HSBC: Groei luxemarkt zal in 2019 vertragen

De groei van de internationale luxesector zal van 8 procent in 2018 vertragen naar 6 procent in 2019. Dat voorspelt de internationale bank HSBC. Dit is echter niet per se slecht nieuws. De bank noemt in een rapport genaamd ‘Expecting the unexpected’, dat per email is gedeeld met FashionUnited, als belangrijkste oorzaak van de vertraging dat de sector de afgelopen tijd in een ‘spectaculair scenario’ heeft gewerkt. “Consumenten van alle nationaliteiten hebben positief bijgedragen aan groei, wat niet duurzaam is.”

“We verwachten een duurzame sectorgroei van 6 procent, een percentage waarvan we altijd voorspellen dat het de gemiddelde groeisnelheid in de sector is,” aldus de bank. De recente impuls werd gedreven door Chinese consumenten, van wie het vertrouwen in de economie in 2018 een historisch hoogtepunt bereikte. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat ze zo positief blijven, is HSBC van mening dat macro-economische bezorgdheid over China ‘overdreven’ is. De bank legt uit: “Er lijkt een scheiding te zijn tussen solide luxe-eisen en macro-angsten. Ons verlangen naar luxe blijft gelijk en vertoont geen diepe dalingen”.

LVMH en Kering werden geclassificeerd als ‘high-conviction buys’ voor investeerders, aangezien merken als Gucci en Louis Vuitton zo sterk zijn dat zelfs consumenten die niet frequent luxeproducten kopen, zich tot deze merken wenden als ze op zoek zijn naar luxe. Daarnaast profiteren luxemerken van het grotere vermogen van hun moederbedrijven, waarmee ze kunnen investeren in winkels en e-commerce. Dat leidt ertoe dat ze beter presteren dan labels die op zichzelf staan.

Er zijn echter ook andere veelbelovende namen in de sector en beleggers wordt geadviseerd verder te kijken dan de 'usual suspects’. Capri Holdings Limited, het conglomeraat dat is ontstaan uit de overname van Jimmy Choo en Versace door Michael Kors, zal naar verwachting in 2019 markt winnen, evenals Tapestry, dat Stuart Weitzman en Kate Spade omvat. Op Hugo Boss, Richemont en Moncler kun je ook veilig wedden.

Aan investeerders wordt geadviseerd om weg te blijven bij Salvatore Ferragamo en Tod’s, die terrein verliezen door concurrentie.

HSBC’s advies voor luxebedrijven in 2019

HSBC noemt één belangrijk aspect waarop luxemerken zich kunnen verbeteren: e-commerce. De sector blijft achter op anderen als het gaat om online verkopen, waarvan wordt voorspelt dat het de komende jaren met 1 procent zal groeien. Daarom bevat HSBC’s rapport enkele tips voor luxebedrijven die hun prestaties in het digitale landschap willen verbeteren.

De eerste tip is om selectiever te zijn bij het kiezen van online platforms van derden om mee samen te werken, evenals bij het keuzeproces om onder een retail- of groothandelsmodel te werken. Ten tweede wordt bedrijven geadviseerd om omnichannel mogelijkheden op te bouwen, in plaats van ‘omnichannel’ alleen als een hypewoord te gebruiken. HSBC vindt verder dat merken moeten “beginnen na te denken over de gevolgen” die de uitbreiding van hun online aanwezigheid zal hebben op de fysieke winkels. , “iets waarvan we denken dat weinigen hebben gedaan, wat kan leiden tot winkelsluitingen”. Tenslotte beveelt de bank luxebedrijven aan om meer te investeren in geavanceerde analyses.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Louis Vuitton Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN