Terwijl veel grote moderetailers een deel van hun succes toeschrijven aan hun e-commerce afdeling, is er een speler die ook zonder webshop succesvol is: Primark.

Ondanks dat Primark geen webwinkel heeft, zet het bedrijf wel sterk in op online zichtbaarheid met een sociale strategie die onder liefhebbers van het merk bekend staat als ‘Primania’. Door volgers op dit online platform en op sociale media als Facebook en Instagram aan te spreken, kan Primark zijn merk online promoten aan een groot publiek.

Maar is deze strategie effectiever dan het hebben van een webwinkel? Of zou Primark beter af zijn wanneer het de wereld van de e-commerce zou binnenstappen? FashionUnited heeft het onderzocht.

Gebaseerd op FashionUnited’s berekeningen, zou een webwinkel pas na vier jaar winstegevend zijn voor Primark. In dat jaar zou de online onderneming 365 miljoen dollar (326,61 miljoen euro) opleveren. Maar het opzetten van een online winkel komt ook tegen een prijs: de opstartkosten en operationele kosten van een webwinkel lopen in de eerste drie jaar namelijk op tot 2,4 miljard dollar (2,15 miljard euro). Hierna zal de totaalomzet naar verwachting stijgen, waardoor Primark na vijf jaar zijn investering heeft terugverdiend. Tenminste, wanneer het goed gaat. Daarom blijft het openen van een online winkel, ondanks de toenemende interesse voor online shoppen, een riskante stap voor Primark.

Meer achtergrondinformatie? Lees dan hier ons complete artikel: Kan ‘Primania’ compenseren voor het ontbreken van een Primark-webshop?.


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN