• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nieuwe keten van H&M heet Arket

Nieuwe keten van H&M heet Arket

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

H&M heeft de naam van de nieuwe keten bekendgemaakt: Arket. De nieuwe keten zal zijn eerste winkel openen in Londen en zal vanaf herfst 2017 een webwinkel openen in 18 Europese markten. Daarna zullen er winkels volgen in Brussel, Kopenhagen en München.

”Arket is in productie,” laat H&M Group weten. “Ontwerpers, inkopers, patroonmakers, architecten, schrijvers, chefs en anderen werken op het Arket hoofdkantoor en studio in Södermalm, Stockholm, samen met collega’s, merken en producenten over de hele wereld om een moderne markt te bouwen.” De nieuwe keten Akert zal een ‘breed doch geselecteerd aanbod van essentiels voor mannen, vrouwen en kinderen aanbieden’ en zal tevens een kleiner geselecteerd assortiment voor interieurartikelen voeren.

“De overkoepelende koers en focus is kwaliteit in simpele, tijdloze en functionele designs,” aldus H&M Group. “De producten zullen een brede prijsklasse hebben, maar wel in een iets hoger prijssegment dan H&M, met de nadruk op materialen, functie en pasvorm. De selectie zal ondersteund worden met een selectie van externe merken.” Welke merken dat zijn is nog niet bekend gemaakt.

“Het merk DNA is tijdloos, crisp, kwalitatief en warm,” legt Ulrika Bernhardtz, creatief directeur van Arket, tegen Business of Fashion. “Tijdloos is de stijl voorbij de trend. En crisp daar de tegenhanger van; altijd relevant, modern en fris zijn. Kwaliteit is niet alleen gevoel van de kleding; het is ook hoe ze zijn geproduceerd. Warmte gaat over oprecht en persoonlijk zijn.”

“Toen we dit project iets meer dan twee jaar geleden startten, deden we een heel uitgebreid onderzoek en wat we duidelijk zagen was een brede klantenkring die zoekt naar klassieke, hoogwaardige producten in een omgeving die zowel simpel als inspirerend moet zijn, maar die ook ons eigen fantastische design samenvoegt met complementaire merken,” zegt Lars Axelsson, managing director van Arket, tegen Business of Fashion. “Vandaag de dag is de klant heel druk. Ze zoeken naar gemak, maar ook naar een plek waar ze echt kunnen genieten.”

De Arket-winkels krijgen ook een eigen café, mits dat past op de locatie. In het café zal de New Nordic kitchen gevoerd worden, ‘met oog op kwaliteit van ingrediënten en gezond leven’.

”Een fantastisch team met verschillende achtergronden en gebieden van expertise is samengekomen om Arket op te bouwen. We zijn blij om het merk binnenkort te kunnen onthullen en onze collecties te delen met onze klanten,” vertelt Axelsson.

H&M lanceert nieuwe keten Arket

De naam Arket is afgeleid van het phonetisch Engelse ‘market’, wat in het Zweeds ‘vel papier’ betekent. “Dat heeft betrekking op onze oorsprong in de Scandinavische traditie van functioneel en duurzaam design en symboliseert het blanco papier, het gevoel van optimisme en de mogelijkheid die we vonden om dit nieuwe merk te creëren,” aldus Bernhardtz tegen Business of Fashion.

H&M Group heeft al zeven merken in zijn portfolio, waaronder H&M, COS, & Other Stories en H&M Home. Vorig jaar kondigde de groep al aan dat er ‘een of twee nieuwe merken’ bij zouden komen in 2017. Ondertussen zit H&M Group in een grote expansie periode, waarbij het 430 nieuwe winkels wil openen in dit boekjaar. Zo komen er vestigingen op nieuwe markten zoals Kazachstan, Colombia, IJsland, Vietnam en Georgië.

Bernadette Kissane, analist Kleding en Schoeisel bij Euromonitor International, stelt in een reactie dat ‘de aankondiging op een ‘interessant moment komt’. “Het concept van Arket is heel anders dan alles wat we eerder hebben gezien. De resultaten van de onderneming voldoen niet aan de verwachtingen en worden steeds ingehaald door de belangrijkste rivaal Inditex, wat geïllustreerd wordt in het laatste jaarverslag met een daling van de winst voor belasting. In plaats van kiezen voor een snellere sourcing-strategie om te concurreren, heeft het bedrijf ervoor gekozen om het nieuwe merk Arket te introduceren, om effectief tegemoet te komen aan veranderingen in het gedrag van consumenten, en tegelijkertijd verder te werken aan de bedrijfsmissie om een ​​meer duurzaam business model te ontwikkelen.”

Hoewel Arket zich presenteert als tijdloos, functioneel en duurzaam, bepleit Kissane dat de keuze voor het combineren van eigen merk en externe merken veel interessanter is. “Op papier klinkt dit nieuwe winkelcentrum formaat veelbelovend, rekening houdend met de snelle verschuivingen in consumententrends en mode detailhandel, en kan H&M voorzien van het terugverdienen van het verloren marktaandeel.”

Beeld: via H&M

Arket
H&M