• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • New Optimist stelt statiegeldregeling voor kleding open voor externe merken

New Optimist stelt statiegeldregeling voor kleding open voor externe merken

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion
New Optimist. Credits: New Optimist / Karen Rosetszky

Op 13 september lanceert het Amsterdamse kledingmerk New Optimist een statiegeldsysteem voor kleding. Dat dit statiegeldsysteem er zou komen, vertelden oprichters Xander Slager en Nelleke Wegdam al eerder aan FashionUnited. Maar nieuw is dat modemerken zich bij het statiegeldsysteem kunnen aanmelden, dat het statiegeldsysteem met QR-codes werkt en gebruik maakt van de blockchaintechnologie in samenwerking met Candour.Digital. Hoog tijd voor een belletje dus.

In het kort:

New Optimist bedacht de statiegeldregeling voor kleding om de cirkel van hun circulaire businessmodel rond te maken. “We dachten aan huren, maar dat redden we zelf operationeel niet en daarin konden we onze verkooppartners niet betrekken nu we steeds meer wholesale doen. Daarnaast dachten we aan het geven van kortingen in ruil voor ingeleverde producten, maar dan ga je ervan uit dat de klant ook een nieuw kledingstuk wil, en dat is niet altijd zo”, vertelden Slager en Wegdam destijds aan FashionUnited.

Statiegeld kwam als winnaar uit de bus. Vanaf 13 september wordt bij de verkoopprijs van ieder New Optimist-kledingstuk een statiegeldbedrag opgeteld dat apart aan de kassa betaald moet worden. Retailers blijven de kleding van New Optimist gewoon voor de groothandelsprijs inkopen, en maken alle statiegeldbijdragen eens per half jaar over naar de rekening van een onafhankelijke stichting, N.E.W.. Daar wordt het statiegeld ‘geparkeerd’ tot de consument het kledingstuk weer terug komt brengen. Klanten kunnen afgedragen kledingstukken weer bij een New Optimist-verkoper inleveren, of bij het merk zelf, en krijgen dan het betaalde statiegeld terug. Dit wordt door de retailer met de statiegeldstichting verrekend.

De statiegeldregeling is groter dan New Optimist zelf, vertelt Slager telefonisch. “Principieel vinden we het kloppen voor onszelf, maar we vinden het ook kloppen voor andere merken. Het idee: Samenwerking met duurzame merken en retailers zal het systeem sterker maken.” Dus, hoe meer merken meedoen, hoe meer inleverpunten er komen en hoe makkelijker het voor de consument wordt om statiegeld voor kleding te herkennen. Slager is zich ervan bewust dat het gaat om een nieuw concept. Het brengt een nieuwe uitvoering van technieken en communicatie met zich mee. “Daarom denk ik dat het goed is om het eerst te lanceren zonder externe merken. De eerste fase dient om de frictie tussen de consument en in winkels te verminderen. We willen dit bijstellen voordat we met externe merken gaan werken.”

New Optimist stelt statiegeldregeling open aan externe merken via stichting N.E.W.

Externe merken kunnen zich wel al voor deelname aanmelden bij het statiegeldsysteem. New Optimist stelt het systeem open via de stichting ‘Never Ever Waste’ (N.E.W.). Waar moet u, als modemerk, aan voldoen om deel te nemen aan statiegeldsysteem? Dat is simpel, de interesse om een duurzame stap te nemen, moet er zijn. “We hebben er nadrukkelijk van tevoren voor gekozen geen barrières op papier te zetten. We willen niemand buiten sluiten. Bovendien kunnen de voorwaarden van grote en kleine bedrijven verschillen. We zullen een alliantie vormen en er zullen dingen op elkaar worden afgestemd, maar het is niet zo dat wij al onze eigen principes toepassen op wat anderen doen.” Opnieuw een reden om het statiegeldsysteem los te koppelen van New Optimist, legt Slager uit.

N.E.W. beheert de financiën en de software van het systeem, waardoor externe merken gebruik kunnen maken van hetzelfde systeem of de software. Daar waar New Optimist een bedrag tussen de 2,50 en 7,50 euro statiegeld (voorheen 3 euro) voor een kledingstuk vraagt, kan een ander merk daar bij wijze van spreken een dubbeltje aan koppelen, vertelt Slager. Het statiegeldbedrag is afhankelijk van het type product. Voor een winterjas wordt meer statiegeld gevraagd dan een T-shirt, legt hij uit.

Er is interesse in het systeem, maar merken hebben de keuze om het systeem te implementeren niet zo snel gemaakt. “Voor merken die te maken hebben met een grote supply chain is het een proces van zes tot twaalf maanden, terwijl wij er drie maanden over doen.” Daarnaast is het volgens Slager moeilijk om de statiegeldregeling direct voor het hele assortiment in te voeren. “Dat is een hele grote stap. Daarom denk ik dat als wij het systeem hebben gelanceerd, we daarna met meer merken in gesprek zullen gaan over hoe het voor hen kan werken.” Een voordeel: het systeem is digitaal en werkt met QR-codes. Men kan het systeem dus testen in een beperkt assortiment en op kleinere schaal.

Xander Slager: “Communication is key”

Slager ziet enorme kansen in het statiegeldsysteem. “Niemand koopt een spijkerbroek alleen omdat hij duurzaam is. Je koopt een broek omdat hij lekker zit, omdat hij goed staat of omdat je de winkel leuk vindt.” Alle modieuze aspecten zijn doorslaggevend bij de aankoop van een kledingstuk. “Dat betekent dat wij, als modemerken, struggelen met het vinden van het juiste moment om over duurzaamheid en circulariteit te praten.” Met het statiegeldsysteem probeert Slager het verkooppraatje en het praatje over circulariteit te scheiden. “Verkopen doen we bij de paskamer en het statiegeld komt bij de kassa. Dat is de perfecte kans, want het gaat er niet om of iemand het echt na drie à vier jaar terugbrengt. Het is belangrijk dat de consument zich ervan bewust wordt dat onze kleding gemaakt is om te recyclen en dat je het na gebruik kunt inleveren. Net zoals iedereen gewend is plastic flessen in te leveren bij de supermarkt.” Slager ziet hier een gat in de markt, ook voor andere merken.

De doelstelling in de eerste fase van de statiegeldregeling is de communicatie en de uitvoering ‘smooth’ te laten verlopen, vertelt Slager. Daar zit volgens hem gelijk de moeilijkheid: “We merken dat het heel erg zit in de communicatie in de winkel. Dat er statiegeld op kleding zit, moet kort en krachtig worden uitgelegd. Er moet geen ‘ding’ van worden gemaakt. Dat is best spannend.” Daarom heeft New Optimist zoveel mogelijk gedaan om het de consument zo duidelijk mogelijk te maken: labels zijn voorzien van een asterisk erop, een typografisch sterretje dat in teksten verwijst naar een voetnoot. In dit geval is dat het statiegeld. Daarnaast wordt de statiegeldregeling gecommuniceerd middels signing in de winkel en bij de kassa, en worden verkoopmedewerkers getraind op de communicatie. “Zoals bij alles in het leven: communication is key”, aldus Slager.

De statiegeldregeling wordt gelanceerd in samenwerking met vijf New Optimist-partners: De Rode Winkel (Utrecht), New Optimist (Amsterdam), Denim City (Amsterdam), Tiesjurt (Haarlem) en Loya (Breda). “In samenwerking met deze duurzame winkels proberen we de communicatie vanaf dag één zo goed mogelijk te laten verlopen.” Volgend seizoen wil Slager uitbreiden naar meer winkels.

Circulariteit
Duurzaamheid
New Optimist
statiegeld