Grace Wales Bonner wint LVMH prijs

De Britse Grace Wales Bonner heeft de derde jaarlijkse LVMH prijs in de wacht gesleept voor haar herencollecties. Dat meldt WWD.

De 25-jarige Wales Bonner was een van zeven finalisten. Zij studeerde af aan het vermaarde Central Saint Martins in Londen en haar kleding wordt inmiddels verkocht in luxe multibrandwinkels als 10 Corso Como in Milaan en Joyce in Hongkong. De ontwerpster werkt slechts met een partner, en is van plan het prijsgeld van 300.000 euro te gebruiken om haar team uit te breiden. Daarnaast zal zij met de coaching die zij het komende jaar van LVMH ontvangt bedenken hoe zij verder kan uitbreiden.

Jury unaniem enthousiast

Volgens jurylid Nicolas Ghesquière, creatief directeur van damesmode bij Louis Vuitton, was de hele jury overtuigd van de winnares. “Het was unaniem. Ik vind haar visie geweldig,” zei hij. “De kleren zijn ook echt erg mooi gemaakt.”

De collecties van Wales Bonner dragen een politieke en sociologische lading. Als de dochter van een Britse moeder en een vader uit Jamaica gebruikt de ontwerpster haar collecties om de weergave van zwarte mannelijke seksualiteit en identiteit te verkennen. Dit doet ze aan de hand van onderzoek naar kritische theorie, literatuur en geschiedenis.

Jurylid Phoebe Philo is ook lyrisch over Wales Bonner. “Ik denk dat ze iets heel interessants te zeggen heeft, en het lijkt erop dat ze nog veel meer wil zeggen,” aldus de ontwerpster. “Haar kleren zijn fantastisch. Iedereen dacht dat vrouwen ze zouden willen dragen, en het is juist voor mannen gemaakt.”

De jury bestond naast Ghesquiere en Philo uit Karl Lagerfeld, Riccardo Tisci, Jonathan Anderson, Kenzo, Humberto Leon en Carol Lim van het merk Kenzo, Delphine Arnault, de tweede topvrouw bij Louis Vuitton, voorzitter en CEO van LVMH Fashion Group Pierre-Yves Roussel, en Jean-Paul Claverie, adviseur van LVMH topman Bernard Arnault.

Finalist Vejas Krusewski won een speciale juryprijs. De jonge Canadees, die met zijn modemerk Vejas furore maakt, ontvangt hiermee 150.000 euro en een jaar coaching van LVMH.

De LVMH prijs is het geesteskind van Delphine Arnault, die het in 2013 in het leven riep. Ontwerpers van onder de 40 die al twee collecties dames- of herenkleding hebben gepresenteerd en verkocht komen in aanmerking.

“De visie is echt belangrijk,” zei zij in een interview met WWD over de kandidaten. “Het product moet heel speciaal zijn, het moet opvallen omdat de concurrentie behoorlijk zwaar is. Hun toekomstbeeld is ook zeer belangrijk.” Volgens Arnault hebben de meeste kandidaten behoefte aan de coaching die het luxeconcern kan bieden. Dat maakt de prijs zo gewild.

Beeld: LVMH/facebook

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN