• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Mikt Ralph Lauren op een minder exclusief imago?

Mikt Ralph Lauren op een minder exclusief imago?

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Ralph Lauren is al decennia een symbool van luxe en het bekende logo met de polospeler wordt door merkliefhebbers wereldwijd met trots gedragen. Maar sinds het Amerikaanse modebedrijf eerder deze maand een reorganisatie aankondigde, is de vraag gerezen welke nieuwe strategische plannen het bedrijf heeft.

Wordt Ralph Lauren de nieuwe Gap?

MediaRadar, een multi media bureau dat advertentieuitingen van bedrijven analiseert in print, online en op tv, vergeleek Ralph Laurens advertentie-uitingen uit 2015 met die van de eerste vijf maanden dit jaar. Het mediabureau concludeert dat Ralph Lauren aanstuurt op een minder exclusief imago. Het bedrijf zou onder leiding van de nieuwe CEO Stefan Larsson, die hiervoor bij bedrijven als Old Navy, Gap en H&M heeft gewerkt, toegankelijker willen worden voor een breed publiek en opschuiven richting het middensegment.

Hoewel het totaal aantal advertenties van Ralph Lauren ongeveer gelijk gebleven is, blijkt de inzet daarvan ingrijpend veranderd. In de eerste vijf maanden van 2015 werd ruim 55 procent van Ralph Laurens advertentieuitingen ingezet voor de duurste en meest exclusieve lijnen van het bedrijf: Purple Label en Ralph Lauren Collection. Een jaar later wordt nog slechts 26 procent van de advertenties voor deze dure lijnen ingezet. Het leeuwendeel van Ralph Laurens promotie - 64 procent - is dit jaar ingezet voor de lijnen Polo en Ralph Lauren die een stuk betaalbaarder zijn. Ter vergelijking een herenjasje Purple Label kost al gauw 1500 euro terwijl Polo Ralph Lauren een heel pak aanbiedt voor nog geen 600 euro.

Een tweede indicator van de nieuwe strategie is dat Ralph Lauren het productaanbod lijkt terug te schalen. Waar het bedrijf van januari tot mei 2015 nog 29 afzonderlijke productlijnen middels advertenties bij consumenten onder de aandacht bracht, zijn dat er een jaar later nog maar 14. Het meeste marketingbudget ging dit jaar naar lijnen als Ralph Lauren, Polo, Lauren en Denim & Supply terwijl sublijnen als Chaps en RLX Golf weinig tot geen aandacht kregen.

Foto: Ralph Lauren website

Polo Ralph Lauren
Ralph Lauren
Stefan Larsson