ook tijd voor een nieuwe naam, vond de British Fashion Council.

London Collection Men’s heet vanaf januari 2017 London Fashion Week Men

De veranderingen in de mannenmode zijn duidelijk voelbaar in Londen; veel merken en designers hebben hun deelname aan de officiële modekalender geannuleerd. Zo koos Burberry voor een See now Buy now show, die pas in september wordt gehouden.

Jones liet eerder aan WWD weten: “ Wat er in de mannenmode-industrie gebeurd is fascinerend, en het manifesteert zichzelf in de modeweken. Er gebeurt zoveel, en het zal me niet verbazen als er meer vrouwenlabels collecties gaan tonen tijdens de mannenmodemaanden januari en juni. Misschien eindigen we wel met twee modeweken tijdens deze maanden.” Hij benadrukte dat Londen nog steeds ‘een platform voor designtalent en creativiteit is’. Een aantal designers die deelnam aan de juni-editie (10 tot en met 13 juni 2016) waren Aitor Throup, Andreas Kronthaler, Bobby Abley, Charles Jeffrey, Christopher Kane, Cottweiler, Craig Green, Grace Wales Bonner, Liam Hodges, Oliver Spencer, Paul Smith en Vivienne Westwood.

De mannenmode is in 2015 met 4,1 procent gegroeid tot 14,1 miljard pond (7,8 miljard euro), blijkt uit onderzoek van Mintel’s British Lifestyles 2016. Vorig jaar was dat nog 13,5 miljard pond (7 miljard euro). In vergelijking: de vrouwenmode groeide het afgelopen jaar met 3,7 procent. Inmiddels heeft mannenmode een aandeel van 25 procent in de totale kledingindustrie. De verwachting is dat de mannenmode tussen 2015 en 2020 met 22,5 procent zal groeien tot 17,3 miljard pond (21,8 miljard euro).

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale mannenmodeweken. Meer reportages van London Collections Men vindt u op FashionUnited.uk. Voor alle Nederlandse artikelen over menswear klikt u hier.

Beeld: Catwalkpictures.com en CFDA

LCM
London collection men
Menswearcatwalkseason