Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

Nu de mannenmodeweek in Parijs gisteren ten einde is gelopen, is het een goed moment om te kijken wat we tijdens de volle en af en toe emotionele zesdaagse hebben geleerd:

Mannen hoeven geen mannen te zijn

Jongens: de druk is eraf. Kleed je zoals je als kind deed toen je je moeder’s kledingkast aan het plunderen was. Dat lijkt de belangrijkste boodschap te zijn van een modeweek waarin genderlijnen vager zijn dan ooit.

We zagen al eens mannen in jurken op de Parijse catwalk, maar nooit eerder was de mannelijke kledingkast zo gefeminiseerd. ‘Girls and Boys’ van Blur had een week lang de soundtrack kunnen zijn, waar unisex betekende dat mannen al het goede leenden van de meisjes om eens iets anders te dragen dan pakken, overhemden en broeken.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

Margiela’s John Galliano zei dat het tijd was om mannen te ‘bevrijden’ uit hun kleermakerszitjes. Voor hem betekende dat zijde en satijn, het aandurven om shirtless te gaan onder een colbert en het dragen van kleding met bias vormen - daarmee maakt hij kleding voor vrouwen al jarenlang vloeiend en sensueel.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

“Sekse doet er niet meer toe - het is 2018,” zei Kim Jones tegen AFP voor zijn debuut bij Dior Homme, waarvoor hij een transparant organza en een tule shirt voorzien van kleine witte geborduurde veren ontwierp.

Bloemen en toile de jouy kwamen voor in een groot aantal items, “maar het blijft mannenmode”, hield Jones vol.

Loewe gebruikte humor om de wedergeboorte van mannenmode te presenteren en opende zijn show met een naakte jongeman die op een stoel zit en met een trompet speelt.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

De kracht van roze

Zoals te verwachten was roze - ooit de ‘jongenskleur’ voordat het werd verdrongen door blauw in de jaren ‘40 - sterk aanwezig. Van Dior’s lichtroze double breasted blazers en trenchcoats tot Thom Browne’s bubblegumroze jassen en de oude roos van het tijdloze Hermes: de kleur verspreidde haar poeder overal.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

Vuitton’s Jones zei dat het tijd is om de wantrouwende vooroordelen uit de wereld te helpen. “In LA dragen kinderen altijd roze. Daar is het niet meer ‘Oh, het is roze, dat draag ik niet meer’,” voegde hij eraan toe.

Puristisch, ingetogen Valentino gebruikte het voor zijn logo, terwijl Raf Simons zijn unisex New Romantic glamour vierde met fuchsia satijnen jassen en sjaals.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

Zelfs rappers kunnen huilen

’Getuige van zwarte geschiedenis’, schreef Rihanna aan haar 63,5 miljoen Instagram-volgers na het zien van Virgil Abloh’s debuut bij Louis Vuitton op donderdag, een zwarte man aan het hoofd van ‘s werelds grootste luxemerk. ‘Trots op jou’, schreef ze bij de foto waarop ze samen knuffelend staan.

Maar ze had evengoed iets kunnen zeggen over de lange omhelzing en de tranen die Abloh en zijn vriend en mentor Kanye West lieten na de show in Palais Royal.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

Hun psychodrama definieerde de modeweek op social media meer dan dat de kleding zelf deed.

De rapper heeft altijd willen ontwerpen voor een groot modehuis in Parijs, maar het was Abloh die hem voor was. De aanblik van hun emotionele - en openbare - moment deed veel onderlippen trillen. Het bracht Kanye West’s vrouw Kim Kardashian ook terug naar Parijs, naar verluidt voor het eerst sinds ze er in 2016 werd beroofd.

Jongens kunnen meisjes zijn: Wat we van de Parijse modeweek hebben geleerd

De straat wordt een boulevard

De kracht van de Parijse modeweek werd ooit bepaald aan de hand van het aantal Hollywood-sterren dat op de eerste rij zat. Maar nu streetwear de kern van de meeste collecties is, zijn het rappers die de kracht bepalen.

Naast Kanye West - die zijn eigen Yeezy-kledinglijn en Adidas-sneakers heeft - werden Kid Cudi, Playboi Carti en Steve Lacy gespot bij de shows. ASAP Rocky was overal aanwezig bij Dior, Vuitton, Raf Simons en Rick Owens, wiens show rapper Tommy Cash aantrok.

Zijn soundtrack was een instrumentale versie van zijn hit ‘Pussy Money Weed’ en Cash liep als model over de catwalk in één van Owens’ belangrijkste looks (AFP).

Foto 1: SS19 Dior Homme & SS19 Louis Vuitton, Catwalkpictures

Foto 2: SS19 Maison Margiela, Catwalkpictures

Foto’s 3 & 4: SS19 Dior Homme, Catwalkpictures

Foto 5: SS19 Thom Brown, Catwalkpictures

Foto 6: SS19 Paul Smith, Catwalkpictures

Foto’s 7 & 8: SS19 Louis Vuitton, Catwalkpictures

Dit artikel verscheen maandag 25 juni op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN