Modewereld reageert: gevolgen en reacties op aanslagen Parijs

Dit weekend keek de wereld naar Parijs, de stad die getroffen werd door terroristische aanslagen. Zeker 129 mensen kwamen om bij een reeks zelfmoordaanslagen, schietpartijen en de gijzelingsactie bij theater Bataclan. Naar verwachting zal dat aantal nog oplopen. Over de hele wereld reageerden mensen op het nieuws, ook de modewereld liet van zich horen. FashionUnited zet de belangrijkste gevolgen en reacties op een rij.

1. Twee slachtoffers uit de mode-industrie onder de doden

Onder de slachtoffers waren ook twee mensen die werkzaam waren in de mode-industrie; Djamila Houd en Véronique Geoffroy de Bourgies. Houd was een receptioniste bij Isabel Marant. “Isabel en haar team zijn geschokt door deze catastrofe en sturen hun medeleven aan de families van alle slachtoffers,” vertelt CEO Sophie Duruflé aan WWD. Ze voegde eraan toe dat een andere medewerker haar jonge echtgenoot heeft verloren bij de aanslagen.

Véronique Geoffroy de Bourgies was een mode- en lifestyle editor, die voor magazines als Figaro Magazine en Vogue Hommes werkte. Ze werd 54 jaar. Haar echtgenoot Stéphane de Bourgies is een succesvolle fotograaf, die bekend staat om zijn portretten van beroemdheden.

Modewereld reageert: gevolgen en reacties op aanslagen Parijs

Links: Djamila Houd, Rechts: Véronique Geoffroy de Bourgies

2. Franse retailers sluiten deuren in het weekend na de aanslagen

Diverse retailers en warenhuizen sloten na de aanslagen tijdelijk hun deuren. Galeries Lafayette sloot de winkels aan Boulevard Haussmann en het zuidelijke district van Montparnasse, evenals de Marais-winkel in het centrum van Parijs. Het warenhuis verklaarde dat de winkels gesloten werden ‘gezien de moeilijkheden om voor een optimale kwaliteit van de dienstverlening voor onze klanten te zorgden’. “Er was geen externe waarschuwing in het bijzonder gevraagd of de groep om deze beslissing te nemen,” liet een woordvoerster weten. Aanvankelijk was het warenhuis overigens wel van plan om alle winkels in Parijs te openen ‘als symbool van burgerlijke waarden en de wil om het gezicht van terreur te weerstaan’, maar kwam er later op terug. De andere vestigingen buiten Parijs waren dit weekend wel gewoon open. Maandag zullen alle Galerie Lafayette-winkels hun deuren weer openen voor het publiek.

Een woordvoerder van Printemps liet weten besloten te hebben om vier vestigingen in het centrum van Parijs te sluiten dit weekend, evenals twee filialen in de buitenwijken, omdat veel personeelsleden afwezig waren als gevolg van de nasleep van de aanslagen. De flagshipstore aan Boulevard Haussmann was sowieso al dicht op zondag.

Alle Parijse modewinkels die onder het bewind van LVMH vallen, waaronder Fendi, Givenchy, Sephora, Bulgari en Le Bon Marché, waren ook gesloten op zaterdag. Ook Kering’s winkels zoals Gucci, Saint Laurent en Bottega Veneta bleven zaterdag dicht. “Gezien de noodtoestand die is afgekondigd en deze als maatstaf voor de veiligheid van onze medewerkers geldt, zullen onze merkboetieks in Parijs gesloten blijven dit weekend,” zei een woordvoerder in een verklaring.

Winkels als A.P.C., Zadig & Voltaire, American Vintage and Paul & Joe, in het Marais-district bleven wel open op zondag. Michael Kors, Barbara Bui en Vanessa Bruno waren niet op op zondag. “Tijdelijk gesloten wegens veiligheidsredenen. Dank voor uw begrip,” stond er op een papier op de ruit van de flagship store van Uniqlo aan de Rue des Francs-Bourgeois.

3. Mode-evenementen en -beurzen in Frankrijk afgelast en verzet

Een luxury conferentie, georganiseerd door the New York Times, die voor volgende week gepland stond in Versailles, zal worden verzet. “In de context van de gebeurtenissen de noodtoestand en de drie dagen van nationale rouw, zou het ongepast zijn om de conferentie te laten plaatsvinden,” laat Stephen Dunbar-Johnson, de president van Times International zaterdag weten. “We verontschuldigen ons voor het ongemak en komen maandag met meer details.”

