Kan mode-ontwerper Jean-Charles de Castelbajac Benetton nieuw leven inblazen?

Parijs - Het Italiaanse modemerk Benetton kondigde begin deze week aan Jean-Charles de Castelbajac te hebben benoemd tot nieuwe artistieke leider van de heren- en de damescollecties van het merk. De ervaren modeontwerper - die naam maakte met zijn gedurfde en kleurrijke artistieke kledingcollecties - hoopt het merk nieuw leven in te blazen.

Benetton: Mode voor iedereen

Castelbajac de man die paus Johannes Paulus II (1997) en Lady Gaga heeft gekleed en door de jaren heen voor modemerken zoals Max Mara, Ellesse en Courrèges ontwierp, heeft zich bewezen in de mode-industrie. De ontwerper staat bekend om de introductie van ‘anti-fashion’, zijn sterke kleurgebruik en het gebruik van pop-iconen in zijn collecties. Maar kan hij Benetton ook redden?

#Happyculture

De eeuwige optimist die hij is, denkt van wel. "United Colors of Benetton, voorzag de wereld van kleurrijke, betaalbare en universele mode, versterkt door de krachtige beelden van Oliviero Toscani. United Colors of Benetton en ik hebben altijd een vergelijkbare kijk op mode gehad, gekenmerkt door de passie voor gebreide kleding en de liefde voor pop- en regenboogkleuren”, verklaart Castelbajac in een persbericht. "Dankzij sociale netwerken is mode tegenwoordig voor iedereen zichtbaar, maar het blijft slechts voor een paar mensen betaalbaar. Samen met United Colors of Benetton ga ik de garderobe van morgen proberen te creëren en schoonheid en stijl aanbieden voor het dagelijkse leven met prijzen die iedereen zich kan veroorloven.”

Een nieuw hoofdstuk voor Benetton

Benetton werd in de vroege jaren zestig door Luciano Benetton opgericht en groeide al snel uit tot een imperium. Het begon allemaal met zus Giuliana die een trui breidde voor haar broer. Van daaruit begonnen ze hun handgemaakte kleding van deur tot deur te verkopen voordat ze hun eerste winkel in 1963 openden. In 1966 openden ze hun eerste fabriek en de eerste United Colors-winkel werd in 1969 in Parijs geopend.

De familie bleef een lange tijd het hart van het merk; Luciano nam de marketing op zich, Giuliana de collecties en de twee andere broers, Gilberto en Carlo, zorgden voor de financiering en productie. In de jaren tachtig kocht Benetton modemerk Sisley (1981), ontwikkelde het een lijn voor kinderen en een reeks horloges (1988) en creëerde Benetton hun eerste parfum voor vrouwen.

Het succes van de beginjaren van Benetton is niet meer. In 2017 rapporteerde het merk een verlies 180 miljoen euro, het grootste verlies in zijn geschiedenis. Met de komst van Jean-Charles de Castelbajac keerde Luciano Benetton (82 jaar) terug aan het roer van het bedrijf, nadat hij die positie in 2012 overliet aan zijn zoon Alessandro.

In een poging het eens zo succesvolle bedrijf nieuw leven in te blazen, vertrouwde Luciano Benetton het imago van het merk toe aan fotograaf Oliviero Toscani, die tussen 1982 en 2000 de vernieuwende campagnes van het modemerk schoot. Of het hem samen met Jean-Charles de Castelbajac (nu 69 jaar) lukt om het modemerk weer op de kaart te zetten, zal blijken. De eerste collecties van Castelbajac liggen in 2019 in de winkels.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited FR en FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels door Marjolein Stormezand.

Beeld: Jean-Charles de Castelbajac via Benetton.