Modebijbel Vogue viert Fashion Night Out in Amsterdam
bezig met laden...
Het begin van een nieuw modeseizoen is een feestje waard, en precies om die reden organiseren negentien internationale edities van Vogue elk jaar rond deze tijd in 23 steden over de hele wereld de Vogue Fashion Night Out (VFNO). Gisteravond was het de beurt aan Londen, Madrid, Lissabon, Rio de Janeiro, Wenen en Amsterdam. FashionUnited nam een kijkje bij de Nederlandse editie van VFNO om erachter te komen hoe winkeliers tegen het evenement aankijken.
Vogue Fashion Night Out neemt de P.C. Hooftstraat over
In het chique P.C. Hooft-Kwartier, de winkelbuurt die in heel Nederland geldt als een begrip, wapperen om de paar meter zwarte Vogue-vlaggen. De P.C. Hooftstraat die winkels huisvest van onder andere Chanel, Dolce & Gabbana en Prada vormt, samen met enkele omliggende winkelstraten, het decor voor het evenement dat Vogue Nederland voor de vierde keer op rij heeft georganiseerd. Voor de gelegenheid is er op de hoek van de P.C. Hooftstraat een heuse Vogue pop-up store ingericht waar mensen terecht kunnen voor het T-Shirt dat ontwerpersduo Viktor & Rolf speciaal voor VFNO ontwierp, en alle aanwezigen verdringen zich rondom de rozenhaag bij de ingang in de hoop een glimp op te kunnen vangen van de Vogue redactie die de avond officieel zal openen.
Aan de avond doen ruim 50 winkeliers mee die allemaal hebben gezorgd voor hapjes en drankjes en een DJ. Daarnaast zijn er winkels waar klanten iets kunnen winnen, zoals bijvoorbeeld bij Fred de la Bretoniere, Filippa K en Paul Smith. Andere winkeliers lokken klanten naar binnen met knappe modellen of nail artists . “We vinden VFNO een heel leuk evenement,” vertelt Anniek Lauwmans, marketing project manager bij Supertrash, met een glas champagne in haar hand. “De hele straat krijgt vanavond eigenlijk de kans om mee te liften op het succes van Vogue. Zo´n evenement is het moment bij uitstek om te laten zien waar je voor staat en wat je kunt doen,” aldus Lauwmans over de keuze van Supertrash om mee te doen met VFNO. Sabrina Calmero is verkoopmedewerkster bij Ikks en is het roerend eens met Lauwmans: “Dit is een evenement in onze straat waarbij we klanten kunnen trekken. Het is dom als je niet meedoet.” Het publiek dat op deze nazomeravond door de meest luxe winkelstraten van Amsterdam slentert is jonger dan het publiek dat hier normaal komt, en Longchamp manager Waffa Fakirou juicht dit toe. “Onze doelgroep omvat mensen van zestien tot 80 jaar oud, en ik denk altijd: hoe meer klanten, hoe beter.”
"Het is dom als je niet meedoet"
Niet iedere winkelier denkt er echter zo over. Sommige winkels hebben besloten het evenement aan zich voorbij te laten gaan: voor hun geen champagne, borrelhapjes en live-muziek. “Wij deden in 2013 voor het eerst mee aan VFNO, maar de enige mensen die toen in de winkel kwamen waren jonge meisjes die zin hadden in een drankje. Niemand toonde echt interesse in de collectie,” antwoordt Vanessa Castellanos, verkoopster bij Tru Trussardi, op de vraag waarom zij niet meedoen vanavond. Haar collega Marina Golosova vult aan: “Voor ons kost de organisatie van een avond als deze ook tijd en geld, en dat steken we liever in een evenement voor onze trouwe klanten.” Ina Kolk, shopmanager bij Wolford, heeft ook geen goede herinneringen aan de eerdere edities van het festijn: “We hebben tot dit jaar altijd meegedaan aan VFNO. Ik weet eigenlijk niet waarom, want commercieel gezien levert het ons niets op. Het publiek dat hier loopt is niet ons publiek: ze weten niet hoe ze zich horen te gedragen in deze omgeving. Vorig jaar lieten ze alleen maar rommel achter en hadden we zelfs schade aan de vloer.” Een andere winkel die heeft besloten om niet mee te gaan in alle feestelijkheden is The Kooples. Het Franse kledingmerk past volgens verkoopmedewerker Jesse van de Wiel niet bij VFNO, omdat het merk zich kenmerkt door een hipster- en rock-and-rol stijl: alles wat Vogue niet is. “Als we weer zouden meedoen, zou dat alleen maar voor de gezelligheid zijn,” aldus Van de Wiel.
Ongeacht of een winkel wel of niet meedoet aan VFNO zijn de zes winkeliers met wie FashionUnited sprak het over één ding eens: meedoen doe je niet omdat je veel hoopt te verkopen. “Net als de meeste winkels geven we geen korting vanavond, en deze avond leidt voor ons dan ook niet direct tot extra verkoop. Het gaat meer om branding en marketing,” zegt Anniek Lauwmans, marketing project manager bij Supertrash. Waffa Fakirou, manager bij Longchamp, ziet VFNO ook niet als een gelegenheid om veel te verkopen maar om klanten aan zich te binden. De merken die vanavond meedoen aan het modefeestje van Vogue kunnen in ieder geval rekenen op genoeg aandacht van de vele meisjes die hooggehakt van winkel naar winkel lopen. Wat voor gevolg dit op de lange termijn heeft voor de winkels zal blijken als dezelfde meisjes oud genoeg zijn om van hun eigen salaris kleding en accessoires te kopen.
Het initiatief voor de feestelijke avond waarop winkels tot ´s avonds laat hun deuren openen en klanten op een leuke manier verwelkomen kwam in 2009 van Anna Wintour. De hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue vond dat zowel de modeindustrie als het consumentenvertrouwen wel een impuls konden gebruiken, en dat was het begin van VFNO. België heeft geen nationale uitgave van Vogue en vanzelfsprekend ook geen VFNO. Voor echte modeliefhebbers is er echter altijd nog de mogelijkheid om een bezoekje te brengen aan de editie die bij onze noorderburen wordt georganiseerd. De precieze datum van VFNO 2016 is nog niet bekend, maar het evenement valt elk jaar rond de maand september.