• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Het einde van plastic: eco-fashion wordt catwalk realiteit

Het einde van plastic: eco-fashion wordt catwalk realiteit

Door AFP

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

Het heeft misschien even geduurd, maar eco-fashion is niet langer een hippiedroom. Bikerjacks gemaakt van ananas bladeren en leer dat zijn kleur heeft gekregen door olijfextract in plaats van milieuvervuilende chemicaliën, zijn nu binnen handbereik, zeggen experts.

Iedereen, van jonge avant garde ontwerpers tot gerenommeerde namen, doet mee. Sneakers met zolen van gerecyclede plastic flessen zijn al miljoen keer verkocht.

Afgelopen jaar verkocht Adidas een miljoen Parley sneakers - gemaakt van uit de oceaanplastic - en de Duitse sportswear gigant versnelt de productie van een collectie vergelijkbare gerecyclede stijlen.

Op woensdag heeft Yolanda Zobel, de nieuwe ontwerper van het futuristische Franse merk Courrèges, het “ondenkbare” gedaan. Zij kondigde het afscheid aan van space-age vinyl, het handelsmerk van het merk sinds de jaren 60, met de capsulecollectie ‘Fin de Plastique’ (Het einde van plastic). Deze collectie maakt de vinyl voorraad van het modehuis op. Elk item is genummerd; het nummer geeft de vermindering aan van de voorraad. Een dalend aantal dus. De Duitse ontwerper gaat op zoek naar duurzame of gerecyclede alternatieven voor het glanzende materiaal.

”Er komt geen betere wereld als we nu geen actie ondernemen,” verklaart Zobel tegenover AFP. De houding tot eco-mode is “volledig veranderd in de laatste paar jaar,” stelt Marina Coutelan, werkzaam voor Premiere Vision, de gerenommeerde beurs in Parijs waar elk seizoen professionals verzamelen die op zoek zijn naar nieuwe materialen en ideeën.

Millennials aandrijvers verandering

Met de millennials (zij die geboren zijn tussen 1980 en 2000) beginnen nu de dienst uit te maken in de mode industrie.”We zien veel trendy producten van duurzame materialen, omdat zij het volwassen idee hebben dat wij eco-verantwoordelijk moeten zijn,” verklaarde Coutelan aan AFP.

Een voorbeeld zijn de rijzende sterren Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, het Nederlandse duo dat sinds kort aan het creatieve roer bij het modehuis Nina Ricci staat.

“Over duurzame mode werd altijd gepraat,” vertelt de 28-jarige Herrebrugh aan AFP. “Nu is het iets wat kunnen zien.”

Hun eigen modelabel Botter brengt hoeden, sjaals en jacks van gerecyclede plastic tassen en flessen, vaak uit zee - iets wat Botter aan het hart gaat, hij werd op het Caribische eiland Curaçao geboren.

Retailketens uit de top winkelstraten mogen dan misschien geobsedeerd zijn door snelheid, of wegwerpbare mode, luxemerken banen denk nu na hoe ze het anders kunnen doen, aldus Coutelan tegenover AFP.

De Franse luxe conglomeraat Kering, eigenaar van onder andere Gucci, Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen, is volgens haar een van de pioniers in duurzaamheid.

“Het heeft zijn milieuvervuiling een kwart teruggebracht en hoopt dit verder terug te dringen naar 40 procent tegen 2025,” vertelt ze. Maar nog steeds wordt de mode industrie door sommigen de tweede grootste milieuvervuiler ter wereld genoemd.

Tweede grootste milieuvervuiler ter wereld

Kering had tot voor kort 50 procent van de aandelen van Stella McCartney in zijn bezit. Stella McCartney heeft de grenzen verlegd op het gebied van ethische en milieuvriendelijke inspanningen, zo worden bijvoorbeeld leer, bont of veren niet gebruikt.

De Britse modeontwerper gebruikt gerecyclede wol en polyester gemaakt van plastic waterflesjes. Ze heeft de intentie over twee jaar geen ‘virgin’ nylon meer te gebruiken, en voor 2025 nieuwe polyester.

De uitnodigingen voor de Paris Fashion Week show op maandag waren voorzien van de leus ‘Groen is het nieuw zwart’. Daarbij een cartoon waarin ze met Minnie The Minx schittert in een verhaal dat de deugden van geregenereerd kasjmier verheerlijkt.

McCartney zei tegen AFP dat ze sneller wil gaan maar “de technologie die we nodig hebben op dit moment nog niet beschikbaar is in een duurzame en circulaire uitvoering.”

Campagnevoerders tonen dat er verschillende manieren zijn duurzame mode te maken. De jonge Franse ontwerper Marine Serre, die de aandacht heeft getrokken, is een vaak briljante ‘upcycler’ - zo toverde ze oude bedhoezen om tot avondjurken, die dinsdag op de Parijse modeweek werden gepresenteerd.

De Canadese Marie-Eve Lecavalier maakte naam met leren knitwear (breisels) gemaakt van restmateriaal, afgewezen door luxemerken. “Het is veel werk, maar het resultaat is geweldig. In Noord Amerika verspillen mensen zo veel. We moeten een alternatieve manier vinden,” verklaarde ze aan AFP.

Alternatieven voor leer krijgen voet aan de grond. Neem Pinatex, gemaakt van vezels van ananas bladeren. Het is een ‘clean’ alternatief, dat even soepel en sterk is als leer.

Hugo Boss heeft sneakers en Lancel tassen gemaakt van het materiaal, dat op de markt wordt gebracht door het Britse bedrijf Ananas Anam dat werkt met boerencoöperaties in de Filippijnen.

De Duitse groep Wet Green heeft een mogelijke revolutionaire lijn ontwikkeld: Olivenleder. Het is biologisch afbreekbaar leer gelooid met een middel gemaakt van olijfvezels. Het is zelfs veilig om te zeggen “dat je het kan eten’,” grapt woordvoerder Thomas Lamparter.

Volgens Chantal Malingrey van Premiere Vision, is volledig duurzame mode "nog niet de norm. "Maar als we kijken naar het tempo van innovatie, benadrukt ze, is de trend is "onomkeerbaar". (AFP)

Het originele artikel werd op donderdag 26 september gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Esmée Blaazer.

Foto’s: Courrèges, dr (homepage). Catwalkbeelden: Courrèges lente/zomer 2019 credit: Catwalkpictures.com

Adidas
Botter
Courrèges
Duurzaamheid
Duurzame mode
ecologisch mode
eco-mode
LENTE/ZOMER 2019
Lisi Herrebrugh
Paris Fashion Week
PFW
Pinatex
Rushemy Botter
SS19
Vegan
Womenswearcatwalkseason