Modewereld reageert: gevolgen en reacties op aanslagen Parijs
bezig met laden...
Dit weekend keek de wereld naar Parijs, de stad die getroffen werd door terroristische aanslagen. Zeker 129 mensen kwamen om bij een reeks zelfmoordaanslagen, schietpartijen en de gijzelingsactie bij theater Bataclan. Naar verwachting zal dat aantal nog oplopen. Over de hele wereld reageerden mensen op het nieuws, ook de modewereld liet van zich horen. FashionUnited zet de belangrijkste gevolgen en reacties op een rij.
1. Twee slachtoffers uit de mode-industrie onder de dodenOnder de slachtoffers waren ook twee mensen die werkzaam waren in de mode-industrie; Djamila Houd en Véronique Geoffroy de Bourgies. Houd was een receptioniste bij Isabel Marant. “Isabel en haar team zijn geschokt door deze catastrofe en sturen hun medeleven aan de families van alle slachtoffers,” vertelt CEO Sophie Duruflé aan WWD. Ze voegde eraan toe dat een andere medewerker haar jonge echtgenoot heeft verloren bij de aanslagen.
Véronique Geoffroy de Bourgies was een mode- en lifestyle editor, die voor magazines als Figaro Magazine en Vogue Hommes werkte. Ze werd 54 jaar. Haar echtgenoot Stéphane de Bourgies is een succesvolle fotograaf, die bekend staat om zijn portretten van beroemdheden.
Links: Djamila Houd, Rechts: Véronique Geoffroy de Bourgies
2. Franse retailers sluiten deuren in het weekend na de aanslagenDiverse retailers en warenhuizen sloten na de aanslagen tijdelijk hun deuren. Galeries Lafayette sloot de winkels aan Boulevard Haussmann en het zuidelijke district van Montparnasse, evenals de Marais-winkel in het centrum van Parijs. Het warenhuis verklaarde dat de winkels gesloten werden ‘gezien de moeilijkheden om voor een optimale kwaliteit van de dienstverlening voor onze klanten te zorgden’. “Er was geen externe waarschuwing in het bijzonder gevraagd of de groep om deze beslissing te nemen,” liet een woordvoerster weten. Aanvankelijk was het warenhuis overigens wel van plan om alle winkels in Parijs te openen ‘als symbool van burgerlijke waarden en de wil om het gezicht van terreur te weerstaan’, maar kwam er later op terug. De andere vestigingen buiten Parijs waren dit weekend wel gewoon open. Maandag zullen alle Galerie Lafayette-winkels hun deuren weer openen voor het publiek.
Een woordvoerder van Printemps liet weten besloten te hebben om vier vestigingen in het centrum van Parijs te sluiten dit weekend, evenals twee filialen in de buitenwijken, omdat veel personeelsleden afwezig waren als gevolg van de nasleep van de aanslagen. De flagshipstore aan Boulevard Haussmann was sowieso al dicht op zondag.
Alle Parijse modewinkels die onder het bewind van LVMH vallen, waaronder Fendi, Givenchy, Sephora, Bulgari en Le Bon Marché, waren ook gesloten op zaterdag. Ook Kering’s winkels zoals Gucci, Saint Laurent en Bottega Veneta bleven zaterdag dicht. “Gezien de noodtoestand die is afgekondigd en deze als maatstaf voor de veiligheid van onze medewerkers geldt, zullen onze merkboetieks in Parijs gesloten blijven dit weekend,” zei een woordvoerder in een verklaring.
Winkels als A.P.C., Zadig & Voltaire, American Vintage and Paul & Joe, in het Marais-district bleven wel open op zondag. Michael Kors, Barbara Bui en Vanessa Bruno waren niet op op zondag. “Tijdelijk gesloten wegens veiligheidsredenen. Dank voor uw begrip,” stond er op een papier op de ruit van de flagship store van Uniqlo aan de Rue des Francs-Bourgeois.
3. Mode-evenementen en -beurzen in Frankrijk afgelast en verzetEen luxury conferentie, georganiseerd door the New York Times, die voor volgende week gepland stond in Versailles, zal worden verzet. “In de context van de gebeurtenissen de noodtoestand en de drie dagen van nationale rouw, zou het ongepast zijn om de conferentie te laten plaatsvinden,” laat Stephen Dunbar-Johnson, de president van Times International zaterdag weten. “We verontschuldigen ons voor het ongemak en komen maandag met meer details.”
Mapic, de beurs voor onroerend goed in retail, staat gepland voor 18 november tot en met 20 november en zal gewoon doorgaan. De organisatie laat aan WWD weten contact te hebben gehad met de Franse autoriteiten om de veiligheid van klanten te kunnen waarborgen en attendeert deelnemers op ‘verhoogde veiligheidsmaatregelen op luchthavens, die kunnen leiden tot vertragingen’.
4. Modelabel PrayforParis doneert aan Rode KruisMet de trending hastag #prayforparis werd ook het gelijknamige modelabel Pray for Paris plotsklaps wereldberoemd. Naar aanleiding van de aanslagen heeft merk besloten om 20 procent van de opbrengst aan het Rode Kruis te schenken.
Eerder dit weekend sloot het merk de webshop tijdelijk, uit respect voor nabestaanden en slachtoffers. “Vanwege deze afschuwelijke verwoestende aanslagen, zullen wij tijdelijk onze verkoop stilleggen. Onze gedachten en gebeden zijn bij de mensen en families die betrokken waren bij de aanslag,” meldde Pray for Paris eerde op Instagram. Inmiddels is de verkoop weer van start gegaan.
5. Modeontwerpers reageren somber en verdrietig op nieuws
"We moeten nu leven met dit soort aanvallen. Helaas kunnen er anderen zijn,” reageerde Pierre Bergé bij WWD, klagend dat overheden en wetshandhavingsinstanties tegen 'een onzichtbaar leger’ vechten. Maar Franse burgers mogen niet ineenkrimpen, benadrukte de ontwerper. "Zoals de Amerikanen zeggen:" De show must go on,” aldus Bergé. "We mogen ons niet onderwerpen aan terroristen. Mensen moeten leven, naar school gaan, het theater bezoeken, en winkels bezoeken."
Een sombere Karl Lagerfeld vertelt aan WWD hoe de mensen in zijn inner circle vijf mensen verloren bij de aanslagen. Lagerfeld drong er ook op aan dat ‘het leven moet doorgaan’. Op zaterdag bezocht hij twee favoriete winkels - warenhuis Colette en boekhandelaar Galignani, uit solidariteit met de werknemers die hadden afgesproken om te werken, alsof het een gewone dag was. Maar Parijs was niet hetzelfde: "Het voelde alsof er een zwarte sluier over de stad hing."
"Het is een groot verdriet. Het is onze 11/9. Het is beangstigend,” zegt Hubert de Givenchy tegen WWD. "Het is moeilijk te voorspellen wat de gevolgen zullen zijn. De kerstperiode is om de hoek. Hoe voelen mensen zich als ze gaan winkelen? Er is zoveel angst."
Voor Olivier Rousteing, creatief directeur bij Balmain, praktisch naast de deur; hij woont in het populaire 11e arrondissement, waar veel van de aanvallen plaatsvonden. Ook veel leden van zijn design team wonen in deze buurt. "Het is persoonlijk, want het is mijn land. Ik ben een Franse burger, " zegt Rousteing tegen WWD. "We moeten niet vergeten dat Parijs de stad van het licht is, en we kunnen niet toestaan dat de duisternis ons licht doodt. We moeten sterk zijn. We mogen niet vergeten wat er gebeurde op 13 november, maar we moeten ook vechten, om de hoop te houden, om ons geloof in de vrijheid van meningsuiting te handhaven en niet bang te zijn.” Rousteing was zondag in de designstudio aan het werk voor de Balmain pre-fall vrouwencollectie en herfstcollectie van de herenlijn, vertelt hij. De reputatie van Frankrijk voor mode en stijl vormt een nog grotere inspiratiebron. "Ik wil ervoor zorgen dat mensen zien Parijs als een van de meest gerespecteerde steden voor creativiteit, voor schoonheid," lichtte hij toe.
6. Modewereld uit medeleven op social mediaVeel mode-ontwerpers en bedrijven uitten hun ongeloof en medeleven op social media. Het meest gedeelde icoon was het peaceteken van de Franse ontwerper Julien Julien, die kort na de aanslagen een illustratie maakte van het peace-logo met daarin de Eiffeltoren verwerkt.
Een overzicht van de social mediaposts:
Iris van Herpen:
Viktor & Rolf:
Joline Jolink:
Alber Elbaz:
Warenhuis Collette:
Barneys New York:
Our
heart is with Paris. #prayforparis
—
Barneys New York (@BarneysNY) November 14,
2015
Neiman Marcus:
Sending
love to our friends in Paris.
pic.twitter.com/RPKwd4b5zL
— Neiman Marcus (@neimanmarcus) November
14, 2015
Macy’s:
Our
thoughts and hearts are with the people of Paris
— Macy's
(@Macys) November
14, 2015
Saks:
Sending
our thoughts & prayers to Paris.
pic.twitter.com/JSfjeiay3q
— Saks Fifth Avenue (@saks) November 14,
2015
Ralph Lauren:
Ralph
Lauren sends its deepest thoughts and prayers to Paris, always the City of
Light. #Prayers4Paris
pic.twitter.com/09j2UEQkqu
—
Ralph Lauren (@RalphLauren) November 14,
2015
Jeremy Scott:
#PRAYFORPARIS SO
HEART BROKEN ABOUT THE NEWS FROM PARIS. IM PRAYING FOR PEACE. https://t.co/WznusFyJZE
— JEREMY
SCOTT (@ITSJEREMYSCOTT) November 14,
2015
Dianne von Furstenberg:
Pray for
Paris ... It is under multiple attacks ! Love Diane pic.twitter.com/fJd4MrAKWD
— DVF
(@DVF) November
13, 2015
Zac Posen:
DKNY:
Our
thoughts tonight are with our friends & colleagues in #Paris, and the people of
France.
— DKNY (@dkny) November 14,
2015
Dsquared:
Altazurra:
#PrayforParis
pic.twitter.com/799meAtgIJ
—
ALTUZARRA (@ALTUZARRASTUDIO) November 14,
2015
CDFA:
Our
thoughts and prayers are with the city of Paris. #PrayforParis pic.twitter.com/AbdueldmJL
—
CFDA (@CFDA) November
14, 2015
Caroline Herrera:
Paris in
our hearts #PrayforParis
pic.twitter.com/QMLNgCvlf3
—
Carolina Herrera (@HouseofHerrera) November 14,
2015
Valentino:
Marc Jacobs:
Our
thoughts and prayers go out to all in Paris. Stay safe. We love
you.
— Marc Jacobs (@marcjacobs) November 14,
2015
François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering:
"Nos pensées vont vers les victimes de cette tragédie, leurs
familles, leurs proches. Solidarité et unité." #FHPinault
—
Kering (@KeringGroup) November 15,
2015
LVMH:
The LVMH
group expresses its sincere compassion with the victims and their
families.
— LVMH (@LVMH) November 14,
2015
Riccardi Tisci:
Olivier Rousteing:
Peter Dundas:
Hermes:
Alexa Chung:
Terrible
news. Thinking of everyone in Paris
— alexa chung (@alexa_chung)
November
13, 2015
Prabal Gurung:
Nicolas Ghesquière:
Stella McCartney:
Victoria Beckham:
Mango:
Christian Louboutin:
La Perla:
Elie Saab:
Carven:
J.W. Anderson:
Coach:
G-Star Raw:
Tommy Hilfiger:
Renso Rosso: