Jean-Jacques Picart: “Het wordt de hoogste tijd om anders over mode te gaan denken en ernaar te handelen”

Jean-Jacques Picart heeft 45 jaar ervaring als consultant van jonge creatievelingen, modeondernemingen en luxe modehuizen en is gespecialiseerd in creatie, communicatie, ontwikkeling en imago. Hij lanceerde Christian Lacroix en Hedi Slimane en steunde Riccardo Tisci toen deze in aanmerking kwam voor de functie van creatief directeur van Givenchy. FashionUnited sprak met hem over de recente modetrends.

Het vertrek van Raf Simons en Alber Elbaz zijn groot nieuws in de modewereld. Wat vindt u van hun besluit? Is de functie van Artistiek Directeur te ingewikkeld geworden, of worden de beperkingen en strategieën die de luxeconcerns hen opleggen hen te veel, of kunnen we zelfs spreken van het einde van een tijdperk of systeem?

Ik geloof helaas dat het afscheid van deze twee ontwerpers een belangrijk signaal afgeeft, ook al zijn de redenen ervoor waarschijnlijk compleet verschillend. En laten we daarbij het vertrek van Alexander Wang bij Balenciaga slechts een maand geleden niet vergeten. Het is duidelijk dat de tijden zwaar zijn en dat de druk van het huidige modesysteem veel vergt van artistieke directeurs en hun teams, gezien het hoge werktempo en de emotionele investering die zij moeten doen. Met het moordende tempo waarin collecties, beperkte edities, boetiek openingen, diverse promotionele activiteiten, enz. elkaar opvolgen, maken artistieke directeuren zorgen om het negatieve effect daarvan op de kwaliteit van hun privélevens.

Tegelijkertijd concentreert de modewereld zich op onze mobiele- en laptop schermen en verwacht de hele wereld dat de merken per direct aan hun wensen voldoen, zonder dat Parijs, New York, Shanghai en Londen achterlopen. Hoewel we het hier over mode hebben, geldt hetzelfde voor film en muziek. Ondertussen ontstaat door de crisis die we doormaken (financieel, economisch, commercieel en sociaal) een competitieve en zorgelijke sfeer. Het recept voor succes van weleer geldt vandaag de dag niet meer. We zitten blijkbaar tussen twee periodes in: de eerste, die zo’n vijftien jaar geleden werd gecreëerd, waarin we proberen louter te overleven, en de tweede, die nog in de ontwikkelingsfase zit en waarvan de kaders nog niet bekend zijn. Het is van groot belang geworden om anders over mode te gaan denken en ernaar te handelen.

Het manifesto van Li Edelkoort, “Anti-Fashion” genaamd, heeft extra weerklank gekregen na deze vertrekken. Wat vindt u van het idee dat ‘het huidige modesysteem compleet achterhaald’ is? Bent u het daarmee eens?

Ik ben het absoluut eens met wat Li Edelkoort zegt, maar ben daarin misschien wat genuanceerder. In mode veranderen de dingen niet van de ene dag op de andere. Nieuwe trends verschijnen na verloop van tijd en vervangen niet direct de oude trends. Tegenwoordig is het net zo belangrijk om de koopdaad op te wekken als het schuldgevoel dat daarmee gepaard gaat de kop in te drukken. De magische formule is: duidelijke identiteit + verleidelijke vernieuwing + duurzaam gebruik + redelijke prijs! Samen met verhoogde creativiteit, wat zeer geliefd was, is het vandaag gehandhaafde creativiteit die het goed doet. Passie en verstand reguleren het tempo van mode.

Wat vindt u van het besluit van Balenciaga om te kiezen voor de minder bekende ontwerpers onder de modegrootheden? Zou dit het begin van een nieuwe trend kunnen zijn?

Er is een trend waarbij de voorkeur wordt gegeven aan onbewezen jong talent, omdat zij de vernieuwers van een nieuw tijdperk zullen zijn. Maar het is allemaal een kwestie van financiële inzet: hoe machtiger het merk en hoe forser de winst, des te groter het risico om daarmee op het verkeerde spoor te worden gezet, waarbij de consequenties veel zwaarder zullen wegen…

Tenslotte, hoe is uw baan veranderd? Is het mogelijk de modenamen op dezelfde manier te adviseren als in het verleden? Wat zijn de nieuwe uitdagingen?

Ik heb het nooit gezien als het ‘adviseren’ van mijn klanten. Het is eerder dat ik tracht ze te helpen bij het gedachteproces waarbij de beslissingen en acties worden geoptimaliseerd. En ik weet dat er tegenwoordig, meer dan ooit tevoren, geen magisch recept of oplossing is en hoe meer je je onderscheidt door vernieuwing, integriteit en oprechtheid, hoe groter de kans dat het je zult slagen.

Beeld: Jean-Jacques Picart


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN