• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • KHRKTR: ‘Het aanbod was nog niet te vinden bij één merk’

KHRKTR: ‘Het aanbod was nog niet te vinden bij één merk’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Casual, maar toch formeel. Het nieuwe mannenmodemerk KHRKTR (Kharakter) bevindt zich qua segment tussen retailers als Oger en Scotch & Soda in. Daarmee bieden oprichters Stefan Compeer en Melvin Spaargaren een oplossing voor de werkende man die zijn pak tegenwoordig liever links laat liggen. Die kan nu, zo stellen Compeer en Spaargaren, nergens terecht voor een complete, niet te formele werkoutfit. FashionUnited sprak de mannen over hun nieuwe label.

Wat is KHRKTR precies?

Spaargaren: “KHRKTR is een casual tailored mannenmodemerk dat vijf dagen in de week, from breakfast to bar, de werkende man faciliteert.”

Voor wat voor mannen is KHRKTR?

Compeer: “We vullen met KHRKTR eigenlijk de werkweek van de werkende man in. Dat betekent dat op maandag meer formele kleding wordt gedragen in verband met meetings en afspraken. Dinsdag staat voor zelfverzekerdheid en naar buiten gaan. Woensdag is de nieuwe vrijdag, dus goed voor een polo en een jasje. Donderdag staat voor reizen en comfort en op vrijdag kun je gerust je jasje thuis laten, terwijl je toch zakelijk gekleed bent.”

“Verder zijn we er voor de man die kwaliteit en beschikbaarheid voor een eerlijke prijs eist. We geloven dat mannen moeten investeren in kleding en kwaliteit, maar we hebben ook oog voor kosten voor het gezins- en sociale leven. Niet alle kosten moeten naar kleding gaan. We zitten daarom in de midden- en middenhoge prijsklasse. We hebben shirts voor 79 euro, truien voor 99 euro en jassen in de range van 299 tot 349 euro.”

Waarom hebben jullie het merk opgericht?

Spaargaren: “Het idee is geboren uit frustratie. We hebben onderzoek gedaan naar wat werkende mannen het liefst dragen en daaruit bleek dat 97 procent niet meer in pak naar het werk gaat. Wat ze wel dragen is vaak een overhemd met een jasje of een spijkerbroek. Mijn frustratie was eigenlijk dat geen winkel die totale outfit biedt. Ik kom zelf uit Amsterdam en voor bepaalde kledingstukken moet ik naar verschillende winkels. Als je kijkt naar positionering heb je dan aan de ene kant formeel, dus pakken. Aan de andere kant heb je casual, de Scotch & Soda’s van deze wereld. En daar tussenin, wat wij casual tailoring noemen, zit niet zoveel.”

Hebben jullie zelf een achtergrond in de modebranche?

Spaargaren: “Ik ben in 1997 begonnen bij schoenenretailer Dr. Adams en werkte daarna onder andere bij Tommy Hilfiger, Michael Kors, Harrods en McGregor. Bij die laatste hebben Stefan en ik elkaar ontmoet.”

Compeer: “Ik ben bij O’Neill begonnen en ging vanuit daar eerst naar McGregor en daarna naar Van Gils. Daar was ik verantwoordelijk voor product management, design en een stukje marketing. Daarna was ik verantwoordelijk voor de winkels van Suitsupply in New York en nu werk ik voor mezelf als freelancer.”

Waar bestaat de eerste collectie van KHRKTR uit?

Compeer: “We gaan een mix maken tussen formele en casual items. Zo hebben we een formele broek en een meer geklede jeans. Ook hebben we formele en casual overhemden, die zonder das worden gedragen. Verder hebben we niet te zware knitwear, comfortabele colberts en twee regenjassen voor het hele jaar. We hebben absoluut geen pakken en dassen, omdat we dat niet als groeiende zien. Voor nu hebben we ook geen schoenen en accessoires, met uitzondering van een pochet. Het gaat nu namelijk vooral om de kern van het silhouet van de man.”

Waarin onderscheidt KHRKTR zich van andere mannenmodemerken?

Compeer: “Wat we tot nu toe zien, is dat iedereen zoiets heeft van ‘eindelijk’. We zitten met mannenmode in een stabiele omgeving waar weinig om te doen was. Vanuit de wholesale kant hoorden we dat er behoefte was aan iets nieuws en omdat we met KHRKTR tussen formeel en casual in zitten, was het nog niet te vinden bij één merk. We verwachten daarom een goed eerste seizoen.”

Hoe hebben jullie het merk gerealiseerd?

Spaargaren: “Dat is een ontzettend leuk proces geweest. Stefan en ik kwamen elkaar acht jaar geleden tegen. Hij produceerde collecties en ik hield me bezig met distribueren en vermarkten. Toen ontstond het idee van een samenwerking al en eind 2015, toen we zagen dat de markt op ons vlak nog steeds hetzelfde was, wilden we het echt gaan proberen. In 2016 hebben we een businessplan ontwikkeld op basis van onderzoeken en gesprekken met retailers en in maart van dit jaar hebben we alles ondertekend. Sindsdien zijn we bezig met productontwikkeling en voorbereidingen.”

Transparantie is één van jullie kernwaarden.

Spaargaren: “We ontwikkelen en produceren zelf onze producten. Het online kanaal is een mooi middel om te laten zien waar die producten vandaan komen. Informatie over de herkomst ervan publiceren we via vlogs en op onze website en social media-kanalen, zodat de consument wordt meegenomen op de reis. Twintig jaar geleden was dit nog niet heel relevant, maar nu willen consumenten juist alles weten.”

En duurzaamheid?

Compeer: “Ook absoluut. Ik heb veel ervaring in productontwikkeling en we kunnen zelf alle stoffen en fabrieken selecteren. Verder gaan we één procent van onze winst aan een goed doel schenken. We willen daar geen marketingtool van maken, maar het is meer vanuit onze kernwaarden. We zijn de markt nog aan het onderzoeken, want er zijn zoveel goede doelen en we willen ze allemaal wel helpen. Nu kijken we lokaal in Nederland en België of in één van de productielanden. Dat zijn Vietnam, Indonesië en Italië.”

Waar hebben jullie de inspiratie voor de eerste collectie vandaan gehaald?

Compeer: “We ontwerpen alles zelf en ik kies alle stoffen en details uit. We zijn begonnen met tekenen vanuit het idee wat de werkende man vijf dagen per week nodig heeft. Dat is ten eerste gebaseerd op comfort en gemak.”

Hoe heeft zich dat vertaald?

Compeer: “Uiteindelijk hebben we voor de eerste collectie gekozen voor een select kleurenpalet, dus verschillende grijstinten en sierende kleuren als groen en aqua. Verder is het belangrijk om er gekleed uit te zien. Daarom hebben we geen gebruikgemaakt van grote logo’s, zodat alles makkelijk te combineren is onder jasjes of op verschillende broeken. Het casual tailored karakter in combinatie met het stoerdere kleurenpalet past bij de werkende man. De man is refined aan de binnenkant, maar heeft ook een rauw randje aan de buitenkant. Daar is de naam van het merk ook op gebaseerd.”

KHRKTR wordt komende juli op de Modefabriek gelanceerd. Waar is het merk daarna verkrijgbaar?

Compeer: “Onze strategie is om de collecties bij multibrand winkels en via een eigen online kanaal te verkopen. Wel met een omnichannel aanpak, met wholesalepartners die het totaalpakket kunnen dragen en dus niet alleen overhemden of broeken. Fysiek contact is belangrijk, maar het is geen geheim dat de klant naar online verschuift. Voor nu staan er nog geen fysieke winkels op de planning.”

Waar staat KHRKTR over vijf jaar?

Compeer: “We zijn behoorlijk ambitieus. Over vijf jaar verkopen we de collecties denk ik op Europees niveau in acht tot tien verschillende landen. We beschikken dan over een succesvol online kanaal en wellicht een flagshipstore in één of meerdere hoofdstedelijke gebieden. Maar het openen van eigen winkels doen we alleen als het merk is geslaagd in de eerste twee jaar.”

Compeer en Spaargaren lanceren KHRKTR tijdens de komende editie van de Modefabriek in Amsterdam. De eerste collectie moet begin volgend jaar in de winkels liggen.

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan de internationale Mannenmodeweken. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

Beeld: KHRKTR

KHRKTR
MANNENMODE