Lyst jaaranalyse 2020: de coolste mensen, merken en trends van nu én straks
17 nov 2020
Traditiegetrouw publiceert modeplatform Lyst in november de jaarlijkse ‘Year in Fashion-analyse’. Welke merken, trends en mensen gingen in 2020 het vaakst over de tong in modeland, en wat zijn de verwachtingen voor volgend jaar? FashionUnited licht de belangrijkste uit.
Trends: nu nog comfy, binnenkort weer avontuurlijk
Uit de online zoekgegevens van ruim honderd miljoen Lyst-gebruikers deduceerde het platform zes centrale modetrends: mystical, cottagecore, lounge life, high performance, survivalist en e-wear. De eerste trend heeft betrekking op het gevoel van onzekerheid dat veel consumenten dit jaar leken te voelen - of dat leidde Lyst af uit het groeiende aantal zoeksessies naar items met astrologische tekens of amuletten, zoals het type kettinkje dat Meghan Markle in mei droeg, met een hanger van het boze oog eraan.
Consumenten zochten hun toevlucht in het vrije en comfortabele plattelandsleven. Daaruit ontstond de cottagecore-trend, getekend door een hang naar ruime, romantische jurken en gebreide vestjes. Ook zachte loungewear deed het goed in 2020: zoekopdrachten naar joggingbroeken groeiden in april met 123 procent ten opzichte van vorig jaar, en de Nike-joggingbroek werd nummer vier van de meest gewilde items ter wereld.
Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich meer functionalistische trends als high-performance sportswear; survival- en outdoor-geïnspireerde kleding; en e-wear, de door Anime en TikTok-cultuur ingegeven hang naar jonge en speelse outfits.
Voor volgend jaar verwacht Lyst, na een jaar van joggingbroeken en praktische jasjes, de terugkeer van extravagantie en durf in de mode, compleet met felle kleuren en decoraties. Ook het toenemende ruimtetoerisme zal een andere wind in de mode doen waaien, met originele vormen en tech-achtige materialen. Ook voorspelt Lyst de opkomst van meer genderneutrale kleding en een groeiende aandacht voor duurzaamheid en politiek activisme.
Merken om in de gaten te houden
Een paar merken groeiden in 2020 razendsnel in populariteit. Nummer een op de lijst is Marine Serre, een Frans merk dat een tussenweg biedt tussen couture en sportswear met een futuristische touch. Het merk stond er in de winter al goed voor - Dua Lipa, Kylie Jenner en Selena Gomez zijn al langer fan - maar toen Beyoncé in ‘Black is King’ verscheen in een catsuit met de kenmerkende maanprint van het merk, was het hek pas echt van de dam. Zoekopdrachten naar het merk stegen in 48 uur met 426 procent.