Leidt een recessiedreiging tot een meer minimalistische aanpak van ontwerpers?
bezig met laden...
New York - Het maximalisme wordt nu al bijna tien jaar bewonderd. In 2010, toen de wereld zich begon te herstellen van de heftigste economische crisis sinds de grote recessie, keerden modeontwerpers terug naar een maximalistische esthetiek. Verfraaiingen, felle kleuren, prints en het idee van rijkdom werden opnieuw gevierd. En toen kwam Alessandro Michele bij Gucci, en voilá, het maximalisme was weer razend populair. Hoewel merken zoals Gucci de maximalistische richting in stand houden, toonde de afgelopen modemaand echter een sterke neiging naar het minimalisme.
De trend werd voor het eerst opgemerkt tijdens de Europese mannenmodeweken afgelopen januari. Ontwerpers kozen voor een donkerdere, meer gedempte toon voor hun kledingstukken. Ontwerpers als Alyx en Ermenegildo Zegna legden de nadruk op neutrale kleuren en hun collecties waren ingetogener dan in voorgaande seizoenen.
Natuurlijk zijn trends een kwestie van komen en gaan. Maar op het hoogtepunt van de economische crisis tussen 2007 en 2008, domineerden de kleuren zwart, wit, grijs en navy de catwalks meer dan ooit tevoren. Enkele economen, die werden ondervraagd door de Wall Street Journal, voorspelden dat de economische expansie zou eindigen in 2020. Dat zou betekenen dat er in de komende twee jaar een recessie staat te gebeuren.
Wegens economische onzekerheid hanteren ontwerpers een meer minimalistische aanpak
Hoewel de werkloosheid momenteel 3,8 procent bedraagt en de Dow Jones Industrial Index ruim 26.000 punten telt, zou de economische welvaart van de Verenigde Staten snel tot stilstand kunnen komen. Denk aan kwesties als de aanhoudende handelsoorlog met China, de recente shutdown van de overheid en Donald Trump die dreigt de Mexicaanse grens te sluiten, wat een verlies van honderden miljoenen dollars voor de VS zou betekenen.
Fysieke winkels verkeren in moeilijkheden. Zo zijn Victoria’s Secret en Abercrombie & Fitch dit jaar van plan om tientallen vestigingen te sluiten. Warenhuizen presteren ook niet meer zoals ze ooit deden, omdat consumenten hun aankopen vaker online doen. Dit heeft ertoe geleid dat ontwerpers voorzichtiger zijn met hun benadering van trends, aangezien kopers op zoek zijn naar items die eenvoudig kunnen worden verkocht.
Na de recessie van 2008 vulden de catwalks zich met felle kleuren, gewaagde prints en details. Mode kon eindelijk weer een statement maken, nadat designers jarenlang terughoudend waren en slechts toegankelijke en ingetogen collecties creërden die makkelijk verkocht konden worden. Logomania kwam uiteindelijk ook volledig terug.
Het pronken met je rijkdom was niet langer taboe, waardoor merken als Balenciaga, Fendi en Gucci begonnen met het verfraaien en zichtbaarder maken van hun logo’s op kledingstukken en accessoires. Het was prima om te laten zien welk merk je droeg en waar je je kleding kocht, iets wat uit de gratie was gevallen toen steeds meer Amerikanen hun baan verloren. Met een opnieuw florerende banen- en aandelenmarkt was mode terug: groter en luxueuzer dan ooit.
Na het aantreden van Donald Trump grepen ontwerpers hun kans om een meer maximalistische aanpak te hanteren om weerstand te bieden tegen de donkerdere, negatievere tijden waarin de wereld zich bevond. Doordat Trump werkt aan het inperken van immigratie, iets waar veel sectoren van de Amerikaanse economie van afhankelijk zijn, zijn economen voorzichtig met het voorspellen van economische groei. Consumentenbestedingen nemen af in tijden van economische instabiliteit en waar het einddoel van mode is om kleding te verkopen, zijn ontwerpers kledingstukken voorzichtiger gaan benaderen.
Ja, er zijn nog steeds vooraanstaande maximalistische merken zoals Gucci en Balenciaga, maar enkele van de sneller groeiende merken, voornamelijk herenmodemerken, hebben een meer minimalistisch DNA. AMI en Amiri van Alexandre Mattiussi zijn twee merken die gebruikmaken van neutrale kleuren, en die aan populariteit winnen. Amiri's meest recente herfst/winter-catwalkshow was praktisch een eerbetoon aan zwart. Hier in New York City presenteerden mannenmodeontwerpers als David Hart, die eerder bekend waren om hun kleurgebruik, afgelopen februari collecties in een neutraal kleurenpalet.
Alle trends komen en gaan, en ook aan de ontwikkeling van maximalistische mode moet uiteindelijk een einde komen. Het is echter niet alleen een kwestie van toeval dat ontwerpers, met name in New York en Groot-Brittannië, juist nu kiezen voor een minimalistische aanpak. Het beleid van Trump en het voortdurend falen van premier Theresa May wat betreft de Brexit, kunnen beide locaties in een neerwaartse spiraal raken.
The Guardian schreef afgelopen maart dat de retailmarkt van Groot-Brittannië leed onder de onzekerheid omtrent de Brexit. Ondanks stijgende huishoudensinkomens en een afnemende inflatie zijn consumenten terughoudend in het doen van grote aankopen, uit angst dat hun land na een uittrede uit de EU in economische beroering zou kunnen raken. The Guardian meldde dat het aantal verkopen met 0,4 procent is gedaald in de drie maanden tot en met februari.
In de Verenigde Staten worden alsmaar winkels gesloten en aangezien de detailhandel één van de grootste sectoren van het land is, krijgen werknemers die afhankelijk zijn van bedrijven als Sears te maken met stijging van de werkloosheidscijfers. Hoewel de Amerikaanse economie en andere sectoren juist meer werkgelegenheid genereren, zal de grootste sector op lange termijn de gevolgen ervaren.
Het is alsof de catwalks zich schrap zetten en op een veilig niveau willen blijven. De komende modemaanden zullen in het teken staan van een terugkeer van sportieve en minimalistische stijlen. De politieke instabiliteit van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië heeft de potentie om de modeindustrie op zijn kop te zetten, en dat proces wordt nauwlettend in de gaten gehouden door onder andere ontwerpers en CEO’s.
Van onze Amerikaanse correspondent. Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited COM. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Foto 1: Agentry PR, foto 2: Balenciaga.com, foto 3: courtesy of KCD Worldwide