• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • New York Fashion Week lanceert manneneditie

New York Fashion Week lanceert manneneditie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Het is eindelijk gelukt: New York Fashion Week lanceert een eigen manneneditie. Na twee jaar van onderhandelingen lanceert de Council of Fashion Designers of America (CDFA) komende zomer een eigen fashion week, genaamd New York Fashion Week: Men’s. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt.

De eerste editie zal plaatsvinden van 13 tot en met 16 juli op het Skylight Clarkson Square in Soho. Amazon en haar modewebsites (Amazon Mode, Oost Dane en MyHabit) zijn de hoofdsponsors, daarnaast verlenen ook DreamWorks en Shinola hun steun. De fashion week voor mannen zal een combinatie zijn van catwalk shows, presentaties en speciale evenementen.

“Amerikaanse mannenmode is nog nooit zo sterk en creatief geweest,” zegt CEO van CFDA Steven Kolb. “Er zijn veel redenen voor het CFDA om New York Fashion Week: Men’s te organiseren. Het geeft de ontwerpers een zakelijk platform om te showen tijdens beursdata en er is een kans om het collectieve talent van dit belangrijke segment van deze industrie te demonstreren. De inspanning om de opzichzelfstaande mannenmodeshows te creëren wordt niet alleen gesteund door CFDA en de deelnemende ontwerpers, maar ook de Amerikaanse journalisten en retailers bij hebben bijgedragen aan wat we hebben gebouwd. Ze zullen betrokken blijven in onze plannen.”

Modeontwerpers zeggen deelname NYFWM al toe

CDFA bestuurslid en ontwerper Tommy Hilfiger is een van de vroege voorvechters van het initiatief en zal deelnemen aan het evenement, al is nog niet bekend op welke manier. Andere ontwerpers die al hebben toegezegd een bijdrage te leveren zijn Calvin Klein Collection, Michael Kors, Rag & Bone, Public School, Billy Reid, Todd Snyder, Michael Bastian, Ovadia & Sons, Robert Geller, Duckie Brown, Patrik Ervell, Timo Weiland en Kent & Curwen. Dat wil overigens niet zeggen dat al deze ontwerpers ook een catwalkshow zullen houden. Over wie een catwalkshow gaat geven en wie op een andere manier gaat deelnemen wordt nog nagedacht, laat CEO van CFDA Steven Kolb weten.

De CEO wil de Amerikaanse mannenmodeontwerpers hetzelfde platform en dezelfde status geven als de ontwerpers van mannenmode in Europa. “We proberen niet als Londen, Milaan of Parijs te zijn,” laat Kolb aan WWD weten. “Dit is New York en Amerika. Amerikaanse ontwerpers zijn net zo creatief en verdienen hun eigen platform.” Hij gelooft dat het CFDA een net zo sterk evenement als de mannenmodeweek in Londen kan neerzetten, dat in de toekomst het succes van Londen ook kan evenaren. “Wat het British Fashion Council heeft gedaan is indrukwekkend. We kunnen veel van hen leren.” Hij vervolgt: "We zijn niet zo naïef om te denken dat we een enorme, internationale herenmode week onmiddellijk gaan creëren. We weten dat we vanaf de grond moeten opbouwen. Maar we doen het goed, en we weten dat we in staat zijn om op een wereldwijde basis te kunnen concurreren in de toekomst," aldus Kolb.

Beurzen verschuiven data voor New York Fashion Week Men

De data vallen samen met de handelsbeurzen Project en Men’s Market Week. Project zal zijn data aanpassen in verband met de mannenmodeweek: de beurs zal nu gehouden worden van 13 tot en met 15 juli. Oorspronkelijk was de beurs gepland van 19 tot en met 21 juli. De andere beurzen die rond hetzelfde tijdstip als de New York Fashion Week: Men’s worden gehouden, zijn ook in gesprek om hun data op het evenement af te stemmen, laat Kolb weten. Bij de beurzen als MRket, Agenda, Liberty en Capsule, die hun data niet kunnen verschuiven, verwacht hij dat ‘het wel goed komt’. De organisatoren van de beurzen hebben al wel hun steun uitgesproken voor een mannenmodeweek.

De discussie over de komst van een mannenmodeweek in New York duurde jaren. Amerikaanse herenmodeontwerpers klaagden dat ze overschaduwd werden door de vrouwenmode tijdens de fashion weeks in februari en september. Vooral de september-editie was een probleem; het seizoen begint immers in juni met de shows in Londen, de beurs Pitti Uomo in Florence en daarna de modeweken in Milaan en Parijs. Ook inkopers zijn ontevreden over het tijdstip. "Juli is van cruciaal belang voor retailers. Later dan juli is er geen kans voor jonge ontwerpers om ingekocht te worden," zei Eric Jennings van Saks Fith Avenue tegen WWD. De noodzaak was er dus al een tijd, maar het geld ontbrak nog. Volgens Kolb hebben ze twee jaar gezocht naar sponsors. "Veel mensen zeiden dat we het moeten doen, maar niemand durfde het aan. Dat is nu anders. We moesten partners vinden die geloven in wat we doen, en dat is waar Amazon op in sprong.” "Toen de CFDA besloot om een toegewijde mannen fashion week in New York te realiseren, wisten we dat we op een zinvolle manier wilden helpen," zegt Cathy Beaudoin, president van Amazon Fashion. "We zijn toegewijd aan onze menswear business door Amazon Mode, East Dane, en MyHabit. We zijn er trots op een initiatief te steunen dat zowel sterk design en talent viert als een zeer reële uitdaging voor mannenmodeontwerpers oplost."

Eerder werd al bekend dat Mercedes-Benz in februari stopt als titelsponsor van de Fashion Week. Het bedrijf investeerde in meer dan vijftig mode-evenementen in dertig landen, waaronder de Amsterdam Fashion Week.

CDFA
MANNENMODE
new york fashion week men’s