• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Miu Miu overstijgt haar 'grote zus' Prada in de Lyst Index

Miu Miu overstijgt haar 'grote zus' Prada in de Lyst Index

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion
Miu Miu Fall/Winter 2023. Credits: Spotlight Launchmetrics

Miu Miu staat in het derde kwartaal van 2023 voor het eerst op nummer één van de Lyst Index, de ranglijst van populaire modemerken die wordt samengesteld door modezoekmachine Lyst. Miu Miu wordt gevolgd door Loewe (vorig kwartaal nog de nummer één), Prada en Bottega Veneta.

Het merk van Miuccia Prada, dat dit jaar haar dertigste verjaardag viert, heeft daarmee de populariteit van ‘grote zus’ Prada overtroffen. Vorig kwartaal stond Miu Miu zelf nog op de derde plaats van de index en stond Prada op de tweede rang.

Miu Miu heeft haar populariteit te danken aan de populariteit van de bekende Miu Miu ballerina en het kasjmieren vest met logo. Het vest is volgens Lyst het meest gezochte product van het seizoen en oefende invloed uit op de algemene vraag naar wollen vesten, die met 44 procent steeg.

Ook Jacquemus kreeg het voor elkaar snel op de ranglijst te stijgen. Waar het merk vorig kwartaal nog op de vijftiende plek stond, steeg het nu zes plaatsen naar de negende positie, de hoogste voor Jacquemus sinds het begin van de Lyst Index. Zoekopdrachten naar het label namen dit kwartaal met zeventien procent toe, volgens Lyst mede dankzij Jacquemus’ virale marketingcampagnes (denk aan de reusachtige, opgeblazen versie van de Le Bambino-tas die in zee drijft).

Ook Burberry deed het goed. Het merk steeg een jaar na de benoeming van Daniel Lee als creatief directeur met vier plekken tegenover het voorgaande kwartaal en eindigt daarmee op de tiende plaats.

Jacquemus SS24 in Parijs. Credits: Jacquemus

’Breakout Brands’

Lyst maakte ook een ranglijst van merken waarin compleet nieuwe of hernieuwde interesse ontstond. Zo viel onder deze zogenoemde ‘Breakout Brands’ Tory Burch, dat volgens Lyst bezig is met een “succesvolle transformatie van commercieel naar cult”. Het merk zou zich buiten de top twintig snel ontwikkelen, als resultaat van interesse in de esthetische verschuiving van de preppiness uit het Millennial-tijdperk naar de ‘New Burch-look’. De zoekopdrachten naar het merk op Lyst zijn dit kwartaal met vijftien procent gestegen.

Daarnaast profiteerde Helmut Lang profiteert van de nieuwe visie onder de nieuwe creatief directeur Peter Do en ook Poster Girl, gedragen door onder andere Winnie Harlow, Dua Lipa en Kylie Jenner, ondervond een sterke groei in populariteit. De zoekopdrachten van deze merken stegen dit kwartaal met respectievelijk negentien en tien procent.

Tot slot kwam Ferragamo dit kwartaal met de nieuwe ontwerper Maximilian Davis voor het eerst voor op de ranglijst van de twintig populairste merken.

Sterproducten

Het meest gezochte product van het derde kwartaal was de Maison Margiela Tabi Mary Jane schoen (zoekopdrachten naar Maison Margiela Tabi schoenen namen in september met 342 procent toe). Ook de Miu Miu kasjmieren trui, de Shox MR4 Mule schoen van Nike en Martine Rose en een Acne zonnebril vielen onder de meest gezochte producten, samen met een tas van Cos en de Birkenstock Arizona instapper.

Burberry
Helmut Lang
Jacquemus
Lyst
Lyst Index
Miu Miu
Prada
Tory Burch