• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Liselore Frowijn: “Elke Vlisco-stof vertelt een verhaal”

Liselore Frowijn: “Elke Vlisco-stof vertelt een verhaal”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Op de derde avond van het catwalkprogramma van Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam staat Liselore Frowijn op het programma. De ontwerpster, die al eerder in Parijs showde, liet zich met haar collectie inspireren door Vlisco-stoffen. “Ik wilde mijn eigen signatuur geven aan de Vlisco-prints,” aldus de ontwerpster.

Liselore Frowijn werkte voor deze collectie samen met Vlisco, het Nederlandse textielbedrijf uit Helmond dat sinds 1846 stoffen maakt voor vooral de West-Afrikaanse markt. Vreemd is de samenwerking met Vlisco niet; al sinds haar afstuderen werkt Frowijn samen met het bedrijf. Zo ontwierp ze prints voor Vlisco in het Creative Lab. “Het is een heel dynamisch bedrijf, vooral de textielfabriek in Helmond is heel gaaf. Sommige mensen werken al 20 jaar bij Vlisco. Het is een fantastisch bedrijf met tekenaars van over de hele wereld,” vertelt de ontwerpster enthousiast. “Ik heb alle vrijheid gekregen om in de archieven te duiken. Het leuke is dat elke stof een eigen verhaal heeft, en in Afrika krijgt zo’n stof weer een eigen leven.”

Liselore Frowijn werkt samen met Vlisco en Royal FloraHolland

De collectie, die ‘Afropolitain’ heet, vertelde het verhaal van ‘traditie en vooruitgang, identiteit en de kracht van de Afrikaanse vrouw’. Als muze kiest Frowijn voor een vrouw uit de Igbo-stam, gevestigd in Zuidoost Nigeria. “De eeuwenoude tradities weet de Igbo-vrouw in haar moderne leven in te passen zonder verlies van identiteit,” stelt de ontwerpster. Voor deze collecties liet Liselore Frowijn zich inspireren door de jaarlijkse women gatherings van de Igbo-vrouwen, waarbij ze maatschappelijke vraagstukken bespreken. Tijdens de bijeenkomst dragen ze allemaal een om de heup gewikkelde rok van één en dezelfde stof, vaak van Vlisco. De kleuren zijn symbolisch voor Igbo: indigo (aards), geel (heilig) en rood (mens). De gelijkheid van de vrouwen wordt benadrukt door de witte bovenkleding die alle vrouwen dragen; een top, shirt of blouse. “Het is een uitdaging om met specifieke kleuren te spelen. Ik wilde het juist op een frisse manier doen; wit en sportief,” zegt ze.

Frowijn vertaalde met haar collectie de Igbo-stijl -in Vlisco-stoffen- naar een eigentijds silhouet. “De katoenen stoffen van Vlisco ogen vaak stijf en worden geassocieerd met Afrika, en ik wilde daar mijn eigen signatuur aan geven. Ik heb er gelaagdheid in aangebracht, en veel stofbewerking gedaan. Het is een mix van luxe en sportelementen; een rijke collectie geworden met veel volume,” licht ze toe. Het resultaat zijn slanke rechte silhouetten, met hier en daar draperingen, geknoopte stof en juist gewikkelde stof. De rokjes, die de hoofdrol krijgen in deze collectie, worden gecombineerd met T-shirtachtige tops, lange trenchcoats en rijk bewerkte bomberjacks. De stofkeuze is luxe: van rijk geborduurde stoffen uit India, handbeschilderde zijde en geweven jacquards, die onder meer werden ontwikkeld in Italië en het Textielmuseum in Tilburg.

Liselore Frowijn: “Show is een bundeling van krachten”

Hoewel de bijzondere stoffen en samenwerkingen voor de collectie de hoofdrol spelen, gaat de aandacht tijdens de catwalkshow vooral uit naar de bijzondere aankleding. “Het wordt een botanische jungle vol bloemen en planten; en er komen zes grote gelaste bomen,” zei Frowijn voorafgaand aan de show. Op de catwalk zijn zes boomachtige stellages van metaal geplaatst, die volhangen met de meest uiteenlopende bloemen en planten, van lelies, vleesetende planten en andere exotische flora. Het is dan ook niet gek dat bijna iedere bezoeker zijn ogen uitkijkt en alles probeert vast te leggen op zijn mobieltje. Ook na de show, tijdens het lineair tableau vivant, blijven de bezoekers nog lang hangen om de modellen te fotograferen of om zelf te poseren voor de bloemenpracht.

Voor de styling werkte ze samen Royal FloraHolland, en in het bijzonder Sarah Dikker, die in 2014 het televisie programma ‘Hollands Beste Bloemstylist’ won. Frowijn: “Het is een unieke samenwerking die ik heel graag wilde aangaan. Bij Royal FloralHolland is er heel veel mogelijk. Zeker met Sarah, zij is echt goed. Ze weet precies wanneer welke bloemen verwelken.” Ook de modellen zijn voorzien van het nodige bloemwerk in het haar. “Voor de haarstyling haalt ze de bloemen zelfs uit elkaar,” vertelt de ontwerpster enthousiast. “Bij bloemen denk je vaak aan lief en romantisch. Ik wilde juist een tegenhanger bieden en de bloemen op een andere manier verwerken. Ook ‘misgroeiingen’; die zijn juist interessant.”

In maart showde de ontwerpster nog in Parijs. Waarom dan toch weer terug naar Amsterdam? “Ik wilde graag aan Nederland laten zien wat ik kan. Ik kon op een hele fijne manier samenwerken met Iris (Ruisch, de creatief directeur van Fashionweek, red.). De show in Amsterdam was een mooie bundeling van krachten: Royal FloraHolland, Vlisco, Fashionweek en ik,” zegt Liselore Frowijn. “De focus is om te groeien, en de pijlen zijn nog steeds internationaal gericht. Deze presentatie geldt als mijn resort collectie 2017 die ik graag wilde laten zien in Amsterdam." Lang blijft ze echter niet. "In maart heb ik geproefd van Parijs en daar gaan we in oktober uitpakken met de lente-/zomercollectie 2017.”

Beeld: Peter Stigter

amsterdamfashionweek
Liselore Frowijn
MBFWA