Levi’s maakt waterbesparende technieken openbaar

In het kader van World Water Day, dat vorige week plaatsvond, heeft denimproducent Levi’s zijn waterbesparende technieken beschikbaar gesteld voor andere retailers. Het bedrijf wil hen hiermee stimuleren om minder water te gebruiken tijdens het productieproces van kleding.

Vijf jaar geleden introduceerde Levi’s de waterbesparende ‘Waterless’-technieken, waarmee het bedrijf 96 procent water bespaart in de afwerkingsfase van het productieproces. Naar eigen zeggen heeft de jeansproducent hiermee inmiddels 1 miljard liter water bespaard. De 21 verschillende waterbesparende technieken, waaronder nieuwe was- en afwerkingsmethoden, zijn nu vrijgegeven voor alle kledingproducenten wereldwijd.

”We hopen dat onze collega’s meenemen wat wij hebben geleerd en dat verder gaan toepassen,” zegt Michael Kobori, vice president sustainability bij Levi’s, in een verklaring. “Zo kunnen we als industrie samenwerken om tegen 2020 vijftig miljard liter water te besparen.”

Om dit te kunnen realiseren, heeft Levi’s in aanvulling op het delen van de ‘Waterless’-technieken een aantal andere doelstellingen bekendgemaakt. Zo wil de kledingproducent 80 procent van al zijn artikelen met de waterbesparende technieken ontwikkelen. Ook heeft het bedrijf aangekondigd vóór 2020 alle medewerkers te trainen in het gebruik van water. Met dit ‘WET’-project (Water Education Training) moeten zij zich bewust worden van de sociale en ecologische impact van kleding.

Foto: Levi Strauss

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN