• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Lyst jaaranalyse 2020: de coolste mensen, merken en trends van nu én straks

Lyst jaaranalyse 2020: de coolste mensen, merken en trends van nu én straks

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |TRENDS

Traditiegetrouw publiceert modeplatform Lyst in november de jaarlijkse ‘Year in Fashion-analyse’. Welke merken, trends en mensen gingen in 2020 het vaakst over de tong in modeland, en wat zijn de verwachtingen voor volgend jaar? FashionUnited licht de belangrijkste uit.

Trends: nu nog comfy, binnenkort weer avontuurlijk

Uit de online zoekgegevens van ruim honderd miljoen Lyst-gebruikers deduceerde het platform zes centrale modetrends: mystical, cottagecore, lounge life, high performance, survivalist en e-wear. De eerste trend heeft betrekking op het gevoel van onzekerheid dat veel consumenten dit jaar leken te voelen - of dat leidde Lyst af uit het groeiende aantal zoeksessies naar items met astrologische tekens of amuletten, zoals het type kettinkje dat Meghan Markle in mei droeg, met een hanger van het boze oog eraan.

Consumenten zochten hun toevlucht in het vrije en comfortabele plattelandsleven. Daaruit ontstond de cottagecore-trend, getekend door een hang naar ruime, romantische jurken en gebreide vestjes. Ook zachte loungewear deed het goed in 2020: zoekopdrachten naar joggingbroeken groeiden in april met 123 procent ten opzichte van vorig jaar, en de Nike-joggingbroek werd nummer vier van de meest gewilde items ter wereld.

Beeld: Ganni

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich meer functionalistische trends als high-performance sportswear; survival- en outdoor-geïnspireerde kleding; en e-wear, de door Anime en TikTok-cultuur ingegeven hang naar jonge en speelse outfits.

Voor volgend jaar verwacht Lyst, na een jaar van joggingbroeken en praktische jasjes, de terugkeer van extravagantie en durf in de mode, compleet met felle kleuren en decoraties. Ook het toenemende ruimtetoerisme zal een andere wind in de mode doen waaien, met originele vormen en tech-achtige materialen. Ook voorspelt Lyst de opkomst van meer genderneutrale kleding en een groeiende aandacht voor duurzaamheid en politiek activisme.

Merken om in de gaten te houden

Een paar merken groeiden in 2020 razendsnel in populariteit. Nummer een op de lijst is Marine Serre, een Frans merk dat een tussenweg biedt tussen couture en sportswear met een futuristische touch. Het merk stond er in de winter al goed voor - Dua Lipa, Kylie Jenner en Selena Gomez zijn al langer fan - maar toen Beyoncé in ‘Black is King’ verscheen in een catsuit met de kenmerkende maanprint van het merk, was het hek pas echt van de dam. Zoekopdrachten naar het merk stegen in 48 uur met 426 procent.

Beeld: Marine Serre Collection tijdens het Hyères Fashion and Photography Festival in 2017 - Anne-Christine Poujoulat / AFP

Andere merken om in het oog te houden zijn Telfar, waarvan de tassen in 2020 een heus it-accessoire werden. De Telfar Shopping Bag, gedragen door onder meer Alexandria Ocasio-Cortez, was het derde meest gewilde item van dit jaar, zo rapporteert Lyst. Ook 1017 ALYX 9SM, het merk van ontwerper Matthew Williams, steeg sterk in populariteit. De ontwerper werd in juni aangesteld als creatief directeur bij Givenchy, wat de interesse in zijn eigen merk mogelijk aanwakkerde. Verder haalden Fear of God en Pyer Moss het tot de top vijf van snelst rijzende sterren.

Op basis van het aantal zoekopdrachten voorspelt Lyst dat 2021 een goed jaar zal worden voor de merken Brother Vellies, Paris Georgia, Chopova Lowena, Thebe Magugu en Medea.

Beeld: Thebe Magugu

De stijliconen van nu en straks

Dit jaar heeft Lyst een primeur: voor het eerst in de geschiedenis eindigde een man bovenaan de lijst van ‘powerdressers’, de meest invloedrijke stijliconen van het jaar. Zijn naam: Harry Styles. De kleurrijke, gelaagde en vintage-achtige looks uit zijn videoclips ‘Watermelon Sugar’ en ‘Golden’ zorgden voor een piek in zoekopdrachten naar gehaakte hesjes, turqoise blazers en gele vissershoedjes, en het grote geblokte vest van JW Anderson dat hij in juni tijdens een optreden droeg, ging daarna viral met de hashtag #HarryStylesCardigan.

Styles wordt op de voet gevolgd door all-time winnaar Beyoncé, Kim Namjoon van K-Popband BTS en Lizzo, maar ook door Alexandria Ocasio-Cortez. De speech van Ocasio-Cortez over seksisme binnen het Amerikaanse Congres zorgde deze zomer voor een hype in rode pakken. Toen Ocasio-Cortez haar Telfar-tas op Instagram presenteerde, werd in de dagen daarna 163 procent vaker online naar de tas gezocht. Op 7 november schreef Kamala Harris in een wit pak, geschiedenis als eerste vrouwelijke vice-president van kleur, waarna de vraag naar witte pakken - en witte vrouwenkleding in het algemeen - explodeerden. Wat blijkt: anno 2021 kunnen politici de grootste influencers zijn.

Homepagebeeld: Thebe Magugu

2020
AlexandriaOcasio-Cortez
Beyonce
Harry Styles
Loungewear
Lyst
Lyst Index
Marine Serre
TELFAR