(advertentie)
(advertentie)
John Lewis schrapt sekseaanduiding in kinderkleding

De Britse warenhuisketen John Lewis, die vorig jaar voor het eerst de Europese markt betrad, schrapt de benaming ‘jongens’ en ‘meisjes’ op de kinderkleding. De keten wil naar eigen zeggen voorkomen dat kinderen in hokjes worden geplaatst en voorziet kledingstukken daarom voortaan van het label ‘Girls & Boys’, melden diverse media.

John Lewis wil “geen genderstereotypes versterken, maar klanten integendeel een grotere keuze en variëteit bieden, zodat ouder en kind vrij zelf kunnen kiezen wat ze dragen”, stelt Caroline Bettis, hoofd kindermode bij het warenhuis.

In aanvulling op de beslissing heeft John Lewis tevens een genderneutrale kinderkledinglijn gelanceerd, bestaande uit broeken, truien en jurken met opdrukken van dinosaurussen en raketten.

Verdeelde reacties over het nieuws bleven niet uit. Waar sommigen het ‘een stap in de goede richting’ noemen, stellen anderen dat John Lewis op deze manier een ‘probleem creëert dat er niet is’. Het warenhuis is in ieder geval niet de eerste die een stap zet op het gebied van unisex kleding. Zo maakte Tommy Hilfiger onlangs een genderneutrale collectie met Vetements en lanceert de mede-oprichter van Agent Provocateur deze maand een unisex modelabel.

Beeld: John Lewis Facebook