Lacoste sluit joint venture met Pentland Group

In een poging de omzet in de schoendivisie te stuwen, is Lacoste een joint venture aangegaan met licentiehouder de Pentland Group. De samenwerking is onderdeel van een plan om de verschillende licentiehouders van Lacoste en hun activiteiten beter in het bedrijf te integreren. Het nieuws maakte Lacoste zelf bekend middels een persbericht.

Naast de Pentland Group werkt Lacoste samen met Coty voor parfum, Movado Group voor horloges en Marchon voor brillenmode. De nieuwe venture zal gerund worden vanuit Pentland’s hoofdkantoor in Londen. Pentland krijgt de leiding over het productie-en distributieproces in Groot-Brittanië, zodat Lacoste zich kan concentreren op andere afzetmarkten. In een statement laat Thierry Guibert, president van de Lacoste Group, weten dat de samenwerking volledig in lijn ligt met ‘het strategische plan met als doel de coördinatie van alle productcategorieën te optimaliseren en Lacoste wereldwijd sterker te maken.’

Guibert, die sinds twee jaar aan het roer staat van het Franse tennismerk, heeft samen met creatief directeur Felipe Oliviera Baptista gezorgd voor een koerswijziging. Lacoste is zich meer gaan concentreren op uitbreiding van het klantenbestand met meer toegankelijke collecties, wat geresulteerd heeft in een omzetstijging. Het merk wist in 2016 een omzet te noteren van 2,5 miljard euro.

Ook Pentland Group, dat sinds 1991 met Lacoste samenwerkt en actief is in 190 landen, haalde afgelopen jaar een omzet van zo’n 3 miljard dollar (2.5 miljard euro). Pentland Group heeft naast Lacoste ook merken als Speedo, Ellese en Kangaroos in het portfolio. Daarnaast heeft het een meerderheidsbelang in JD Sports Fashion Limited, met meer dan 800 verkooplocaties door heel Europa.

Beeld: Lacoste