• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Louis Vuitton doet mee met de gender fluidity trend

Louis Vuitton doet mee met de gender fluidity trend

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Na merken als Givenchy, Burberry en & Other Stories is het nu Louis Vuitton die geslachtgerelateerde producten achterwege laat. Het Franse modehuis lanceert zijn allereerste collectie van unisex horloges, die vanaf januari 2016 wereldwijd verkrijgbaar zal zijn.

Waar merken zich altijd richtten op man en vrouw apart, is er nu de trend van de geslachtsgelijkheid, een gewaagd concept waarbij de grens tussen heren- en dameskleding vervaagt. Met haar nieuwe ´Fifty Five´ horlogecollectie speelt Louis Vuitton in op deze ontwikkeling. De horloges kosten tussen de 2900 en 4500 euro en zijn verkrijgbaar in zilver en antraciet. “Onze horloges hebben vaak een persoonlijk karakter,” vertelt Hamdi Chatti, vicevoorzitter van Louis Vuitton´s sieraden en horloges aan WWD. “Ik wilde dat de Fifty Five een draagbaar horloge zou zijn voor mannen en vrouwen.”

Waar Louis Vuitton zich nu richt op gelijkheid in accessoires, gingen veel merken al voor met kleding. Zo versmolt Prada heren- en dameskleding met elkaar op de catwalk. “Het voelt meer en meer instinctief goed om hetzelfde idee voor zowel mannen als vrouwen te vertalen,” vertelt Miuccia Prada aan Vogue UK. “Het is meer hedendaags, anders lijkt het net alsof we in de tijd van mijn grootvader leven, waar vrouwen werden gescheiden van mannen.”

Ook in campagnes komt de nieuwe trend naar voren. Zo liet de oprichter van het Zweedse modehuis Acne, Jonny Johansson, zijn elf-jarige zoon poseren in Acne´s vrouwencollectie voor aankomende winter. En Acne niet alleen. & Other Stories, dochterbedrijf van H&M, gebruikte kort geleden transgender modellen voor hun nieuwe campagne.

De nieuwe horlogecollectie van Louis Vuitton is vanaf volgende maand eerst exclusief verkrijgbaar in Japan en zal in januari 2016 in speciaal geselecteerde winkels van het luxemerk wereldwijd te vinden zijn. Welke winkels dit precies zijn, is nog niet bekend.

gender fluidity
Louis Vuitton