• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • McKinsey: Duurzaamheid is een vereiste, maar nog niet genoeg zichtbaar

McKinsey: Duurzaamheid is een vereiste, maar nog niet genoeg zichtbaar

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |RAPPORT

Consumenten verlangen in toenemende mate van modebedrijven dat ze er duurzame productie- en inkoopprocessen op nahouden. Inmiddels beschouwt ook ruim de helft van de inkoopmanagers in de modeindustrie duurzaamheid als het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsstrategie. Toch zijn er ook nog enkele problemen wat betreft duurzaamheid, blijkt uit het ‘Fashion’s New Musthave: Sustainable Sourcing at Scale’ rapport van McKinsey & Company.

Duurzaamheid is volgens McKinsey & Company tegenwoordig een vereiste in de modeindustrie. Het wereldwijde assortiment aan duurzame mode-items wordt jaarlijks dan ook vijf keer groter. Desondanks is het aandeel van duurzame mode in de gehele branche slechts minder dan 1 procent, blijkt uit het onderzoek. Voor dat onderzoek werden 64 inkoopmanagers, die tezamen verantwoordelijk zijn voor een inkoopwaarde van 100 miljard dollar (90 miljard euro), geïnterviewd. Verder werden consumenten en branche-experts in vier grote Europese steden ondervraagd, en werden de gegevens van webwinkels geanalyseerd. Het onderzoek is voor het vijfde jaar op rij uitgevoerd.

McKinsey & Company: Duurzame sourcing een vereiste voor modebedrijven

Om aan de duurzaamheidswensen van consumenten te voldoen, en met het oog op het klimaat en het welzijn van arbeiders, is het volgens McKinsey & Company een vereiste voor modebedrijven om hun processen in de komende vijf jaar te verduurzamen. “Tegelijkertijd maakt de margedruk het nog crucialer dat bedrijven hun sourcingprocessen efficiënter maken. Maar zoals uit onze enquête blijkt, zien inkoopmanagers geen conflict tussen deze noodzaak en de stap richting verduurzaming,” zo luidt het rapport.

Uit het rapport blijkt dat de prioriteit van inkoopmanagers ligt bij het gebruik van duurzamere materialen voor collecties. Van de respondenten geeft 55 procent aan van plan te zijn om ten minste de helft van hun producten van duurzame materialen te gaan maken. Daarnaast hechten inkoopmanagers ook waarde aan transparantie in de productieketen en relaties met leveranciers.

Echter stelt 95 procent van de inkoopmanagers die voor de massamarkt werken dat er nog veel problemen zijn met de beschikbaarheid van duurzame materialen, aldus het rapport.

“Nog geen internationaal bindende normen wat betreft duurzaamheid”

Een ander probleem is volgens McKinsey & Company dat er geen duidelijke, internationale regels en normen zijn wat betreft duurzaamheid. “Soms gaat duurzaamheid over ecologische zaken, en soms over sociale aspecten in de productieketen. Er is nog een lange weg te gaan totdat er internationaal bindende, objectieve normen zijn. Maar alleen dan zal de duurzame ontwikkeling sneller verlopen,” aldus McKinsey & Company.

De ondervraagde inkoopmanagers noemden bovendien de toenemende handelsspanningen, met name die tussen de Verenigde Staten en China, als belemmerend. Inkoopmanagers buiten de Verenigde Staten verwachten dat de spanningen zullen leiden tot hogere sourcing-kosten, terwijl in de VS-gevestigde modebedrijven hun productieprocessen meer zullen verplaatsen van China naar landen als Bangladesh en Vietnam.

Het onderzoek concludeert dat modebedrijven de komende jaren een strenge duurzaamheidsagenda moeten handhaven. “En dat moet snel en op schaal gebeuren, daarbij gebruikmakend van innovaties in technologie, normen, processen, materialen en communicatie,” aldus McKinsey & Company.

Beeld: McKinsey & Company: ‘Fashion’s New Musthave: Sustainable Sourcing at Scale’

Duurzaamheid
Duurzame mode
McKinsey
Sustainability