• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Monique van Heist: “Ik wil gewoon mooie mode blijven maken”

Monique van Heist: “Ik wil gewoon mooie mode blijven maken”

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Een nieuw hoofdstuk breekt aan voor modeontwerpster Monique van Heist. Het is dit voorjaar inmiddels tien jaar geleden dat zij haar hellofashion project lanceerde. Het project is sinds de lancering uitgegroeid tot een collectie bestaande uit 90 mode-items, met verkooppunten van Nederland en België tot Guernsey en Seoul. Haar nieuwe collectie, met een aantal Monique van Heist favorieten in XXXL-uitvoering alsmede een paar bestellers en splinternieuwe ontwerpen, is vanaf dit voorjaar verkrijgbaar. Ook werkt van Heist aan een boek. Voor FashionUnited een uitgelezen kans om de modeontwerpster telefonisch te spreken over de afgelopen tien jaar en de toekomst van haar merk.

Je neemt na tien jaar afscheid van het hellofashion concept. Heeft het aan je verwachtingen voldaan?

“Toen ik het concept lanceerde moest er een begin en een eindpunt komen. Ik wilde het kunnen afronden. Ik koos voor tien jaar. Concrete verwachtingen had ik niet. Het tijdelijke en gehaaste aspect van de mode stond me tegen en hellofashion ontstond uit de gedachte dat ik gewoon tijdloze mooie kleren wilde maken op mijn eigen manier. Ik wilde kijken hoe lang ik dat kon blijven doen. Wat dat betreft heeft hellofashion mijn verwachtingen overtroffen.”

Wat kunnen we van de nieuwe collectie verwachten?

“Het archief van hellofashion blijft bestaan en een aantal bestsellers komt terug in de nieuwe collectie, maar dan in nieuwe stoffen en kleuren. De relaxte legging komt later dit jaar uit in een flare versie. Naast nieuwe items (red. zoals een slim-gesneden sailor broek en een knielange jas met opgestikte zakken) en een aantal favoriete stukken in XXXL-uitvoering, waarbij jassen en shirts enkellang worden uitgevoerd om als jurk te kunnen worden gedragen, ben ik ook bezig met een nieuw project, waarbij ik kledingstukken met een voor mij bijzondere geschiedenis in een nieuw jasje steek. Zo worden de oude klompen van mijn moeder en het jasje van iemand's oma opnieuw geïnterpreteerd en krijgen ze een nieuw leven. In totaal worden er dit jaar naar verwachting drie nieuwe items gelanceerd.”

Je gaat voortaan meer buiten de seizoenen om werken. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

“Mijn handschrift is nooit seizoensgebonden geweest en ik geloof dat we het collectie-denken los moeten laten. Dat past heel goed bij het beeld van nu. Natuurlijk zal ik regelmatig nieuwe items aanleveren. Tenslotte wil ik kleren blijven verkopen, maar het zal niet volgens de gangbare modekalender gaan.”

Je werkt ook aan een boek. Waaruit ontstond deze gedachte?

“Ik werk nu vijftien jaar als modeontwerper en merkte dat er maar weinig aandacht is voor het ambacht van kleding maken. Er zijn genoeg boeken met mooie modeplaatjes, maar geen enkel boek is bruikbaar, zoals een kookboek met recepten. Naast het vertellen van mijn eigen verhaal wil ik een functioneel modeboek maken, waarin ik ook patronen van mijn ontwerpen verwerk. Items uit hellofashion die niet meer in productie zijn en die mensen thuis kunnen namaken. Tenslotte heb ik het als kind ook zo geleerd; door patronen uit die kleine boekjes na te maken. Zo kan ik de achterkant van het proces laten zien en het met mensen delen die dat interessant vinden. Ik vind het ook een bijzondere gedachte dat die ontwerpen dan geheel eigen en uniek worden, omdat mensen andere stoffen kiezen en het toch op hun eigen manier benaderen.”

Staan er nog bepaalde projecten op je verlanglijst?

“Ik heb bedrijfskleding ontworpen voor het Zeeuws Museum. Dat laatste vond ik bijzonder leuk om te doen omdat je je beroep op zo’n andere manier kunt benaderen. Ik vind het interessant om ook meer in dit gebied werkzaam te zijn.”

Zou je je merk graag verder willen uitbreiden, eventueel met een webshop?

“Er mogen van mij altijd nieuwe verkooppunten bijkomen. Naast Nederland en België verkopen we nu steeds meer in andere landen. Over het lanceren van een webshop ben ik nog niet uit. Bovendien ben ik voorstander van de fysieke winkel, waar je makkelijker keuzes kunt maken. Toch sluit ik het niet uit.”

In het kort: Monique van Heist (1972) studeerde in 1996 af aan de kunstacademie in Enschede. Zij werd als finalist geselecteerd voor verschillende modeprijzen waaronder de Robijn Fashion Awards in 1998, het Festival International de la mode Hyères in Frankrijk, de Blvd-modeprijs, beide in 2002 en its#2 in Trieste in Italië (2003). Van Heist behaalde in 2004 haar master aan het Fashion Institute Arnhem. In dat jaar start ze haar label moniquevanheist. In 2008 wint de ontwerpster de Mercedes-Benz Dutch Fashion Award.

Uit onvrede met haar eigen manier van werken om elk seizoen opnieuw vanuit nul te moeten beginnen, op zoek te moeten gaan naar een nieuw thema en gejaagd werken om een collectie op tijd af te krijgen, richtte zij in 2009 hellofashion op: een seizoensoverschrijdende modecollectie. Elk halfjaar bekeek Van Heist welke ontwerpen ze aan de collectie wilde toevoegen. De vaste samples kregen steeds een andere kleur en andere stof en werden aan de alsmaar groeiende en permanente collectie toegevoegd. Voor het project werd een termijn van 10 jaar gesteld. Inmiddels zijn die tien jaar verstreken en wordt het project afgerond. Monique van Heist gaat verder onder haar gelijknamige modelabel. Monique van Heist gaat verder onder haar gelijknamige modelabel.

Foto’s: Monique van Heist. Portret fotografie: Inga Powilleit.

Duurzaamheid
hellofashion
Monique Van Heist
Slow Fashion