Mapic, de beurs voor onroerend goed in retail, staat gepland voor 18 november tot en met 20 november en zal gewoon doorgaan. De organisatie laat aan WWD weten contact te hebben gehad met de Franse autoriteiten om de veiligheid van klanten te kunnen waarborgen en attendeert deelnemers op ‘verhoogde veiligheidsmaatregelen op luchthavens, die kunnen leiden tot vertragingen’.

4. Modelabel PrayforParis doneert aan Rode Kruis

Met de trending hastag #prayforparis werd ook het gelijknamige modelabel Pray for Paris plotsklaps wereldberoemd. Naar aanleiding van de aanslagen heeft merk besloten om 20 procent van de opbrengst aan het Rode Kruis te schenken.

Eerder dit weekend sloot het merk de webshop tijdelijk, uit respect voor nabestaanden en slachtoffers. “Vanwege deze afschuwelijke verwoestende aanslagen, zullen wij tijdelijk onze verkoop stilleggen. Onze gedachten en gebeden zijn bij de mensen en families die betrokken waren bij de aanslag,” meldde Pray for Paris eerde op Instagram. Inmiddels is de verkoop weer van start gegaan.

5. Modeontwerpers reageren somber en verdrietig op nieuws

"We moeten nu leven met dit soort aanvallen. Helaas kunnen er anderen zijn,” reageerde Pierre Bergé bij WWD, klagend dat overheden en wetshandhavingsinstanties tegen 'een onzichtbaar leger’ vechten. Maar Franse burgers mogen niet ineenkrimpen, benadrukte de ontwerper. "Zoals de Amerikanen zeggen:" De show must go on,” aldus Bergé. "We mogen ons niet onderwerpen aan terroristen. Mensen moeten leven, naar school gaan, het theater bezoeken, en winkels bezoeken."

Een sombere Karl Lagerfeld vertelt aan WWD hoe de mensen in zijn inner circle vijf mensen verloren bij de aanslagen. Lagerfeld drong er ook op aan dat ‘het leven moet doorgaan’. Op zaterdag bezocht hij twee favoriete winkels - warenhuis Colette en boekhandelaar Galignani, uit solidariteit met de werknemers die hadden afgesproken om te werken, alsof het een gewone dag was. Maar Parijs was niet hetzelfde: "Het voelde alsof er een zwarte sluier over de stad hing."

"Het is een groot verdriet. Het is onze 11/9. Het is beangstigend,” zegt Hubert de Givenchy tegen WWD. "Het is moeilijk te voorspellen wat de gevolgen zullen zijn. De kerstperiode is om de hoek. Hoe voelen mensen zich als ze gaan winkelen? Er is zoveel angst."

Voor Olivier Rousteing, creatief directeur bij Balmain, praktisch naast de deur; hij woont in het populaire 11e arrondissement, waar veel van de aanvallen plaatsvonden. Ook veel leden van zijn design team wonen in deze buurt. "Het is persoonlijk, want het is mijn land. Ik ben een Franse burger, " zegt Rousteing tegen WWD. "We moeten niet vergeten dat Parijs de stad van het licht is, en we kunnen niet toestaan dat de duisternis ons licht doodt. We moeten sterk zijn. We mogen niet vergeten wat er gebeurde op 13 november, maar we moeten ook vechten, om de hoop te houden, om ons geloof in de vrijheid van meningsuiting te handhaven en niet bang te zijn.” Rousteing was zondag in de designstudio aan het werk voor de Balmain pre-fall vrouwencollectie en herfstcollectie van de herenlijn, vertelt hij. De reputatie van Frankrijk voor mode en stijl vormt een nog grotere inspiratiebron. "Ik wil ervoor zorgen dat mensen zien Parijs als een van de meest gerespecteerde steden voor creativiteit, voor schoonheid," lichtte hij toe.

6. Modewereld uit medeleven op social media

Veel mode-ontwerpers en bedrijven uitten hun ongeloof en medeleven op social media. Het meest gedeelde icoon was het peaceteken van de Franse ontwerper Julien Julien, die kort na de aanslagen een illustratie maakte van het peace-logo met daarin de Eiffeltoren verwerkt.

Peace for Paris

Een foto die door jean_jullien is geplaatst op

Een overzicht van de social mediaposts:

Iris van Herpen:

#jesuisparis

Een foto die is geplaatst door Iris van Herpen Official (@irisvanherpen) op

Viktor & Rolf:

Paris je t'aime. #PrayforParis

Een foto die is geplaatst door Viktor&Rolf (@viktor_and_rolf) op

Joline Jolink:

PARIS #love #nohate #besafe #paris

Een foto die is geplaatst door Joline Jolink (@joline_jolink) op

Alber Elbaz:

LO️VE and strength to the People of Paris ...À very sad day for the world.....

Een foto die is geplaatst door Alber Elbaz (@alberelbaz8) op

Warenhuis Collette:

We love Paris , We are Paris , Peace for Paris, We stand ! Love sign by @jean_jullien

Een foto die is geplaatst door colette (@colette) op


Barneys New York:

Neiman Marcus:

Macy’s:

Saks:

Ralph Lauren:

Jeremy Scott:

Dianne von Furstenberg:

Zac Posen:

DKNY:

Dsquared:

#PrayforParis

Een foto die is geplaatst door Dan and Dean Caten (@dsquared2) op

Altazurra:

CDFA:

Caroline Herrera:

Valentino:

#prayforparis

Een foto die is geplaatst door Valentino (@maisonvalentino) op

Marc Jacobs:

François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering:

LVMH:

Riccardi Tisci:

#NotAfraid #PrayForParis #love

Een foto die is geplaatst door riccardotisci17 (@riccardotisci17) op

Olivier Rousteing:

Peter Dundas:

WHY #parisjet'aime #IHateVoilence

Een foto die is geplaatst door Peter Dundas (@peter_dundas) op

Hermes:

Alexa Chung:

Prabal Gurung:

Nicolas Ghesquière:

For Paris

Een foto die is geplaatst door NG (@nicolasghesquiere) op

Stella McCartney:

So tragic... My heart goes out to everyone in Paris right now. X Stella #PrayForParis

Een foto die is geplaatst door Stella McCartney (@stellamccartney) op

Victoria Beckham:

#prayforparis

Een foto die is geplaatst door Victoria Beckham (@victoriabeckham) op

Mango:

#peaceonearth illustration by @jean_jullien

Een foto die is geplaatst door MANGO (@mango) op

Christian Louboutin:

Amour et de solidarité à tous à Paris.

Een foto die is geplaatst door Christian Louboutin (@louboutinworld) op

La Perla:

Elie Saab:

Carven:

#PrayforParis

Een foto die is geplaatst door Carven (@carven_paris) op

J.W. Anderson:

#prayforparis #kellymariebeeman

Een foto die is geplaatst door J.W.ANDERSON (@jw_anderson) op

Coach:

Our thoughts are with Paris and France #staystrongparis

Een foto die is geplaatst door coach (@coach) op

G-Star Raw:

Our thoughts are with Paris #prayforparis

Een foto die is geplaatst door G-Star RAW (@gstarraw) op

Tommy Hilfiger:

To all our friends in Paris, you’re in our hearts and our thoughts. Shocked and saddened by last night’s events. -TH #PrayforParis

Een foto die is geplaatst door Tommy Hilfiger (@tommyhilfiger) op

Renso Rosso:

My heart and feelings go to all people and families of the victims in Paris. Sending my love and support. #prayforparis

Een foto die is geplaatst door Renzo Rosso (@renzorosso) op

In januari 2015 presenteerde de Belgische ontwerper Walter van Beirendonck in Parijs zijn herfst-wintercollectie, waarbij terrorisme een van de pijlpunten was. “Ik heb de slogan teruggebracht vanwege wat er twee weken geleden in Parijs is gebeurd,” zei hij, doelend op de aanslag op Charlie Hebdo in januari 2015. “Eerst wilde ik geen statements maken, maar als je ziet wat er in de wereld gebeurt, dan moet je reageren.”
Modewereld reageert: gevolgen en reacties op aanslagen Parijs
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN