Gucci: ongefilterde schoonheid

Parijs - De zoektocht naar uiterlijke perfectie is een illusie. Ware schoonheid zit immers van binnen. Daar ga je van glimlachen en dat is nou net de bedoeling. We mogen aannemen dat dit waar is, want Gucci’s creatief directeur Alessandro Michele heeft dit zelf gezegd. Althans, tussen de regels door in de reclamecampagne die afgelopen weekend is gelanceerd ter ere van de eerste lippenstift collectie van het modehuis. In de campagne zijn uiterlijke kenmerken te zien die afwijken van de Heilige Graal die wordt nagejaagd in de zoektocht naar uiterlijke perfectie. Dit type verschijning is niet ongewoon in de modewereld, maar het is daarentegen wel volkomen nieuw in de beautysector, waar voortdurend en veelvuldig gebruik wordt gemaakt van clichés die gebaseerd zijn op volstrekt onwezenlijke gezichten die tot in den treure zijn nabewerkt.

Het doel van deze campagne, dat op Instagram werd gelanceerd, is de opkomst van een trend stimuleren die pleit voor de terugkeer van een naturel uiterlijk. Alessandro Michele heeft alle elementen voor de lancering zelf bedacht en goedgekeurd.

De artistiek directeur van het Italiaanse modehuis zet hiermee alsof het niets is een prestatie neer die Karl Lagerfeld en Hedi Slimane nooit hebben kunnen waarmaken: zowel de modewereld als de beautysector vallen nu onder de heerschappij van één groot huis. Gezegd mag worden dat luxegroep Kering en Marco Bizzarri, president van Gucci, geen ongelijk hadden om al hun pijlen te richten op het binnenhalen van zo'n groot talent. Sinds de komst van Alessandro Michele bij Gucci begin 2015 heeft hij de caleidoscoop van trends ingrijpend veranderd en zag het Italiaanse merk de afgelopen jaren een sterke groei.

Groei van Gucci neemt af

We weten allemaal dat de enorme groei van Gucci langzaam begint af te nemen. Maar deze afname is in feite een normalisering. In 2017 en 2018 lagen de prestaties van het Italiaanse modehuis namelijk ver boven de norm: in 2017 groeide de omzet met 44,6 procent en in 2018 met 36,9 procent. In de vier kwartalen van 2018 bedroeg de organische groei van het merk respectievelijk 40 procent, vervolgens 48 procent, daarna 35 en ten slotte 28 procent.

Het afgelopen kwartaal staat een groei van slechts 20 procent genoteerd. Hiermee normaliseert de groei overeenkomstig de verwachtingen van de groep. “We weten hoe groot het bedrijf is en Gucci kon gewoon niet zo sterk blijven groeien,” verklaart Jean-Marc Duplaix, financieel directeur van Kering, tegenover de pers. In het voorbije kwartaal bedroeg de omzet van Gucci 2,3 miljard euro. Voor ditzelfde kwartaal publiceert Kering verkoopcijfers van in totaal 3,7 miljard euro.

Hoe Gucci deze groei gaat stimuleren is nog niet geheel duidelijk. Na deze lancering in de beautysector volgt begin juli de lang verwachte lancering van de eerste collectie sieraden in het hogere segment, een domein waarin het modehuis zich voorheen nog nooit had begeven.

In tegenstelling tot de bekende merken van de LVMH-groep: de sieradenlijn van Dior, ontworpen door Victoire Castellane, bestaat dit jaar 20 jaar, wat in juni zal worden gevierd in Venetië. Gucci heeft voor de feestelijke presentatie van haar luxe sieraden Parijs als locatie gekozen. Het Italiaanse modehuis zet tevens in op de horlogesector. Piero Braga, in 2016 aangesteld als algemeen directeur van Gucci Horloges, heeft dit jaar tijdens de vakbeurs in Baselworld aangegeven dat de horlogemakers van Gucci op korte termijn horloges gaan aanbieden in een hoger segment.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr.

Beeld : Gucci Facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN